• امروز : جمعه, ۵ مرداد , ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 26 July - 2024
5

وزیر صمت برای نجات دو غول خودروسازی به محسن رضایی نامه نوشت

  • کد خبر : 36135
  • ۱۰ اسفند ۱۴۰۲ - ۲۲:۱۴
وزیر صمت برای نجات دو غول خودروسازی به محسن رضایی نامه نوشت

اکوایران: در روزهایی که اخباری مبنی بر ضرر روزانه خودروسازان بزرگ داخلی به گوش می رسید، وزیر صمت در ادامه تلاش خود برای حمایت از این دو شرکت نامه ای به محسن رضایی نوشت.

اخبار اقتصادی؛ عباس علی آبادی وزیر صنعت، معدن و تجارت در نامه ای خطاب به محسن رضایی، دبیر شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا، به وضعیت نابسامان خودروسازان زیان ده و تبعات عدم خروج از آن اشاره کرد. شمول ماده 141 قانون تجارت و صدور مجوز افزایش سرمایه برای محل نوسازی مازاد. ارزیابی دارایی های دو شرکت بزرگ خودروسازی (فقط یک بار) تا پایان تیرماه سال آینده از پرداخت مالیات معاف شد.

علی آبادی در این نامه از نگرانی خودروسازان از افزایش زیان انباشته و شمول ماده 141 قانون تجارت برای سومین سال متوالی و پیامدهای این زیان برای سهامداران خرد و تأثیر قابل توجه معاملات سهامداران خبر داده است. دو نماد سایپا و ایران خودرو بر روند شاخص کل و کاهش ارزش دارایی سهامداران.

وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به شرایط حاکم بر صنعت خودروسازی کشور و افزایش زبان دو خودروساز اصلی طی نیمه نخست امسال، خروج از شمول خودروسازی را غیرممکن توصیف کرد. ماده 141 قانون تجارت با کاهش زیان انباشته در مدت مقرر و تنها راه حل عملیاتی این امر (خارج از شمول ماده 141 قانون تجارت) اعلام افزایش سرمایه به مازاد سرمایه بوده است. تجدید ارزیابی دارایی ها و خواستار درج معافیت مالی تا پایان تیر 1403 شد.

متن نامه علی آبادی به محسن رضایی

به گزارش ایسنا، متن نامه علی آبادی به رضایی به شرح زیر است:

یادآور می‌شوید، افزایش زیان انباشته شرکت‌های سایپا و ایران خودرو موجب شده است که ماده ۱۴۱ اصلاحی قانون تجارت برای سومین سال متوالی و براساس مصوبات هیأت پذیرش اوراق بهادار درج شود. جلسه منضم به شماره 272 مورخ 24 مرداد 1402 در صورت عدم عدول از شمول ماده 141 قانون تجارت تا تاریخ 31 تیر 1403 نمادهای تجاری دو شرکت لغو و واگذار می شود. ذکر شده. از بازار دوم بورس به بازار پایه بورس.

این امر با توجه به حضور سهامداران خرد متعدد و تاثیر قابل توجه معاملات دو نماد سایپا، تبعات منفی برای سهامداران به دلیل کاهش ارزش دارایی های آنها و به تبع آن کاهش بازار سرمایه کشور خواهد داشت. و ایران خودرو بر روند شاخص کل.

از این نظر ذکر این نکته ضروری است که با توجه به شرایط حاکم بر صنعت خودرو و افزایش زبان دو خودروساز اصلی در شش ماهه اول سال 1402، امکان انصراف از شمول خودروسازی وجود نخواهد داشت. ماده 141 قانون تجارت با کاهش زیان انباشته تا مدت مقرر و انجام افزایش سرمایه از محل مازاد تجدید ارزیابی دارایی ها تنها راه حل عملیاتی برای فرار از شمول ماده 141 قانون تجارت است که ناشی از ثبت است. افزایش سرمایه از این محل در اردیبهشت 1398 توسط شرکت های مذکور و عدم امکان استفاده از آن طی پنج سال بعد (اردیبهشت 1404) با مانع قانونی مواجه است.

لذا به منظور رفع موانع ایجاد شده و با رعایت مفاد ماده 14 قانون حداکثر استفاده از ظرفیت تولیدی و خدماتی کشور مصوب 25 اردیبهشت 1398، مساعدت لازم جهت صدور مجوز را داریم. افزایش سرمایه مازاد تجدید ارزیابی دارایی برای شرکتهای مذکور معاف از مالیات و برای یکبار تا تیر 1403.

درخواست خودروسازان / نظر بانک مرکزی در مورد این دو شرکت زیان ده

علیمردان عظیمی، مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو روز سه شنبه هشتم اسفندماه از مکاتبات متعدد با سران قوا، وزیر دفاع و وزیر اقتصاد خبر داد.

این اظهارات همزمان با انتشار نامه ای به شدت موضوعی روز جمعه گذشته بود که در آن از مخالفت بانک مرکزی با اختصاص اعتبار پنج میلیارد تومانی به گروه خودروسازی سایپا خبر داد.

در این نامه، اداره کل اعتبارات مدیریت مالی و اعتباری بانک مرکزی خطاب به مدیرکل سایپا اعلام کرد که استفاده از منابع قدرتمند بانک مرکزی در قالب اعطای خط اعتباری تبعات اقتصادی منفی داشته است. اثراتی از جمله افزایش پایه پولی و نقدینگی، تورم و عدم تعادل در بانک ها دارد و با سیاست های سند توسعه مردمی سیزدهم دولت همخوانی ندارد.

بر اساس نامه مذکور، بانک مرکزی ممنوعیت هرگونه اقدام برای افزایش پایه پولی را دلیلی بر مخالفت خود با پرداخت این اعتبار دانست.

نامه بانک مرکزی در پاسخ به درخواست رئیس جمهور وزیر صنعت، معدن و تجارت برای اعطای 15 میلیارد تومان اعتبار به ایران خودرو و سایپا بود.

منبع اکو ایران

لینک کوتاه : https://akhbareghtesadi.com/?p=36135

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.