• امروز : شنبه, ۶ مرداد , ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 27 July - 2024
4

چه کنیم که کولر گازی برق کمتری مصرف کند؟

  • کد خبر : 37145
  • ۰۴ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۸:۰۶
چه کنیم که کولر گازی برق کمتری مصرف کند؟

اخبار اقتصادی به نقل از ایسنا، عموم مردم دستگاه های خنک کننده که در بخش داخلی کشور از جمله استفاده می شود کولرهای آبی یا گاز، در بین سیستم های تبرید غیر آبی، دو نوع سیستم تراکمی و جذبی وجود دارد که عموماً در بخش خانگی استفاده می شود. در شش سال گذشته تغییرات جزئی در راندمان کولر گازی ها ایجاد شده است و راندمان کولرهای گازی اینورتر بین 10 تا 15 درصد قابل بهبود است.

متوسط ​​راندمان یخچال های مصرفی در کشور در حال حاضر 10 بی تی یو بر وات است، وقتی می گوییم یخچال 24000 بی تی یو در ساعت می تواند خنک کننده ایجاد کند، معادل 4/2 کیلووات مصرف می شود که تقریباً 2 است. همچنین کاهش یافته است و در بهترین وضعیت 1 کیلو وات می باشد که هم اکنون در کشور مورد استفاده قرار می گیرد.

میانگین مصرف یک چیلر آبی 7000 از نظر هوادهی در ماه در سیکل آهسته تقریباً 400 وات و در سیکل تند تقریباً 800 وات و حدود 120 کیلووات ساعت در اقلیم هایی مانند تهران، مشهد، شیراز، اصفهان و مکان های دارای آب و هوای خشک است. و نسبتاً ملایم تر از مناطق جنوبی است. بر این اساس در صورت استفاده از این سیستم ها، مصرف برق بیش از 1000 کیلووات ساعت در ماه خواهد بود و این در حالی است که در اقلیم هایی مانند تهران که خشک و نسبتاً معتدل است، مدت زیادی است که از چیلرهای آبی استفاده می شود. مصرف برق در مقایسه با کولر گازی بسیار کم است.

طیف وسیعی از مردم در مناطق عادی از کولرهای آبی استفاده می کنند و در حالی که این سیستم می تواند به طور نسبی سطحی از راحتی را برای مردم فراهم کند، الگوی مصرف در مناطق عادی بر اساس خنک کننده آب تالیف شده، برای مصرف هشت برابر برق بیشتر. دستگاه های تهویه مطبوع برای یک ماه، میزان قبوض برق به میزان قابل توجهی افزایش می یابد.

در صورت استفاده از کولر گازی، الگوی مصرف به 2.5 برابر افزایش می یابد و به 750 کیلووات ساعت می رسد، در حالی که اگر کولر گازی حدود 10 ساعت در شبانه روز روشن باشد، از این مقدار فراتر رفته و میانگین مصرف ماهانه مشترکان افزایش می یابد و در علاوه بر این، مصرف برق به طور قابل توجهی افزایش می یابد. در صورتی که الگوی مصرف تغییر کند و به جای چیلرهای آبی تا حد زیادی از چیلرهای گازی استفاده شود، این امر تاثیر بسیار مخربی بر تامین پایدار برق کشور در ماه های گرم سال خواهد داشت.

تفاوت پیک مصرف برق تابستانی با پیک مصرف برق در زمستان حدود 31000 مگاوات است. این رقم بالایی است که در صورت عدم توجه به آن، تامین برق در ماه های گرم سال را با چالش مواجه می کند و علاوه بر این هزینه ها، تولید برق در هنگام انتخاب خانه، مشترکین باید علاوه بر تمام پارامترهای زیبایی و آسایش، به سیستم های سرمایشی مصرفی برق توجه ویژه ای داشته باشند، زیرا این سیستم قابل تعویض نیست و تاثیر بسزایی در افزایش هزینه برق دارد.

چه کنیم که کولر گازی برق کمتری مصرف کند؟

برای کاهش مصرف برق کولر گازی کافیست هنگام خرید کولرهای گازی با برچسب انرژی A یا B انتخاب کنید، زیرا مصرف برق کمتری دارند و نسبت به سایر کولرها کارایی بیشتری دارند. از طرفی کولرگازی ها باید با توجه به شرایط اقلیمی محل سکونت انتخاب شوند، استفاده از تهویه مطبوع در مناطق معتدل در مناطق گرمسیری، ضمن اینکه افزایش مصرف انرژی، سرمایش و عمر مفید تهویه مطبوع به میزان قابل توجهی کاهش می یابد.

اگرچه به گفته کارشناسان، نگهداری کولر گازی قبل از شروع فصل گرما به عملکرد بهینه آنها کمک می کند، اما قرار دادن سایه بان برای کندانسور کولر گازی علاوه بر کاشت یک یا چند درخت، باعث خنک شدن محیط خانه و کاهش مصرف انرژی می شود. بستن تهویه مطبوع مصرف انرژی را 10-15٪ کاهش می دهد.

استفاده غیرضروری یا همزمان از وسایلی که گرما می دهند مانند اجاق گاز، سماور، لامپ های متعدد و غیره. گرمای محیط افزایش می یابد و نیاز به استفاده از کولر افزایش می یابد. این در حالی است که کولرگازی ها معمولا دارای درجه تنظیم دما (ترموستات) هستند. دما را روی دمای مناسب فصل تابستان که بین 24 تا 26 درجه سانتیگراد است تنظیم کنید که باعث می شود با رسیدن دمای اتاق به دمای تنظیم شده کمپرسور کولر به طور خودکار خاموش شود و فقط فن دستگاه کار کند و بنابراین انرژی کمتر . مصرف کردن

برای بهینه سازی مصرف برق باید این نکته را در نظر گرفت که کلید فن در کولرگازی به شما این امکان را می دهد که از دستگاه فقط برای تهویه در شب استفاده کنید و هزینه برق دستگاه را بسیار کاهش می دهد. علاوه بر این، برای جلوگیری از خروج سرما، اطراف پنجره ها و درها را با نوارهای درزگیر عایق بندی کنید.

در صورت امکان کولر گازی خود را در جهت وزش باد نصب کنید زیرا به دلیل کاهش فشار به کولر گازی باعث افزایش راندمان و کاهش مصرف انرژی می شود. همچنین هنگام خروج از ساختمان در طول روز باید سیستم خنک کننده خاموش شود.

منبع رکنا

لینک کوتاه : https://akhbareghtesadi.com/?p=37145

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.