• امروز : جمعه, ۵ مرداد , ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 26 July - 2024
1

مشکل کمبود دارو به ذهن بیماران خطور کرد. کمبود نقدینگی توجیه سازمان غذا و دارو است

  • کد خبر : 39797
  • ۱۰ خرداد ۱۴۰۳ - ۱:۱۹
مشکل کمبود دارو به ذهن بیماران خطور کرد.  کمبود نقدینگی توجیه سازمان غذا و دارو است

اکوایران: در حالی که هشدارهای زیادی درباره کمبود دارو در کشور داده شده است، این بار مشکل به داروهای روانپزشکی رسیده و بیماران روانی را با مشکلات زیادی مواجه کرده است. از این نظر سازمان غذا و دارو تامین نقدینگی شرکت های دارویی را یکی از عوامل این کمبود اعلام کرده است.

اخبار اقتصادی، پس از اجرای طرح دروار، کمبود دارو در ایران روز به روز افزایش یافت و به حدی رسید که مردم با کمبود ساده ترین نوع داروها مواجه بودند. این روند در سال 1402 ادامه یافت و بودجه ناکافی به این طرح دارویی اختصاص یافت تا جایی که همچنان کمبود دارو وجود دارد و این بار رئیس انجمن علمی روانپزشکان ایران نسبت به کمبود دارو در میدان هشدار داده است. روانپزشکی

وحید شریعت طی روزهای گذشته در نامه ای خطاب به معاون وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و رئیس سازمان غذا و دارو، اسامی 25 داروی مورد نیاز از جمله فلوکستین، لوزارپام، ریتالین و … را اعلام کرد. کلومیپرامین، به عنوان نادر یا نادر.

این اظهارات رئیس انجمن علمی روانپزشکان ایران واکنش سازمان غذا و دارو را برانگیخت و روابط عمومی این سازمان مشکل تامین نقدینگی شرکت های دارویی را دلیل تعویق تولید برخی داروها اعلام کرد. مانند کلومیپرامین و مودافینیل و قول داد که این مشکل در این ماه (خرداد) حل شود.

سازمان غذا و دارو اعلام کرده است که برخی از داروها نسبت به سال قبل به میزان قابل توجهی تولید و عرضه شده است و تعدادی از داروها مانند شربت ماپروتیلین، ریتالین و ریسپریدون که در ابتدای سال 1402 موجود نبوده است. از طریق واردات و تولید داخلی در دسترس قرار می گیرد و به علاوه تامین مالی آن به طور کامل تامین می شود.

بر اساس بیانیه این سازمان، یک سری از داروهای ماپروتیلین، ریتالین و شربت ریسپریدون که در ابتدای سال 1402 وجود نداشت، به طور کامل از طریق واردات و تولید داخل تامین می شد.

مدیرعامل انجمن علمی روانپزشکان ایران در گفت وگویی دیگر درباره عواقب کمبود دارو برای بیماران گفت: قطعا این افراد از استرس ناشی از کمبود دارو رنج می برند. عدم تامین نیازهای پزشکی و یافتن داروهای لازم منجر به عود و تشدید بیماری می شود. به خصوص که قطع ناگهانی دارو یکی از بدترین اتفاقاتی است که ممکن است برای افراد مبتلا به بیماری روانی رخ دهد.

شریعت به ایلنا گفت: راه حل کمبود داروهای اعصاب و روان باید توسط سازمان غذا و دارو برنامه ریزی شود. سیاست های نادرست کارخانه ها و شرکت های دارویی را از تولید داروهای ضروری باز می دارد و یکی از دلایل آن عدم صرفه جویی در تامین مواد اولیه است.

برخی از داروهای اعصاب و روان تحت پوشش بیمه نیستند.

به گفته مدیرعامل انجمن علمی روانپزشکان ایران، فهرستی از داروهای تحت پوشش بیمه وجود دارد که جزو پرمصرف ترین ها هستند و برخی از داروهای جدیدتر نیز مشمول بیمه نیستند.

طبق بیانات شرعی در مورد بیمه خدمات روانپزشکی، محدودیت جدی در این زمینه وجود دارد و این خدمات تنها در مراکز دولتی تحت پوشش بیمه قرار می گیرند. در برخی از مراکز خصوصی، بیمه تکمیلی تنها بخشی از آن را پوشش می دهد، اما به طور معمول خدمات در مراکز خصوصی تحت پوشش بیمه نیست.

اظهارات رئیس انجمن روانپزشکان ایران بر اساس یکی از گزارش های مرکز پژوهش های مجلس با عنوان «ارزیابی سیاست های حمایت اجتماعی در برنامه ششم توسعه کشور، گزارش اول: حمایت اجتماعی و گروه های هدف آن» مطرح شد. تنها 15.3 درصد از جمعیت بیماران اعصاب و بیماران روانی مزمن کشور تحت پوشش خدمات سازمان بهزیستی هستند که حداقل 75 درصد از بیماران روانی مزمن را بر عهده دارد.

حدود یک ماه پیش مرکز پژوهش های مجلس درباره کسری بودجه سال 1403 در حوزه پزشکی هشدار داد.

معاونت پژوهش های مجلس خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه دارو و درمان از جمله کالاهایی است که هزینه های بالای آن می تواند مردم را به ورطه فقر بکشاند، خطر فقر در کنار کمبود دارو، مردم را تهدید می کند.

منبع اکو ایران

لینک کوتاه : https://akhbareghtesadi.com/?p=39797

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.