• امروز : شنبه, ۶ مرداد , ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 27 July - 2024
3

وعده ساخت یک میلیون خانه در سال تبلیغات دروغین بود

  • کد خبر : 30511
  • ۲۶ آبان ۱۴۰۲ - ۱۴:۰۵
وعده ساخت یک میلیون خانه در سال تبلیغات دروغین بود

وزیر اقتصاد از جریمه بیش از 26 هزار میلیارد تومانی بانک های متخلف در موضوع لزوم اعطای تسهیلات به طرح ملی مسکن خبر داد که با تایید برخی جرایم بانکی در مرحله تجدیدنظر، این مبلغ افزایش می یابد.

وقتی به لیست بانک های معوق نگاه می کنیم، متوجه می شویم که تقریبا هیچ بانکی وجود ندارد که جریمه نشده باشد، چه دولتی و چه خصوصی.

حال این سوال پیش می آید که آیا شبکه بانکی تحت نظارت مستقیم بانک مرکزی و بانک مرکزی زیر نظر وزارت اقتصاد نیست؟ پس چرا و چرا به دستورات و وظایف مافوق خود توجهی نکرده اند؟ چرا باید به جایی برسد که همه زیرمجموعه وزارتخانه محسوب شوند و مقام ارشد مجبور به شکایت و جریمه شود؟ اگر در چند ماه گذشته تخلف و سرپیچی کرده اند چرا به کار خود ادامه داده اند و چه قدرتی برای سرپیچی از دستورات و وظایف دارند؟

و سوال دیگر اینکه آیا این جریمه مشکل را حل می کند و تولید مسکن رونق می گیرد و همه راه خود را می روند: آیا پول بیشتری چاپ می کنند یا بدهی خود را به بانک مرکزی افزایش می دهند و غیره؟

آیا تحمیل چنین تکلیفی از ابتدا و بر اساس منطق اقتصادی مد نظر بود یا اینکه تکلیف ما غیر قابل تحمل تلقی می شد و راه فراری از آن وجود نداشت؟

آیا نمی توان از این بانک ها که همگی تحت نظارت دولت هستند، درخواست کرد که اگر می توانستند به وعده ها و وظایف خود عمل کنند و اگر نمی کردند با جریمه حل می شد؟

با گذشت بیش از دو سال از روی کار آمدن دولت جدید، اعضای دولت باید می پذیرفتند که وعده ساخت یک میلیون مسکن چه در تبلیغات انتخاباتی و چه در آغاز دولت، اساساً اشتباه و غیرممکن است. .

حتی اگر با فرض غیرممکن بودن و صرف صدها هزار زحمت از بودجه دولت ساخته می شد، نمی توانست مشکل مسکن را حل کند و این سرمایه گذاری هنگفت تنها به فربه شدن بدنه واسطه و واسطه می انجامید. بخش دلالی مسکن و تعمیم اجاره.

حتی اگر دولت سالانه یک میلیون خانه بسازد یا بسازد، ارزش افزوده این بخش، در سایه روابط رانتی و واسطه گری که مهم ترین نیازهای جامعه را در دو سه دهه اخیر گروگان گرفته است، کافی است. تأثیر قابل توجه و محسوسی در ارضای نیازهای جامعه نداشته باشد، تنها بر تعداد افراد و گروه ها و اشخاص حقیقی و حقوقی چند یا چند صد واحد مسکونی افزوده شود.

روزنامه

منبع رکنا

لینک کوتاه : https://akhbareghtesadi.com/?p=30511

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.