• امروز : جمعه, ۵ مرداد , ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 26 July - 2024
6

هزینه پروژه مسکن جدید وزارت راه از جیب مردم بیرون می آید/ طرحی مبهم و تاریک!

  • کد خبر : 38086
  • ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۴:۱۵
هزینه پروژه مسکن جدید وزارت راه از جیب مردم بیرون می آید/ طرحی مبهم و تاریک!

به گزارش اخبار اقتصادی، محمدرضا مهدیار اسماعیلی، رئیس هیات مدیره صندوق ملی مسکن در گفتگو با سایت وزارت راه و شهرسازی اعلام کرد؛ سال گذشته حدود 12 میلیارد تومب برای اجرای پروژه های مسکن از جمله استفاده شده است طرح ملی نهضت مسکن تکمیل واحدهای باقی مانده خانه بیشتر و تکمیل خدمات زیربنایی و روبنایی هزینه شد و در سال جدید با جلب مشارکت مردمی و جذب منابع اندک در تلاش هستیم تا پروژه های نهضت ملی مسکن را به گونه ای ارتقا دهیم که هم پروژه ها پیش برود و هم سرمایه گذاران. . برای سرمایه گذاری در این.

رئیس هیات عامل صندوق ملی مسکن افزود: با تاکید وزیر راه و شهرسازی در ماه های آینده سامانه تامین منابع مالی نهضت ملی مسکن توسط صندوق راه اندازی و ابلاغ می شود . صندوق با مشارکت مردم و از طریق نمایندگی بانک مسکن.

به گفته این مقام مسئول، فرض بر این است که از طریق مشارکت منابع بانکی و دولتی و مشارکت مردمی، از طریق بازار سرمایه و سایر ابزارها به بخش مسکن و ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن اختصاص یابد.

آنچه واضح است این است که این گفتگو بسیار مبهم و کلی است و سوالات زیادی از جمله موارد زیر را به وجود می آورد:

تاریخچه این سیستم چیست؟ هدف آن چیست و قرار است چه مشکلی را حل کند؟ چه کسانی می توانند در این طرح شرکت کنند؟ شرایط شرکت در این طرح چیست؟ آیا همه با هر میزان سرمایه می توانند در این پروژه شرکت کنند یا مانند سایر پروژه های عمرانی فقط افراد خاص و دلالان سود می برند؟ چقدر سرمایه نیاز دارید؟ مردم برای این مشارکت چه چیزی دریافت می کنند؟ سود این سرمایه گذاری چقدر است و چه نهاد و سازمانی آن را به مردم پرداخت می کند؟ آیا قراردادی بین این نهاد و مردم بسته می شود یا مانند طرح نهضت ملی مسکن مردم را بدون قرارداد می گذارند؟ تفاوت بین مالیات دهندگان و متقاضیان چیست؟ پس تکلیف پروژه های نهضت ملی مسکن که قرار است با متقاضی، رهن و زمین بلاعوض ساخته شود، چه می شود؟ آیا شرکت کنندگان صاحب خانه خواهند شد؟

برای روشن شدن برخی از سوالات فوق گفتگوی رکنا با محمدرضا مهدیار اسماعیلی، رئیس هیات عامل صندوق ملی مسکن را بخوانید:

محمدرضا مهدیار اسماعیلی، رئیس کمیته اجرایی صندوق ملی مسکن در پاسخ به سوال رکنا مبنی بر اینکه چه زمانی این سامانه راه اندازی می شود، گفت: انشالله در ماه های آینده اخبار بیشتری در این زمینه اعلام خواهد شد.

وی در پاسخ به این سوال که آیا همه می توانند در این طرح شرکت کنند؟ وی گفت: همه مردم و همه کسانی که پس انداز یا منابعی دارند و قصد سرمایه گذاری در حوزه ساخت مسکن را دارند و قصد دارند از سود این سرمایه گذاری بهره مند شوند می توانند در این طرح ثبت نام کنند.

رئیس هیات عامل صندوق ملی مسکن در پاسخ به این سوال که سازوکار این طرح چیست و چه سازمان یا نهادی سود سرمایه گذاران را به مردم پرداخت می کند؟ وی گفت: مردم در ساخت یک ساختمان سرمایه گذاری می کنند و ساختمان پس از اتمام به قیمت بالاتری فروخته می شود و با توجه به ارزشی که پیدا می کنند و با توجه به مابه التفاوت به مردم سود تعلق می گیرد.

در پاسخ به این سوال که این طرح چه ربطی به پروژه های نهضت ملی مسکن دارد؟ وی گفت: این طرح ربطی به پروژه های طرح نهضت ملی مسکن که با نرخ یارانه ای برای متقاضیان خاص ساخته می شود و قیمت آن ها بر اساس قیمت خرید و فروش یک ساختمان در بازار تعیین می شود، ندارد.

اسماعیلی در پاسخ به این سوال که آیا این سامانه و طرح مربوط به پروژه های نهضت ملی مسکن است یا خیر؟ و تکلیف متقاضیان و مالکین طرح نهضت ملی مسکن که ثبت نام کرده اند و هنوز واحدهای خود را دریافت نکرده اند چه می شود؟ وی گفت: توضیحاتی وجود دارد و انشاالله به زودی اطلاعات تکمیلی منتشر خواهد شد.

وی در پاسخ به این سوال که آیا سرمایه گذاران در این پروژه صاحب خانه می شوند؟ وی گفت: اگر سرمایه مردم به قیمت بازار یک واحد مسکونی باشد می توانند صاحب خانه شوند. اگر حقوق صاحبان سهام آنها کمتر از قیمت یک واحد مسکونی باشد، می توانند منافع مساوی در خانه داشته باشند و هم صاحب سهام و هم صاحب خانه شوند. حتی ممکن است چند نفر در ساخت یک خانه مشارکت داشته باشند و هر یک بسته به میزان منابع سرمایه گذاری که دارند بتوانند در این پروژه سهیم باشند.

وی در پاسخ به این سوال که هدف از این پروژه چیست و قرار است چه مشکلی را حل کند؟ وی بیان کرد: در این طرح تلاش می شود افرادی که منابع کمی دارند اما می خواهند در حوزه مسکن سرمایه گذاری کنند مشارکت داشته باشند و کسانی که می خواهند خانه دار شوند می توانند در این طرح شرکت کرده و به خانه دار شدن آنها کمک کنند.

به گزارش اخبار اقتصادی، مسئولان هر بار اظهارنظرهای جدید، کلی و بعضاً غیرشفاف و حتی غیر کارشناسی و غیرعلمی را در خصوص ساخت و ساز مسکن در کشور منتشر می کنند که پس از گذشت حدود سه سال از آغاز به کار دولت ابراهیم رئیسی، هنوز این اظهارنظر صورت نگرفته است. ساخت 4 میلیون واحد مسکونی خبرساز است و جزئیات دقیقی از ساخت پروژه های نهضت ملی مسکن در دست نیست و اکثر پروژه هایی که تکمیل و تحویل می شوند ادامه پروژه های نیمه تمام است. پروژه های مسکن به گفته متقاضیان طرح های طرح نهضت ملی مسکن که به برخی از آنها در رکنا به تفصیل پرداخته شده است، پس از ثبت نام و وصول متقاضیان هنوز از مراحل ساخت واحدها اطلاعی در دست نیست. اندازه، زمان تحویل و قیمت نهایی واحدها هنوز مشخص نیست و قراردادی وجود ندارد. این پروژه که قرار بود در مدت 2 سال با متری 2 میلیون و 700 هزار تومان ساخته شود، در 4 سال ضرب در 6 و به گفته مهرداد بذرپاش وزیر راه و شهرسازی قیمت کل واحدهای حمل و نقل ملی. جنبش پروژه مسکن بستگی به آن متورم است. در این شرایط انتشار برخی اخبار مبهم با کلی گویی که هنوز مشخص نیست و در ماه های آینده جزئیاتی از آن منتشر خواهد شد، کدام گره قرار است مشکل مسکن کشور و به ویژه متقاضیان طرح ملی را حل کند؟ نهضت مسکن؟! به گفته کارشناسان، اگر دولت تمام تلاش خود را برای تحقق وعده ساخت 4 میلیون مسکن به کار گیرد، در نهایت تا پایان این دولت می تواند کمتر از یک میلیون مسکن تولید و عرضه کند.

*گزارش های رکنا از پروژه های نهضت ملی مسکن را در زیر ببینید:

* اینجا قبرستان نیست، مسکن ملی هشتگرد است/ بیش از 2 هزار خانواده سرگردان! + فیلم ها و عکس های تاسف بار.

* عملکرد ضعیف وزارت راه و شهرسازی در پروژه های ملی مسکن هشتگرد/ بعد از 2 سال فقط چاله؟ + تصاویر

پروژه ملی مسکن نصیرشهر فقط یک نام بر دیوار است! / عملکرد ضعیف وزارت راه و شهرسازی در پروژه های مسکن مهر کشور

*پروژه مسکن پردیس ملی گرانتر از واحدهای آماده می شود/ مردم باید برای درجه بندی تپه هزینه کنند!

* زندگی ملی خواهان مسکن در حال فروپاشی است / تماس با مسکن خواهان شهر دماوند!

* ظلم مسکن ملی رباط کریم به متقاضیان/پیمانکاران با جان مردم بازی می کند

*طرح نهضت ملی مسکن کازرون بعد از 2 سال فقط یک تکه زمین و دیگر هیچ! / شهرداری کازرون بیشترین همکاری را داشته است

*پروژه ملی مسکن واوان اسلامشهر با 40 درصد پیشرفت نسبت به دهه فجر افتتاح می شود؟

*متقاضیان مسکن ملی پاکدشت پورشه نمیرانند!+ عکس و فیلم

وضعیت پروژه مسکن ملی 600 مسکن در واوان اسلامشهر پس از 4 سال اسفبار

منبع رکنا

لینک کوتاه : https://akhbareghtesadi.com/?p=38086

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.