• امروز : شنبه, ۶ مرداد , ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 27 July - 2024
1

نیروی تورم به سفره روستاییان می رسد

  • کد خبر : 33772
  • ۲۲ دی ۱۴۰۲ - ۱۳:۵۲
نیروی تورم به سفره روستاییان می رسد

اکوایران: بررسی ها نشان می دهد از اوایل دهه 1400 تاکنون تورم سالانه در مناطق روستایی بیشتر از مناطق شهری بوده است.

اخبار اقتصادی، تورم سالانه کل کشور در آذرماه امسال به 44.4 درصد رسید. از سال 1400 تاکنون تورم سالانه در کل کشور برابر با تورم شهری بوده است. اما تورم سالانه در مناطق روستایی در سطح بالاتری از تورم در مناطق شهری و کل کشور بوده است.

تورم سالانه مناطق شهری و روستایی در اردیبهشت ماه سال جاری به بالاترین میزان خود در 3 سال اخیر رسیده است. کمترین نرخ تورم سالانه در مناطق شهری و روستایی مربوط به اردیبهشت 1401 است. همچنین نوسانات تورم در مناطق روستایی بیشتر از مناطق شهری بوده است.

با توجه به تفاوت سطح درآمد ساکنان شهری و روستایی، سبد مصرفی آنها نیز متفاوت است. بنابراین سهم بیشتری از درآمد روستاییان به تامین مواد غذایی اختصاص می‌یابد، در نتیجه تا زمانی که تورم مواد غذایی بیشتر از تورم غیرخوراکی باشد، فشار تورمی بر دوش روستاییان مردم روستایی بیشتر خواهد بود. مناطق.

بررسی ها نشان می دهد که تورم سالانه خواربارفروشی ها از اوایل دهه 1400 کاملاً بالاتر از تورم سالانه غیرخوراکی بوده است، بنابراین تورم روستایی را بالاتر از تورم شهری مشاهده کرده ایم.

کاهش سالانه تورم در آذر

تورم سالانه کل کشور در آذرماه امسال به 44.4 درصد رسید که نسبت به آبان ماه 0.5 واحد درصد کاهش داشته است. به عبارت دیگر میانگین قیمت ها در 12 ماه منتهی به آذر 1402 نسبت به میانگین قیمت ها در 12 ماه منتهی به آذرماه سال گذشته 44.4 درصد افزایش یافته است.

بررسی‌ها نشان می‌دهد که تورم در کل کشور تقریباً مشابه تورم در مناطق شهری بوده است. بنابراین در آذرماه امسال تورم سالانه مناطق شهری 44.1 درصد بوده که تفاوت بسیار کمی با تورم سالانه کل کشور دارد. اما تورم روستایی در آذرماه امسال به 46 درصد رسید.

از آنجایی که سبد مصرف خانوارهای شهری و روستایی با یکدیگر متفاوت است. یعنی افزایش قیمت در مناطق شهری و روستایی اثرات متفاوتی دارد. بنابراین تورم سالانه مناطق روستایی حدود 2 درصد متفاوت و بیشتر از تورم مناطق شهری و کل کشور است. اما آیا تورم سالانه در روستاها همیشه بیشتر از شهری است یا امسال تنها در آذر تورم بالاتری را تجربه کرده است؟

فشار تورمی در مناطق روستایی بیشتر از مناطق شهری است

بررسی ها نشان می دهد که از اوایل دهه 1400 تا پایان آذرماه امسال تورم سالانه در روستاها همواره بیشتر از شهرها بوده است. با این حال، تورم شهری همواره تقریباً با تورم سالانه کل کشور در سال های مورد تجزیه و تحلیل مطابقت داشته است. با توجه به اینکه اکثریت جمعیت کشور شهرنشین هستند این اتفاق طبیعی به نظر می رسد.

البته باید توجه داشت که نوسانات تورم شهری و روستایی همسو بوده است. به این معنی که در یک بازه زمانی مشابه، تورم سالانه در مناطق شهری و روستایی متناسب با یکدیگر کاهش یا افزایش یافته است. اما میزان تورم سالانه آنها با یکدیگر متفاوت بوده است.

تورم سالانه در مناطق شهری و روستایی از فروردین تا شهریور 1400 افزایش یافته است. در شهریور ماه تورم سالانه مناطق روستایی به 50.1 درصد و تورم شهری به 45.6 درصد رسیده است. اما پس از آن تورم سالانه بازگشت. بنابراین از مهر 1400 تا اردیبهشت 1401 تورم سالانه هر ماه نسبت به ماه قبل کمتر بوده است. سرانجام طی اردیبهشت 1401 نرخ تورم سالانه مناطق شهری به 5/37 درصد و نرخ تورم سالانه مناطق روستایی به 2/40 درصد رسید. این نرخ کمترین نرخ تورم سالانه ثبت شده برای مناطق شهری و روستایی است.

پس از آن رشد تورم مثبت شد و تا اردیبهشت 1402 افزایش نرخ تورم سالانه ادامه یافت. تورم سالانه در مناطق روستایی و شهری بالاترین میزان در سه سال اخیر را در اردیبهشت ماه سال جاری تجربه کرد. به طوری که میانگین قیمت ها در 12 ماهه منتهی به اردیبهشت ماه امسال نسبت به میانگین مدت مشابه در سال 1401 در مناطق شهری 48.2 درصد و در مناطق روستایی 54.5 درصد افزایش داشته است.

از اردیبهشت ماه امسال تاکنون تورم سالانه هر ماه نسبت به ماه قبل کاهش داشته است و در آذرماه امسال تورم شهری 44.1 درصد و روستایی 46 درصد سالانه به ثبت رسیده است. لازم به ذکر است که نوسانات تورم در مناطق روستایی شدیدتر از مناطق شهری بوده است. علاوه بر تفاوت در ساختار مصرف خانوارها، این ممکن است به دلیل افزایش هزینه ها در نتیجه جابجایی اقلام مصرفی در مسافت بیشتر باشد.

منبع اکو ایران

لینک کوتاه : https://akhbareghtesadi.com/?p=33772

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.