• امروز : شنبه, ۶ مرداد , ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 27 July - 2024
7

چهار روایت درباره نوسان قیمت ارز

  • کد خبر : 34464
  • ۰۵ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۳:۳۳
چهار روایت درباره نوسان قیمت ارز

بازار در بخش کلان مازاد عرضه ارز دارد، اما در بخش خرد ظاهرا تقاضا تحریک شده است/ دامنه نوسانات ارزی در بورس کالا محدود بود/ بانک مرکزی روز چهارشنبه با بازیگران اصلی ارز با تاخیر دیدار کرد/ چه روایت هایی در مورد منشاء نوسانات پولی گفته می شود؟

اخبار اقتصادی، بازار ارز چند روزی است که با نوساناتی همراه بوده و عامل اصلی این نوسان قیمت درهم است. از سوی دیگر بانک مرکزی می گوید ما از نظر منابع ارزی در یکی از شرایط بسیار خوب کشورمان قرار داریم، پس منشأ این نوسانات بازار از کجا نشات می گیرد؟ در این سؤال چهار روایت وجود دارد.

در داستان اول، ریشه این نوسان به سال نوی چینی برمی گردد. با توجه به تعطیلات پیش رو در چین، اوج تقاضا برای خرید محصولات در این بازار با تسویه حساب بازرگانان مواجه است. به گفته تحلیلگران، با نزدیک شدن به سال نوی چینی، اولین فشار سال جدید این است که شرکت ها برای سال جدید به انتقال ارز نیاز دارند. همچنین با نزدیک شدن به سال نوی چینی، خطوط کشتیرانی در چین نیز با ترافیک مواجه خواهند شد و بازرگانان باید تا 20 بهمن که سال نو چینی است، کالاهای خود را خریداری کنند. البته در مورد کشتیرانی چینی، به گفته تحلیلگران، تأثیر تنش در دریای سرخ بر ترافیک دریایی تا پایان سال نو چینی نیز تأثیر خواهد گذاشت.

روایت دوم در مورد بازار ارز عراق است. عراق اعلام کرد که دسترسی پنج کشور به دلار در این بازار از اوایل ژانویه بسته شده است و ایران یکی از این پنج کشور است. معاون توسعه تجارت سازمان توسعه تجارت ایران در این خصوص گفت: مشکل ارز تجار ایرانی در عراق حل نشده و در واقع بین 20 تا 24 درصد از بین رفته است. هزینه صادرات محصولات ایرانی و 4 کشور دیگر. اضافه. تحلیلگران معتقدند که این افزایش هزینه در درهم امارات منعکس خواهد شد. البته در بازار کردستان عراق نیز تجار در این زمینه دچار مشکل بودند.

روایت سوم در مورد تغییر نحوه تسویه التزام است. به گفته تحلیلگران، در گذشته تقاضای غیررسمی با واردات طلا جبران می شد و از زمانی که بانک مرکزی این طلا را وارد قلمرو رسمی کرد، عرضه در بازار غیررسمی کاهش یافت.

روایت چهارم مربوط به عرضه و تقاضا است. به گفته این دسته از داستان نویسان، درهم سهم کمی در سبد ارزی شرکت های پتروشیمی را به خود اختصاص می دهد و از سوی دیگر، تاجران بزرگ زمانی که تقاضا به صورت فصلی افزایش می یابد، به اسکناس درهم نیاز دارند. به همین دلیل عرضه و تقاضا به یک مشکل تبدیل شده است.

در مورد نوسانات این روزهای مختلط در بازار دو نظر وجود دارد. گروهی بر این باورند که این نوسان یک روند موقتی است و مانند تمام نوساناتی که در سال جاری رخ داد، باز خواهد گشت.

از دیدگاه گروه دوم، بازدهی یا عدم نوسانات به انتظارات مدیریت بستگی دارد.

علاوه بر بازار ارز، ارز روز چهارشنبه 32.8 میلیون تومان آغاز شد و با همین قیمت بسته شد. حباب پول با 100 هزار تومان کاهش نسبت به روز گذشته به 6 میلیون و 200 هزار تومان رسید. سکه رفاه در روز سه شنبه یکی از پیشتازان نوسانات در بازار بود. روز چهارشنبه بدون تغییر در 33 میلیون بسته شد، رقمی که همچنان بالاتر از بازار است.

روز چهارشنبه دو حادثه در بازار سکه رخ داد که معامله گران می گویند پیش از این نیز اتفاق افتاده و تنها اشتباهات تکراری است. اول اینکه روز چهارشنبه دامنه نوسان گواهی ارز کم بود و به مثبت و منفی یک درصد رسید. این سیاست در دوره صدارت صالح آبادی در 14 دی 1401 اجرا شد و دامنه نوسان ارزهای بورس به نیم درصد و حتی دو دهم درصد کاهش یافت. تحول دوم بسته شدن حساب برخی از بانکداران طلا است.

روز چهارشنبه، صندوق های طلا در بازار سهام همه سبز بودند.

«اصغر بالسینی» سخنگوی مرکز طلا و ارز ایران گفت: در دومین حراج حضوری شمش طلای استاندارد در مرکز مبادلات طلا و ارز، 37 کیلوگرم شمش طلا برای تسویه ارز عرضه شد. تعهد. شمش 5 کیلوگرم با میانگین قیمت 3 میلیارد و 603 میلیون تومان، هر کیلوگرم 995/1000 معامله شد. با این حساب حجم معاملات روز چهارشنبه شمش طلا نصف اولین عرضه بود. البته هنوز اطلاعاتی در مورد قیمت نسخه اول منتشر نشده است.

اولین نکته بازار این است که «اکو ایران» مطلع شد روز چهارشنبه جلسه ای در بانک مرکزی تشکیل شده که نتیجه آن تسهیل در عرضه درهم است.

نکته دوم در مورد خریدار ارز پتروشیمی است، گفته می شود ارزهای پتروشیمی در نیما مشتری زیادی ندارند و تقاضای اندک از جوینت ونچر است.

منبع اکو ایران

لینک کوتاه : https://akhbareghtesadi.com/?p=34464

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.