• امروز : جمعه, ۵ مرداد , ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 26 July - 2024
2

وارد كردن؛ التیام کمبود گوشت در کشور

  • کد خبر : 36701
  • ۲۳ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۶:۱۳
وارد كردن؛  التیام کمبود گوشت در کشور

اکو ایران: بررسی ها نشان می دهد که عرضه گوشت قرمز در کشور به کمترین میزان خود در ۴۵ ماه گذشته رسیده و دولت برای کنترل قیمت در بازار اقدام به واردات کرده است.

اخبار اقتصادی، مرکز آمار ایران در تازه ترین گزارش خود از عرضه گوشت قرمز در کشتارگاه های کشور، میزان عرضه گوشت قرمز در کشور را در بهمن ماه 1402 به 33 هزار و 100 تن اعلام کرد که بر اساس این آمار، میزان عرضه گوشت در این ماه به پایین ترین سطح از ژوئن 2019 رسیده است.

به عبارت دیگر، عرضه گوشت قرمز در بهمن ماه نیز از زمان شیوع کرونا کاهش یافته است. این کاهش باعث مازاد تقاضای گوشت در کشور شده است به طوری که دولت برای جبران این مازاد تقاضا باید ماهانه حدود ۷۵۰۰ تن گوشت قرمز وارد کند.

روند نگران کننده عرضه گوشت قرمز در زمستان 1402

تراز عرضه گوشت قرمز در کشتارگاه های کشور نشان می دهد در بهمن ماه سال جاری حدود 33 هزار و 100 تن گوشت قرمز در کشتارگاه ها به فروش رسیده است. این در حالی است که عرضه گوشت قرمز در دی ماه 33 هزار و 500 تن بوده است. یعنی عرضه گوشت در بهمن ماه نسبت به ماه قبل یک درصد کاهش داشته است.

همچنین این آمار نشان می دهد که عرضه گوشت قرمز در کشور نسبت به بهمن ماه سال گذشته 15 درصد کاهش داشته است.

بررسی تغییرات عرضه گوشت در بهمن ماه نسبت به دی ماه نشان می دهد که شدت کاهش عرضه گوشت در این ماه کاهش یافته و کاهش تولید گوشت در کشور با سرعت کمتری نسبت به دی ماه کاهش یافته است.

علاوه بر تحلیل مقطعی این آمار، بهتر است نگاهی به روند عرضه گوشت از سال 1388 تاکنون داشته باشیم. بررسی این روند حاکی از آن است که از ژوئن 2019 تاکنون، عرضه گوشت قرمز هرگز به سطح ماه فوریه نرسیده است. به‌طور دقیق‌تر، عرضه گوشت قرمز در کشتارگاه‌های کشور در بهمن ماه سال جاری در کمترین میزان از خرداد ماه سال ۱۳۹۸ بوده است.

برای درک و تحلیل بهتر این موضوع باید به این نکته اشاره کرد که با کاهش شدید عرضه گوشت در سال های اخیر، تقاضای مازادی برای این محصول ایجاد شده است. پس این مازاد تقاضا باید از محل واردات تامین شود تا بازار گوشت کشور با افزایش قیمت مواجه نشود.

021222

آنها ماهانه بیش از 7 هزار تن گوشت قرمز وارد می کنند

مسعود رسولی، دبیر انجمن صنعت بسته بندی گوشت، یکم اسفندماه امسال به خبرگزاری ایسنا گفت: روزانه حدود 250 تن گوشت وارد کشور می شود.

یعنی ماهانه حدود هفت هزار و 500 تن گوشت قرمز به کشور وارد می شود که نشان دهنده مازاد تقاضای گوشت در کشور است. در مجموع می توان گفت که کنترل قیمت گوشت قرمز در این مدت اولویت اصلی سیاست گذاران بوده است، بنابراین دولت برای کنترل قیمت در بازار گوشت، گوشت قرمز وارد کرده و در بازار عرضه می کند.

منبع اکو ایران

لینک کوتاه : https://akhbareghtesadi.com/?p=36701

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.