• امروز : شنبه, ۶ مرداد , ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 27 July - 2024
1

میانگین صادرات نفت در ماه حدود 3 میلیارد دلار است

  • کد خبر : 33459
  • ۱۷ دی ۱۴۰۲ - ۱۳:۴۶
میانگین صادرات نفت در ماه حدود 3 میلیارد دلار است

اکوایران: گزارش های اعلام شده از سوی سازمان گمرک که برای اولین بار آمار نفتی را به آمارهای غیرنفتی اضافه کرده است، نشان می دهد که امسال در 9 ماهه سال جاری بیش از 26 میلیارد دلار از طریق نفت درآمد کسب کرده است. صادرات . این رقم معادل ارزش ماهانه صادرات نفت ایران تقریباً 3 میلیارد دلار است.

اخبار اقتصادی، نفت و گاز و فرآورده های آن یکی از کالاهای اصلی صادراتی ایران است. آمارها نشان می دهد کل درآمد صادراتی ایران در 9 ماهه سال 1391 بالغ بر 63 میلیارد و 970 میلیون دلار بوده که بیش از 41 درصد آن را صادرات نفت تشکیل می دهد.

ردپای نفت در تاریخ اقتصادی ایران

در مجموع ایفای نقش درآمدهای نفتی سابقه طولانی مدتی در سیاست ها و برنامه های اجرایی دولت ها داشته و همچنین منجر به اعتیاد ایران به مصرف فراتر از ظرفیت تولید غیرنفتی شده است.

از اوایل دهه 90 و آغاز تحریم ها، علاوه بر کاهش شدید درآمدهای نفتی، تولیدات غیرنفتی نیز با کاهش شدید مواجه شد. با کاهش سرمایه‌گذاری و تشدید کسری بودجه دولت، این مشکل آسیب‌های اقتصاد ایران را تشدید کرد و باعث اختلال در اقتصاد شد. زخم هایی مانند کسری بودجه ساختاری ناشی از این که هزینه های دولت بیشتر از درآمد آن است که با کاهش درآمدهای نفتی افزایش یافت.

این درحالی است که درآمدهای نفتی ایران در سال های اخیر دوباره افزایش یافته است. به همین ترتیب، سایر بخش‌های اقتصاد که معمولاً در طول رونق صادرات نفت رشد می‌کنند نیز با ایجاد ارزش افزوده جدید در اقتصاد همراه بوده‌اند.

میانگین فروش ماهانه نفت از اوایل سال 1402

بر اساس گزارش های اعلام شده از سوی سازمان گمرک، از ابتدای سال 1402 تا پایان پاییز، درآمد خالص نفتی ایران بالغ بر 26 میلیارد و 460 میلیون دلار بوده است. این رقم معادل 2.94 میلیارد دلار نفت فروخته شده در هر ماه است. همچنین اگر بخواهیم میانگین میزان فروش نفت در روز را بررسی کنیم، با توجه به آمارهای موجود و تقسیم فروش بر 276 روز، روزانه به طور میانگین 95 میلیون و 870 هزار دلار درآمد حاصل از صادرات نفت داشته‌ایم.

نفت به طور کلی یک ثروت ملی و یک موهبت الهی محسوب می شود، اما وابستگی کشورهای نفت خیز به درآمدهای نفتی یکی از مشکلاتی است که می تواند منجر به بیماری هایی مانند تک محصولی، آسیب پذیری و بیماری هلندی شود. از سوی دیگر مشاهده می شود که با وجود درآمدهای نفتی فراوان، برخی کشورها با مدیریت صحیح و سرمایه گذاری های مشخص، درآمدهای نفتی خود را به وسیله ای برای پیشبرد و توسعه سرزمین های خود تبدیل کرده اند.

منبع اکو ایران

لینک کوتاه : https://akhbareghtesadi.com/?p=33459

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.