• امروز : شنبه, ۶ مرداد , ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 27 July - 2024
2

چشم انداز صنایع شیمیایی در 1403/ شاخص کل به دلیل پتروشیمی ها!

  • کد خبر : 37845
  • ۲۴ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۴:۱۴
چشم انداز صنایع شیمیایی در 1403/ شاخص کل به دلیل پتروشیمی ها!

اکو ایران: صنایع شیمیایی به عنوان بزرگترین صنعت بورس، بیشترین تاثیر را بر شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران دارد. در دو سال گذشته شاخص این صنعت با وجود چالش های فراوان نوسانات شدیدی را تجربه کرده است که در نهایت بدنه بورس را به لرزه درآورده است.

اخبار اقتصادی، صنایع شیمیایی یکی از 52 صنعت فعال بورس تهران است و بالاترین ارزش بازار را در بین صنایع عمده و بزرگ بورس دارد. شاخص صنعت مواد شیمیایی بورس در ساعت 1402 با افزایش 8.8 درصدی عملکردی متناسب را در بین شاخص صنایع بورس به ثبت رساند. شاخص این صنعت در سال 1401 بیش از 56 درصد رشد کرده بود که در سال 1402 بیش از 233/5 میلیارد تومان مالکیت منفعت صنایع شیمیایی کاهش یافت در حالی که در این مدت 23 هزار و 920 میلیارد تومان مالکیت سود کل بازار کاهش یافت. این صنعت تقریباً 22 درصد از خروج پول سال 1402 را به خود اختصاص داده است.

صنعت محصولات شیمیایی طعمه سفارشات است

صنعت محصولات شیمیایی بورس اوراق بهادار تهران سنگین ترین صنعت در بازار سهام محسوب می شود. شاخص صنایع شیمیایی در سال 1401 عملکرد قابل توجهی داشت و در حالی که شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران عملکرد 41 درصدی داشت. رشد 56 درصدی در تعادل سال 1402 با تنش های فراوانی برای شاخص صنایع شیمیایی همراه بود. چالش‌های بزرگ‌ترین صنعت بورس تهران ممکن است آسیب‌های پرهزینه‌ای به سایر صنایع بورسی وارد کند.

چشم انداز صنعت سیمان در سال 1403/ خسارت کارخانه های سیمان به دلیل محدودیت برق و گاز!

بورس ما در سال 1402 شاهد همین موضوع بود. مصوبه افزایش نرخ گاز خوراک صنعتی که در اردیبهشت 1402 به تصویب رسید. قبل از عرضه عمومی، توانست نفس بازار سهام را بگیرد و روند معاملات بازار سهام را برای چند ماه متوقف کند. این مشکل در کنار محدودیت های حامل های انرژی باعث تضعیف ظرفیت های صنعتی شده است که باید موتور اصلی اقتصاد کشور باشد.

چشم انداز صنعت فرآورده های نفتی در 1403/ راندمان 15 درصدی پالایشگاه در ماه مارس!

رابطه ارزش معاملاتی صنایع شیمیایی و کل بازار نیز نشان می دهد که این صنعت نقش محرک یا لنگر در بسیاری از تغییرات روندهای کل شاخص بورس را ایفا می کند. نسبت ارزش معاملاتی صنایع شیمیایی و کل بازار دچار نوسانات شدیدی می شود و گاهی بین 30 تا 40 درصد در هفت ماه متغیر است. رابطه این شاخص صنعتی با شاخص کل نیز همین روند را نشان می دهد. بر اساس این تفاسیر، بخش زیادی از نوسانات شاخص کل را می توان به نوسانات شاخص صنایع شیمیایی نسبت داد.

030118

افزایش نرخ فروش شرکت های بورسی

منبع اکو ایران

لینک کوتاه : https://akhbareghtesadi.com/?p=37845

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.