• امروز : جمعه, ۵ مرداد , ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 26 July - 2024
5

نگاه ویژه مصر به بازار ایران/ آیا دیپلماسی به افزایش تجارت ایران و مصر کمک می کند؟

  • کد خبر : 34321
  • ۰۲ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۴:۳۳
نگاه ویژه مصر به بازار ایران/ آیا دیپلماسی به افزایش تجارت ایران و مصر کمک می کند؟

اکوایران: تحلیل سیاست تجاری مصر نشان می دهد که قاهره به دنبال افزایش فروش محصولات خود در بازار تهران است.

اخبار اقتصادی، مصر بر اساس سیاست تجاری خود که در راستای چشم انداز 2030 تدوین شده است به دنبال افزایش رشد صادرات است. البته بر اساس گزارشی که اخیرا توسط مرکز تحقیقات اتاق بازرگانی ایران در مورد سیاست تجاری مصر منتشر شده است. در چشم انداز 2030، این کشور در حال تبدیل شدن به یک اقتصاد صنعتی پیشرو در منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا و قطب صادرات محصولات صنعتی با فناوری متوسط ​​تا سال 2025 است.

جدا از این واقعیت که مصر به دنبال افزایش شتاب رشد صنعتی، افزایش سهم شرکت های کوچک و متوسط ​​در تولید ناخالص داخلی و ایجاد مشاغل مولد است.

اما مهمتر از همه، مصر به طور فعال در سیستم های تجاری چندجانبه شرکت می کند. این کشور برای تمامی اعضای سازمان تجارت جهانی تعرفه های کامل اعمال می کند. این شرکت فعالانه در سازمان تجارت جهانی مشارکت دارد و تبلیغات متعددی را به ثبت رسانده است. در سال 2017، این کشور موافقتنامه تسهیل تجارت را در نهاد قانونگذاری خود تصویب کرد.

در این میان، دیپلماسی اقتصادی مصر بر چند محور مهم تاکید دارد. تنوع بخشی به شرکای اقتصادی، بازارگرایی، مشارکت بخش خصوصی و آزادسازی تجارت، ادغام در زنجیره های ارزش منطقه ای و جهانی و متعادل کردن رشد اقتصادی با ملاحظات اجتماعی و زیست محیطی.

روابط سینوسی ایران و مصر

روابط تجاری ایران و مصر در سال های اخیر روندی سینوسی داشته که همواره تحت تاثیر سیاست های خارجی دو کشور بوده است. این روابط در آینده متاثر از تعاملات بین المللی دو کشور خواهد بود. اگرچه مصر مطابق برنامه توسعه سیاست تجاری خود به دنبال افزایش فروش محصولات خود در بازار ایران است. اما رشد تجارت بین دو کشور تابعی از آینده روابط ایران و مصر است. مربوط به روابط ایران با شورای همکاری خلیج فارس و به ویژه با عربستان سعودی است.

آمارهای رسمی گمرک ایران نشان می دهد که در بازه زمانی 1395 تا 1401 مبادلات تجاری بین دو کشور کاهش چشمگیری داشته است. در واقع حجم تجارت دوجانبه ایران و مصر به دنبال خروج آمریکا از برجام و اعمال مجدد تحریم ها علیه ایران با کاهش بسیار شدیدی همراه بوده است. بنابراین این رقم از 218 میلیون دلار در سال 2017 به کمتر از 7 میلیون دلار در سال 2018 رسیده است. البته داده های موجود نشان می دهد که پس از سقوط آزاد مبادلات تجاری بین دو کشور، آهنگ بسیار ملایمی را در بازار ایجاد کرده است. رشد تجارت از 1398 تا 1401

منبع: مرکز تحقیقات اتاق ایران

بر اساس اطلاعات موجود، مصر کمتر از 02/0 درصد از کل صادرات ایران را به خود اختصاص داده است که در سال 1401 بالغ بر 16/53 میلیارد دلار بوده است که در این مدت صادرات ایران به مصر 48/9 میلیون دلار بوده است. بنابراین رتبه ۷۰ را در بین شرکای تجاری ایران دارد.

مجموع صادرات ایران به مصر در شش ماهه اول سال 1402 بالغ بر 710 تن به ارزش بیش از 270 هزار دلار بوده است.

3

منبع: مرکز تحقیقات اتاق ایران

از نظر واردات، مصر با 0.01 درصد از کل واردات 59.65 میلیارد دلاری ایران در رتبه 77 قرار دارد. ایران کالاهایی به ارزش 5.7 میلیون دلار از مصر خریداری کرد.

بر اساس داده های موجود در نیمه سال 1402 کل واردات ایران از مصر کمتر از 8 تن به ارزش کمتر از 179 هزار دلار بوده است.

منبع اکو ایران

لینک کوتاه : https://akhbareghtesadi.com/?p=34321

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.