• امروز : شنبه, ۶ مرداد , ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 27 July - 2024
5

وضعیت رکود در صنعت فلز

  • کد خبر : 36853
  • ۲۶ اسفند ۱۴۰۲ - ۲۲:۳۳
وضعیت رکود در صنعت فلز

اکو ایران: تولید فلزات پایه در سال گذشته بدون تغییر باقی مانده و فروش آن 0.7 درصد کاهش یافته است. وضعیت صنایع فلزی و زیرمجموعه های آن در پنج سال اخیر را نمی توان مطلوب و رو به رشد توصیف کرد.

اخبار اقتصادی، تولید فلزات اساسی یکی از زیرمجموعه های اصلی صنعت و معدن کشور است. فلزات پایه به تمام فلزات اساسی مانند فولاد، مس، آلومینیوم، سرب و روی گفته می شود که مواد اولیه بسیاری از صنایع دیگر را تشکیل می دهند.

مرکز پژوهش‌های شورای اسلامی در تازه‌ترین گزارش پایش بخش واقعی اقتصاد ایران، شاخص تولید و فروش زیرگروه‌های صنعت و معدن در بهمن ماه را اعلام کرد. این گزارش نشان می دهد که شاخص تولید زیر گروه فلزات اساسی نسبت به ماه قبل 7.6 درصد کاهش داشته است. اما با وجود افت تولید به صورت ماهانه، شاخص فروش این گروه نیز نسبت به ماه قبل 5.1 درصد رشد داشته است. همچنین نقطه به نقطه می توان گفت که وضعیت این گروه نسبت به سال قبل بهبودی نداشته است. در زیرگروه های فلزی، پروفیل ها بدترین وضعیت تولیدی را در سال های اخیر داشته اند.

تولید فلزات در سال گذشته رشدی نداشته است

شاخص تولید و فروش میزان واقعی تولید و فروش را در یک دوره زمانی محاسبه می کند. مرکز پژوهش های مجلس با استفاده از اطلاعات شرکت های فعال در بورس، این شاخص ها را به صورت ماهانه محاسبه می کند. یکی از زیرمجموعه‌های این صنعت، گروه فلزات اساسی است که در اقتصاد کشور از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، زیرا محصولات این گروه علاوه بر اینکه مواد اولیه سایر صنایع محسوب می‌شود، جزء اصلی‌ترین کالاهای صادراتی آنها به شمار می‌رود. و پول زیادی تولید کند. ارز برای کشور

بر اساس گزارش این مرکز، در بهمن ماه 1402 شاخص تولید گروه فلزات اساسی نسبت به بهمن 1401 بدون تغییر باقی ماند، بنابراین می توان گفت تولید واقعی فلزات در کشور امسال رشدی نداشته است. از سوی دیگر، فروش این گروه نیز نسبت به سال قبل 0.7 درصد کاهش داشته است که نشان می دهد فعالان این بخش از صنعت در فروش محصولات خود نیز افت جزئی عملکرد داشته اند.

اما حالت گروه فلز پایه را می توان در زیر گروه های آن دنبال کرد. این بررسی نشان می‌دهد که پروفیل‌ها بیشترین افت تولید و شمش بیشترین افت در فروش را داشته‌اند.

کاهش بیش از 20 درصدی تولید پروفیل در یک سال

فلزات معمولی با توجه به نحوه تولید فلز به چهار زیر گروه تقسیم می شوند. پروفیل هایی که مقاطع توخالی از فلزات هستند، ورق هایی که قطعات صاف و نازک فلزی هستند، شمش هایی که بلوک هایی با اندازه های خاصی از فلزات و سایر اشکال فلزات اساسی هستند.

گزارش مرکز پژوهش های مجلس نشان می دهد در بهمن ماه امسال نسبت به سال گذشته تولید در دو زیرگروه پروفیل و ورق کاهش یافته و بیشترین افت مربوط به پروفیل بیش از 20 درصد بوده است. اما شمش و سایر فلزات رایج از وضعیت تولیدی مطلوب تری برخوردار بوده و با رشد همراه بوده است.

از نظر فروش نیز در دو زیرگروه ورق و شمش افت جزئی مشاهده می شود، البته فروش پروفیل و سایر فلزات اساسی رشد خوبی داشته است.

اما بررسی تحولات کوتاه مدت زیرگروه های فلزی نشان از وضعیت بدتری به ویژه در حوزه تولید دارد.

021222

تولید در سه زیر گروه فلزی در ماه گذشته کاهش یافته است

در مقیاس ماهانه، می توانید تحولات کوتاه مدت را دنبال کنید. داده ها نشان می دهد که در فاصله آذر 1402 تا بهمن 1402 تولید در سه زیر گروه پروفیل، شمش و سایر فلزات اساسی کاهش یافته است که بیشترین افت مربوط به زیرگروه سایر فلزات اساسی بوده که تولید آنها در یک ماه تقریباً 20 درصد کاهش داشته است.

در سمت فروش اما داده ها وضعیت بهتری را نشان می دهد و رشد 5.1 درصدی نیز در فروش بخش فلزات اساسی در زیر گروه های آن مشاهده می شود. بنابراین سه زیر گروه ورق، شمش و سایر فلزات اساسی هر کدام نسبت به ماه قبل تقریباً 5 درصد افزایش فروش داشته اند. این در حالی است که فروش پروفیل نسبت به ماه قبل بدون رشد باقی مانده است.

021222

ارزیابی وضعیت کلی صنایع متالورژی؛ چندان مطلوب نیست

با توجه به روند ماهانه و سالانه وضعیت شرکت های بورسی فعال در صنعت تولید فلزات اساسی، به ویژه با توجه به روند رشد نقطه به نقطه این بخش، می توان وضعیت این بخش را متزلزل توصیف کرد. از ابتدای سال 2018 تاکنون، رشد فروش همتا به همتا در بسیاری از دوره ها منفی بوده است. بنابراین می توان گفت این صنعت در سال های اخیر وضعیت چندان مطلوبی را تجربه نکرده است. وضعیتی که با توجه به اهمیت اساسی این صنعت در اقتصاد ایران، جای تأمل دارد.

منبع اکو ایران

لینک کوتاه : https://akhbareghtesadi.com/?p=36853

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.