• امروز : شنبه, ۶ مرداد , ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 27 July - 2024
6

پیش‌بینی فرزین از نرخ ارز در سال آینده

  • کد خبر : 36747
  • ۲۴ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۵:۰۱
پیش‌بینی فرزین از نرخ ارز در سال آینده

اکوایران: رئیس کل بانک مرکزی با اعلام اینکه برنامه داریم تا پایان سال نرخ تورم نقطه به نقطه به 20 درصد برسد، تاکید کرد: بانک مرکزی تلاش می کند تا نوسانات نرخ ارز را به حداقل برساند. اعمال سیاست های ارزی و حضور بانک مرکزی در بازارهایی مانند طلا و ارز ادامه خواهد داشت.

اخبار اقتصادی، محمدرضا فرزین رئیس کل بانک مرکزی در نشست پایانی سال مدیران عامل بانک ها گزارشی از آخرین تحولات اقتصادی کشور ارائه و برنامه های سال 1403 بانک مرکزی را در حوزه های مختلف سیاسی تشریح کرد.

رئیس کل بانک مرکزی تاکید کرد: بر اساس آمارهای اولیه، نرخ رشد اقتصادی کشور طی 9 ماهه امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل 4.5 درصد بوده که با توجه به شرایط فعلی و نرخ رشد از بین کشورهای منطقه در سال 2023 نرخ رشد مطلوبی در نظر گرفته شده است.

به گفته فرزین، بخش نفت در دوره مورد بررسی، نرخ رشد بیش از 16 درصدی را تجربه کرد که ناشی از اجرای طرح‌های توسعه‌ای با هدف افزایش ظرفیت تولید نفت کشور در سال جاری و به امید خدا در سال آینده بود. با توجه به سرمایه گذاری های انجام شده در این زمینه، رشد این بخش ادامه خواهد داشت.

بر اساس اظهارات رئیس کل بانک مرکزی، در بخش خدمات نرخ رشد حدود 4 درصد بوده و در برخی بخش‌ها مانند حمل‌ونقل، عمده‌فروشی و خرده‌فروشی نیز نرخ رشد مناسبی حاصل شده است.

فرزین رشد بخش کشاورزی در 9 ماه گذشته را 0.7 درصد نسبت به سال گذشته 0.7 درصد و در گروه صنعت و معدن نیز نرخ رشد 9 ماهه را 3.9 درصد اعلام کرد که نسبت به مدت مشابه کاهش داشته است. سال گذشته البته برخی از بخش‌های زیرمجموعه صنعت و معدن از رشد بیشتری برخوردار بوده‌اند.

به گفته رئیس کل بانک مرکزی، مصرف خصوصی در 9 ماهه امسال 4.2 درصد رشد داشته است. همچنین تشکیل سرمایه ثابت ناخالص 4.5 درصد و صادرات کالا و خدمات نیز رشد 17.9 درصدی را در 9 ماهه امسال تجربه کردند. از سوی دیگر واردات کالا و خدمات تنها 5.3 درصد رشد داشته است و این امر باعث شده است که تولید ناخالص داخلی 5.0 درصد به قیمت بازار نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش یابد که رشد نسبتاً مطلوبی محسوب می شود. نرخ امسال

تورم نقطه به نقطه تا پایان سال در کانال 30 درصدی

فرزین با اشاره به اقدامات بانک مرکزی برای مهار تورم و نرخ رشد نقدینگی در سال 1402، اظهار داشت: در ابتدای سال جاری کشور با تشدید انتظارات تورمی و افزایش نرخ تورم به ویژه در فروردین ماه مواجه شد. قیمت کالاها و خدمات مصرفی در سال 1402 کاهش چشمگیری را آغاز کرد. بر اساس محاسبات بانک مرکزی نرخ تورم نقطه به نقطه از ابتدای سال جاری تا پایان بهمن ماه 22 واحد کاهش یافته است.

به گفته رئیس کل بانک مرکزی، نرخ تورم نقطه‌به‌نقطه تا پایان سال جاری در سطح مناسبی از کانال 30 درصدی برآورد می‌شود که با هدف از پیش تعیین‌شده مطابقت دارد.

فرزین خاطرنشان کرد: هدف نرخ رشد نقدینگی برای پایان سال جاری 25 درصد و در دی ماه نرخ رشد نقدینگی 25.4 درصد بوده است. لازم به ذکر است که نرخ رشد 25 درصدی معادل نرخ رشد نقدینگی تعادلی بلندمدت اقتصاد ایران در 40 سال گذشته است. تحقق این امر به معنای گذراندن یک دوره 4 ساله با نقدینگی بالا و دستیابی به شرایط باثبات بر اساس متغیرهای کلان اقتصادی است.

آخرین وضعیت واحد پول ایران

رئیس کل بانک مرکزی درباره آخرین وضعیت پولی کشور گفت: بانک مرکزی سیاست تثبیت اقتصادی را در دستور کار سال جاری قرار داد که به دنبال آن اجرای این سیاست آرامش در بازارها تا زمانی که نقدینگی وجود داشته باشد. و تورم اگر انتظارات کنترل شود، نرخ ارز به میزان قابل توجهی افزایش خواهد یافت، اما اینطور نخواهد بود.

به گفته فرزین، از ابتدای سال تاکنون حدود 78 میلیارد دلار ارز به نرخ های حمایتی و غیرحمایتی اختصاص یافته که حدود 67 میلیارد دلار آن تحویل و پرداخت شده است و این عملکرد یک رکورد محسوب می شود. در زمینه تامین ارز مورد نیاز کشور.

رئیس کل بانک مرکزی تاکید کرد: منابع ارزی بانک مرکزی نسبت به سال های گذشته رشد بسیار خوبی را تجربه کرده و میزان ارز عرضه شده به بازار نسبت به سال های 1398، 1397 و 1398 قابل توجه بوده که این امر موجب شده است. رشد تشکیل سرمایه، به ویژه در ماشین آلات.

بزودی فروش ارز در مرکز مبادلات طلا و ارز.

به گفته فرزین، هم اکنون حراج سکه و طلا در مرکز مبادلات طلا و ارز ایران در حال انجام است و پیش بینی می شود در آینده اسکناس نیز در این مرکز به فروش برسد. توسعه فعالیت های مرکز مبادلات یکی از برنامه های بانک مرکزی است و پیش بینی می شود بازار آتی و آتی نیز در این موسسه راه اندازی شود.

رئیس کل بانک مرکزی تاکید کرد: به طور کلی باید گفت که با توجه به نسبی بودن متغیرهای اقتصاد، اهداف تعیین شده در ابتدای سال در حوزه متغیرهای واقعی اقتصاد و همچنین در شرایط متغیرهای پولی اقتصاد نزدیک به تحقق بود.

سیاست ها و برنامه های بانک مرکزی در سال آینده

رئیس کل بانک مرکزی تصریح کرد: بانک مرکزی در نظر دارد تا پایان سال آینده به نرخ رشد نقدینگی 23 درصدی با دامنه مثبت و منفی 2 درصدی دست یابد. تغییر جزئی نرخ رشد هدف سال آینده نسبت به امسال ناشی از بهبود رشد اقتصادی و جلوگیری از اثرات رکودی کنترل نقدینگی است.

به گفته فرزین، برنامه بانک مرکزی برای نرخ تورم در سال 1403 این است که نرخ تورم نقطه به نقطه پایان سال را در کانال 20 درصد قرار دهد که در این صورت هدف بلندمدت در دسترس خواهد بود.

برنامه پولی بانک مرکزی در سال 1403

رئیس کل بانک مرکزی یکی از مهم ترین سیاست های بانک مرکزی در زمینه ارز را آزادسازی منابع موجود در خارج از کشور عنوان کرد که امیدواریم با همکاری نهادهای مختلف در دولت این امر محقق شود و منابعی که برای سرمایه گذاری و رشد اقتصادی کشور استفاده خواهند شد.

فرزین تاکید کرد: تلاش بانک مرکزی برای به حداقل رساندن نوسانات نرخ ارز با اجرای سیاست های ارزی ادامه خواهد داشت و حضور بانک مرکزی در بازارهایی مانند طلا و ارز ادامه خواهد داشت.

بر اساس اظهارات رئیس کل بانک مرکزی، هدف این بانک تامین تمامی منابع لازم برای سرمایه گذاری و تجارت در کشور، در زمینه سرمایه گذاری با آزادسازی منابع و گشایش های رخ داده در لاس است. طی دو یا سه هفته گذشته در برخی کشورها و فاینانس های بسیار خوبی که انجام شده، انتظار می رود رشد سرمایه گذاری کشور به طور مستقیم تحت تاثیر قرار گیرد.

برنامه های بانک مرکزی برای آینده مرکز مبادلات

به گفته فرزین، بانک مرکزی در مرکز مبادلات به گونه ای عمل خواهد کرد که برای پروژه هایی که نیاز به ارز دارند اوراق ارزی منتشر شود و حتی وارد حوزه مالی شود تا این گونه سرمایه گذاری ها دچار محدودیت های پولی نشود.

رئیس کل بانک مرکزی تاکید کرد: عملکرد بهینه نظام بانکی اولویت اصلی بانک مرکزی است و بانک مرکزی یک بنگاه اقتصادی نیست که به دنبال سودآوری باشد. اگر مسائل و مشکلات نظام بانکی حل شود و به مردم خدمت رسانی شود، بانک مرکزی رسالت خود را با موفقیت انجام داده است.

فرزین با بیان اینکه هدایت اعتباری جایگاهی نظری و عملی دارد و ابزار بسیار مهمی برای بهبود فعالیت ها و رشد اقتصادی به شمار می رود، گفت: بانک مرکزی با همکاری وزارت اقتصاد و دارایی سند گام را اصلاح و تدوین کرد. برخی از بانک ها در حوزه خدمات تامین مالی زنجیره ای فعالیت های خوبی انجام داده اند، امیدواریم در سال آینده اوراق قرضه اورقگام و سایر بازارهای تامین مالی زنجیره ای سهم بیشتری در تامین مالی تولید کشور داشته باشند.

رئیس کل بانک مرکزی درباره ادامه اصلاح نظام بانکی در سال آینده گفت: بانک مرکزی به دنبال کمک به بانک‌های شکست‌خورده در اجرای برنامه‌های اصلاحی است و تلاش می‌شود با همکاری مشکلات برطرف شود. از مدیران شبکه بانکی البته باید توجه داشت که اصول بانکی در همه زمینه ها و در هر شرایطی باید رعایت شود.

فرزین تاکید کرد: قانون جدید بانک مرکزی در سال جدید اجرایی می شود، این قانون در برخی موارد به بانک مرکزی اختیارات جدیدی در زمینه نظارت داده است، انتظار می رود توسعه سیستم های نظارتی ادامه داشته باشد تا بانک مرکزی بتواند نظارت کند. برخط.

منبع اکو ایران

لینک کوتاه : https://akhbareghtesadi.com/?p=36747

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.