• امروز : شنبه, ۶ مرداد , ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 27 July - 2024
3

پایان تخفیف نفت ایران؟ / میانگین تخفیف سال گذشته

  • کد خبر : 33416
  • ۱۶ دی ۱۴۰۲ - ۱۵:۴۴
پایان تخفیف نفت ایران؟  / میانگین تخفیف سال گذشته

تجارت نفت بین ایران و چین به دلیل اختلال در برخی محموله های نفت سبک و اصرار تهران بر افزایش قیمت ها، در مسیر نزولی قرار گرفت. این کاهش صادرات حدود 10 درصد از واردات نفت خام چین از ایران را تحت تأثیر قرار داده است. بنابراین کاهش عرضه نفت ایران ممکن است بر قیمت جهانی نفت تأثیر بگذارد و سود پالایشگاه های چینی را تحت الشعاع قرار دهد. این تصمیم غیرمنتظره از سوی پالایشگاه های مستقل چینی به عنوان یک معامله شکست خورده تلقی شد و ممکن است به پیامدهای معافیت ایالات متحده از تحریم های نفتی ونزوئلا در ماه اکتبر مرتبط باشد، که محموله ها را منحرف کرد و بر قیمت نفت صادر شده به چین تأثیر گذاشت. فروشندگان ایرانی اخیراً به خریداران چینی از کاهش تخفیف ها اطلاع داده اند و این موضوع ذائقه خریداران چینی را تلخ کرده است. به گزارش رویترز، کاهش تخفیف ایران تنها به حدود 4 دلار در هر بشکه رسیده است، اما برخی خریداران در چین این قیمت های بالاتر را پذیرفته اند.

پایان تخفیف نفت ایران

برخی برآوردها حاکی از کاهش عرضه نفت ایران به چین است که متعاقباً حکایت از کاهش قابل توجه تخفیف نفت ایران به چین دارد. با توجه به کاهش قیمت نفت خام در بازارهای جهانی به موازات جرقه های رشد نرخ ها و همچنین افزایش قیمت های پیشنهادی برخی کشورها به موازات مدیریت عرضه اوپک پلاس، به نظر می رسد این اقدام این اقدام گامی در راستای حفظ منافع نفتی ایران است و به گزارش رویترز، برخی از پالایشگاه های چینی تخفیف نفت سبک را پذیرفته اند. در صورت ادامه روند افزایش قیمت، بازگشت مشتریان چینی ایران نه تنها دور از ذهن است، بلکه پیش بینی رشد قیمت به این معناست که ایران رویکرد هوشمندانه ای را در فروش نفت خود به چین انتخاب کرده است. انگار مشتریان چینی اش را خوب می شناسد.

به گزارش رویترز، تجارت نفت بین چین و ایران در ماه های اخیر با روند نزولی مواجه شده است زیرا تهران به طور موقت ارسال محموله های نفتی خود را به پالایشگاه های مستقل در چین، مشتری اصلی خود، متوقف کرده است. فروشندگان نفت ایران تخفیف‌های محموله‌ها را کاهش داده‌اند که می‌تواند نتیجه لغو تحریم‌های نفتی ونزوئلا توسط ایالات متحده در ماه اکتبر و هدایت مجدد محموله‌ها به ایالات متحده و هند و تأثیر بر عرضه نفت به چین باشد. فروشندگان ایرانی تخفیف های محدودتری را به خریداران چینی برای تحویل در ماه های دسامبر و ژانویه اعلام کردند که منجر به روند نزولی در تجارت نفت بین دو کشور شد. زیرا خریداران چینی را مجبور به مواجهه با قیمت های بالاتر می کرد. پالایشگاه های مستقل چین موسوم به “قوری” مشتریان اصلی نفت ایران هستند و جایگزین پالایشگاه های دولتی شده اند که به دلیل تحریم های آمریکا تجارت با ایران را متوقف کرده اند.

کاهش تخفیف ها توسط ایران منجر به کاهش واردات نفت چین از ایران شده و این احتمال وجود دارد که بر قیمت جهانی نفت تاثیر بگذارد و سود پالایشگاه های چینی را کاهش دهد. میزان کاهش تخفیف نفت ایران مشخص نیست، اما این وضعیت نشان دهنده چالش های کنونی بازار جهانی نفت متاثر از عوامل ژئوپلیتیک و تحریم است. منابع پالایشگاهی و تجاری گفتند؛ تجارت نفت سبک بین دو کشور تحت الشعاع افزایش قیمت ها قرار گرفته و فعلاً متوقف شده است زیرا تهران خواهان افزایش قیمت از بزرگترین مشتری خود است و این سیاست باعث شده تا بزرگترین واردکننده نفت خام جهان تجارت خود با ایران را کاهش دهد.

مزایای پالایشگاه های چینی

صادرات نفت ایران که حدود 10 درصد از واردات نفت خام چین را تشکیل می دهد، در ماه اکتبر کاهش یافت که بخشی از آن به دلیل افزایش قیمت های جهانی و کاهش سود در پالایشگاه های چینی بود. این حرکت ناگهانی همچنین می‌تواند نشان‌دهنده اثر معکوس معافیت ایالات متحده از تحریم‌های نفتی ونزوئلا در ماه اکتبر باشد، که محموله‌ها را از تولیدکننده آمریکای جنوبی به ایالات متحده و هند منحرف کرد و قیمت‌ها را برای خریداران نفت چینی افزایش داد. شرکت ملی نفت ایران، وزارت بازرگانی چین و وزارت خزانه داری آمریکا در این مورد اظهار نظری نکرده اند. گروهی از تاجران آشنا به معاملات نفتی به رویترز گفتند; در اوایل ماه گذشته، فروشندگان ایرانی به خریداران چینی گفتند که تخفیف در محموله های نفت خام سبک ایران برای تحویل در ماه های دسامبر و ژانویه به کمتر از 5 دلار کاهش می یابد.

معامله گران گفتند که معاملات در ماه نوامبر با تخفیف حدود 10 دلار در هر بشکه بسته شد. یک مدیر بازرگانی مستقر در چین گفت: تصمیم برای کاهش تخفیف‌ها نقض تعهد تلقی می‌شود و به نظر می‌رسد دستور افزایش قیمت‌ها از دفتر مرکزی تهران صادر شده است، زیرا آنها نیز مانع عرضه نفت شده‌اند. به بازرگانان مسقل». یک تاجر چینی که مستقیماً از ایران خرید می‌کند، گفت که تولیدکننده اوپک «ارسال محموله‌های نفت سبک» را متوقف کرده است که منجر به «انسداد موقت» بین خریداران چینی و تامین‌کنندگان ایرانی شده است. این مدیر اجرایی گفت: “معلوم نیست که همه چیز چگونه به پایان می رسد.” باید کمی صبر کرد و دید که آیا پالایشگاه های مستقل چینی حاضر به پذیرش قیمت های جدید ایران هستند یا خیر؟ چین با خرید نفت «تخفیف‌شده» از تولیدکنندگان تحریم‌شده، از جمله ایران، ونزوئلا و اخیراً روسیه، میلیاردها دلار درآمد کسب کرده است، کشورهایی که تقریباً 30 درصد از واردات نفت خام چین را تامین می‌کنند.

اطلاعات دقیقی در مورد میزان کاهش صادرات نفت ایران به چین وجود ندارد و میزان کاهش واردات چین نیز نامشخص است. با این حال، شواهدی وجود دارد که نشان می دهد حداقل یک خریدار، یک پالایشگاه مستقر در شاندونگ، چین، با پرداخت قیمت های بالاتر موافقت کرده است. به گفته دو تاجر، این پالایشگاه خاص ماه گذشته محموله‌های نفت را با تخفیف 5 دلار در هر بشکه خریداری کرد که نشان می‌دهد اگرچه ممکن است در مورد مقیاس کلی کاهش قیمت‌ها تردید وجود داشته باشد، اما مواردی وجود دارد که خریداران افزایش قیمت را پذیرفته‌اند. قیمت نفت ایران در شرایط فعلی

میانگین تخفیف نسبت به سال گذشته

معامله گران گفتند که تخفیف ها ممکن است بیشتر کاهش یابد زیرا آخرین پیشنهاد شنیده شده 4 دلار بود، در حالی که میانگین تخفیف در سال گذشته برای نفت سبک ایران حدود 13 دلار بود. یکی از خریداران از شاندونگ گفت: خریداران همچنان به دلیل بالا بودن قیمت های جدید در تلاش برای یافتن راه حل هستند، اما از آنجایی که گزینه های محدودی دارند و طرف ایرانی بسیار سرسخت است، فضا برای مذاکره قیمت محدود است و به نفع چینی ها نیست. خریداران.” » پالایشگاه های مستقل چین از زمان اولین خرید نفت ایران در اواخر سال 2019 به بزرگترین مشتریان تهران تبدیل شده اند. آنها جایگزین پالایشگاه های دولتی شده اند که از ترس نقض تحریم های آمریکا تجارت با ایران را متوقف کرده بودند. منابع تجاری می گویند پالایشگاه های مستقل حدود 90 درصد از کل صادرات نفت ایران را خریداری می کنند. در میان اختلافات قیمتی، کل صادرات ایران و واردات چین از ایران کاهش یافته است.

ردیاب Vortexa Analytics تخمین می زند که چین در ماه گذشته حدود 1.18 میلیون بشکه در روز نفت ایران وارد کرده است که در مقایسه با 1.22 میلیون بشکه در روز در نوامبر و رکورد 1.53 میلیون بشکه در روز در اکتبر افزایش یافته است. بیشتر صادرات نفت خام ایران از طریق دریا انجام می شود و ردیاب دیگری به نام Kpler آن را 1.23 میلیون بشکه در روز برای ماه دسامبر تخمین می زند که از 1.52 میلیون بشکه در روز در نوامبر افزایش یافته است. کپلر می گوید؛ ذخیره‌سازی نفت در نفت‌کش‌ها در آب‌های ایران و مجاور با حدود ۲ میلیون بشکه افزایش در هفته گذشته به ۱۵.۵ میلیون بشکه رسید.

یک مدیر بازرگانی در یک پالایشگاه مستقل گفت: “هدف ایران همسان سازی یا رقابت با قیمت نفت روسیه است، اما این نشان می دهد که طرف ایرانی ممکن است درک کاملی از تفاوت تحریم های اعمال شده بر نفت نداشته باشد. ایرانی در مقایسه با نفت روسیه. از سال ۲۰۲۱، واشنگتن بیش از ۱۸۰ فرد و نهاد مرتبط با بخش‌های نفت و پتروشیمی ایران را تحریم کرده و ۴۰ کشتی را به‌عنوان دارایی‌های مسدود شده شرکت‌های تحریم‌شده شناسایی کرده است. محدودیت‌های اصلی نفت روسیه محدودیت قیمت 60 دلاری در هر بشکه است که در دسامبر 2022 توسط ایالات متحده و متحدانش برای مجازات مسکو به دلیل حمله به اوکراین اعمال شد. خریداران، عمدتا هندی‌ها، بیش از 60 دلار برای نفت روسیه پرداخت کرده‌اند که در نوامبر به 85.40 دلار رسید که بالاترین سطح از زمان اعمال محدودیت‌های گروه هفت است.

دنیای اقتصاد

منبع رکنا

لینک کوتاه : https://akhbareghtesadi.com/?p=33416

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.