• امروز : شنبه, ۶ مرداد , ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 27 July - 2024
4

مشارکت انبوه سازان در طرح جهش تولید مسکن کم است/ با ورود انبوه سازان به مسکن، رشد تولید و عرضه مسکن 10 برابر شد.

  • کد خبر : 25464
  • ۲۱ شهریور ۱۴۰۲ - ۹:۳۳
مشارکت انبوه سازان در طرح جهش تولید مسکن کم است/ با ورود انبوه سازان به مسکن، رشد تولید و عرضه مسکن 10 برابر شد.

به گزارش اخبار اقتصادی، در دهه های اخیر طرح های مختلفی از سوی دولت در زمینه مسکن با هدف کنترل تدوین شده است قیمت خانه ، اجاره و مسکن اقشار ضعیف جامعه ارائه شد که هر کدام به دلیل نقص و اجرا ناقص به هدف نهایی نرسیدند و هر کدام به ارث دولت بعدی رسید. با آغاز به کار دولت سیزدهم طرح جدیدی موسوم به طرح جهش تولید مسکن مطرح شد که در ساعت 23 شهریورماه توسط ابراهیم رئیسی برای اجرا به نهادهای ذیربط ابلاغ شد.

بر اساس این طرح، دولت در نظر داشت با هدف اسکان دهک های اول تا هفتم، ساکنان شهرهای زیر 100 هزار نفر و ساکنان مناطق روستایی، طرح ساخت 4 میلیون مسکن ویژه اقشار خاص را ارائه و اجرا کند. و امکانات مفاد این طرح شامل زمین بلاعوض، نرخ سود پایین اقساط وام، افزایش مبلغ وام و تخفیف یا معافیت از کارمزد خدمات مهندسی ساخت و ساز مسکن بود و لذا ثبت نام متقاضیان از ماه 1400 آغاز شد و افرادی که در سال 1999 ثبت شد. در «برنامه اقدام ملی مسکن» دولت دوازدهم.

اکنون بیش از دو سال می گذرد و با وجود مشارکت مردم هنوز تکلیف ساخت 4 میلیون مسکن مشخص نیست و نه تنها برخلاف آنچه وعده داده شده بود، واحدهای دو ساله تحویل داده نشد، بلکه حتی برخی پروژه ها متوقف شده اند. در مرحله آماده سازی زمین و فونداسیون خبری از پیشرفت نیست. واحدهایی که نه تنها فاقد زیرساخت های لازم و مناسب از قبیل حمل و نقل، جاده مناسب، بیمارستان، مدرسه، خدمات و امکانات تفریحی، کلانتری و… هستند، بلکه مشخص نیست حتی واحدهای فاقد زیرساخت چه زمانی به دست مردم می رسد. مشکلاتی که در گزارش رکنا «اینجا قبرستان نیست، مسکن ملی هشتگرد است» به تفصیل به آن پرداخته شد.

در برخی از پروژه ها با وجود اینکه پروژه پیش نرفته، از مردم خواسته اند 100 میلیون تومان بپردازند و در پاسخ به سؤالات گفته اند که 40 یا 50 میلیون تومان اول صرف اخذ مجوز، خدمات مهندسی، کاغذبازی اداری و گودبرداری شده است. اکنون برای ادامه به موارد زیر نیاز داریم. این در حالی است که هزینه اخذ مجوز و خدمات مهندسی و فرآیندهای اداری در این پروژه ها به دلیل دولتی بودن آنها صفر یا نزدیک به صفر است.

در همین رابطه گفتگوی رکنا با فرشید پورحاجت، دبیر کانون سراسری انبوه سازان مسکن و ساختمان ایران را بخوانید:

فرشید پورحاجت، دبیر انجمن ملی انبوه سازان

مشارکت انبوه سازان در طرح جهش تولید مسکن کم بوده است

فرشید پورحاجت وی ابتدا در پاسخ به مشارکت انبوه سازان در طرح جهش تولید مسکن دولت سیزدهم گفت: شرکت کردیم اما مشارکت کم بود. همکاران ما از استان های مختلف از وزارت راه و شهرسازی و سازمان های مسکن در این پروژه ها حضور داشتند. به طور کلی سایر شرکت هایی که در این طرح ها مشارکت داشته و در حال اجرای آن هستند، قطعا باید شرایط تولید انبوه در کشور را داشته باشند. علاوه بر سازندگان بزرگ، شرکت های دارای صلاحیت سازمان مدیریت راهبردی کشور و بنیاد مسکن نیز حضور داشتند، اما معتقدم اکثر پروژه هایی که در طرح های دولت به اتمام رسید، کار بزرگ سازان بوده است.

ایرادات قانونی انبوه سازان به متن قراردادهای پروژه های جهشی تولید مسکن

دبیر کانون سراسری انبوه سازان مسکن و ساختمان ایران در پاسخ به این سوال که چرا مشارکت انبوه سازان در این پروژه کم بود و چرا از تجربه و امکانات انبوه سازان در این پروژه استفاده نشد؟ این سوال باید توسط وزارت راه و شهرسازی پاسخ داده شود، اما ما معتقد بودیم که فعالیت بنگاه های اقتصادی و بخش خصوصی در حوزه تولید و عرضه مسکن و به ویژه فعالیت انبوه سازان در پروژه های تولید مسکن است. جهش، باید جسورتر و موفق تر باشد.

باید بپذیریم که انبوه سازان بنگاه های اقتصادی هستند که چارچوب، اصول و قواعد رشته مهندسی را می شناسند. اغلب انبوه سازان به لحاظ تعاریف خود در حوزه حقوقی، ایرادات قانونی را به متن قراردادهای پروژه های جهش تولید مسکن وارد کردند. مشکل اصلی قیمت است. متأسفانه قیمت اعلام شده از سوی وزارت راه و شهرسازی با شرایط حاکم بر اقتصاد کشور و تورم در حوزه املاک مطابقت ندارد و بی انگیزگی اکثر انبوه سازان مربوط به قیمت های اعلامی و ابلاغی است. قیمت ها شرایط مطلوبی را برای همکاران ما فراهم می کند.

حداقل هزینه ساخت هر متر مربع مسکن 15 میلیون تومان است

وی در پاسخ به این سوال که هزینه ساخت هر متر مربع مسکن چقدر است؟ وی گفت: قیمت ساخت و ساز در مناطق شهری با ساخت و ساز دولتی تحت عنوان سیاست های حمایتی متفاوت است. دلیل اصلی آن نوع کیفیت و هزینه به کار رفته در ساختمان است. کیفیت مصالح ساختمانی مورد استفاده در ساخت و سازهای شهری از کیفیت بهتری برخوردار است. منظور از کیفیت بهتر مصالح، متریال بیرونی ساختمان، نما و تجهیزات به کار رفته در ساختمان است. در غیر این صورت از نظر سازه، کیفیت اکثر ساختمان ها تفاوتی ندارد و هزینه های یکسانی دارند و در این زمینه نباید کوتاهی کرد، اما از نظر هزینه های داخلی، هزینه های ساختمان ها متفاوت است. .

کل هزینه یک ساختمان 5 طبقه با کیفیت خوب بدون احتساب قیمت زمین تقریباً 15 میلیون تومان و تعهد انبوه سازان به ساخت پروژه ها علیرغم مراحل اخذ مجوز و مجوز ساخت و ساز که مصیبت بزرگی است. ، به طور متوسط ​​24 ماه است. انبوه سازان تعهداتی در قبال مردم دارند که باید در پروژه ها انجام شود.

قراردادهای پروژه جهش تولید مسکن به صورت قراردادی می باشد.

دبیر کانون سراسری انبوه سازان ایران در واکنش به تاثیر تورم و افزایش قیمت ها بر قراردادهای انبوه سازان با توجه به اینکه پروژه های مسکن دولتی هر ساله با قیمت های جدید اعلام می شود، گفت: قیمت مسکن به صورت انبوه پروژه های سازنده کل کشور به طور قطعی تعطیل است و آنچه در زمان عقد قرارداد بر سر آن توافق شده بود را با همان قیمت واحد تحویل می دهیم و هیچ تغییر قیمتی نخواهد داشت مگر قراردادهایی که در قالب قرارداد منعقد می شود. شرایط مختلف قراردادهای طرح جهش تولید مسکن به صورت قراردادی است.

پورحاجت در خصوص مطالبات متقاضیان طرح نهضت ملی مسکن اگرچه پیشرفتی نداشته اند، گفت: مهم این است که واحدهای عمرانی پروژه های این طرح به مردم تحویل داده شود. در نهایت باید بپذیریم که خانه به مردم تحویل داده می شود، هزینه زمین رایگان است، هزینه های مجوز دستگاه ها تقریباً صفر است و هزینه های خدمات مهندسی حداقل 50 درصد کمتر از سایر ساختمان ها است.

هزینه اخذ مجوز ساخت واحدهای طرح نهضت ملی مسکن تقریبا صفر است

دبیر کانون سراسری مسکن و انبوه سازان ایران در پاسخ به این سوال که برخی از پیمانکاران نهضت ملی مسکن هشتگرد به متقاضیان گفته اند که مبلغ اولیه صرف اخذ مجوز و سایر مراحل اداری شده است، گفت: اگر این پروژه ها انجام شود. در قالب تعاونی هستند، سهامداران شرکت، موسسات بالادستی و نهادهای نظارتی باید مدارک این هزینه را به هیئت مدیره درخواست و بررسی کنند، اما به طور مشخص هیچ هزینه ای متحمل نمی شود. تعریف داشته باشد

پورحاجت با بیان اینکه اکثر پیمانکاران از طریق مناقصه وارد پروژه ها می شوند، گفت: بستگی به منابع مالی تخصیص یافته و شرایط پیش بینی شده در پروژه ها دارد. دلیل اصلی کندی روند اجرای اکثر پروژه های جهشی در تولید مسکن عدم تطابق قیمت های اعلامی با قیمت های بازار است.

روند رشد مسکن مهر با ورود بزرگان سازنده از 4 درصد به 50 درصد رسید

دبیر کانون سراسری انبوه سازان مسکن ایران در پاسخ به این سوال که برای تحقق شعارهای مسئولان در حوزه تولید مسکن چه باید کرد، گفت: نقش دولت در پروژه هایی که انجام می دهد باید باشد. نقش تسهیل کننده و غیر مداخله گرانه. مدیریت صفر تا صد پروژه های دولتی باید به بخش خصوصی کشور سپرده شود و وزارت راه و شهرسازی به نمایندگی از دولت به عنوان نهاد اولیه، تسهیلات لازم را برای بخش خصوصی فراهم کند. در غیر این صورت وضعیت تغییر نخواهد کرد.

وی همچنین تاکید کرد: در استان هایی که انجمن های سازندگی دخالت 100 درصدی داشته اند، نتیجه کارها بسیار مثبت بوده است. این تجربه مثبت در مسکن مهر نیز رخ داد. پیشرفت پروژه‌های مسکن مهر در سال‌های 86 و 87 زیر 4 درصد بوده و در سال 89 که قراردادهای سه جانبه و چهارجانبه با انجمن ملی انبوه سازان رد و بدل شد و بخش خصوصی تفاهم نامه امضا کرد و مسئولیت پروژه‌ها را پذیرفت. آمار شهید، رشد قابل توجه 50 درصدی در تولید و عرضه مسکن در کشور داشتیم.

بیش از 95 درصد ساخت و سازها در کشور توسط بخش خصوصی انجام می شود

پورحاجت در پاسخ به این سوال که چند درصد از ساخت و سازهای کشور مربوط به بخش خصوصی است، گفت: بیش از 95 درصد ساخت و سازهای کشور توسط بخش خصوصی انجام می شود. تشکل های انبوه ساز در سراسر کشور این ظرفیت را دارند که به اندازه کافی نقش حاکمیتی را در سطح اجرایی ایفا کنند و در پیمانکاری که انجام می شود قطعاً منافع مردم حفظ می شود.

اگر در دو سال گذشته واحدهای پروژه های نهضت ملی مسکن افتتاح می شد، مردم هزینه های کمتری را متقبل می شدند و دلیل این وضعیت این است که توافق کلی با انبوه سازان کشور رد و بدل نشده است و تا این لحظه این اتفاق می افتد، وضعیتی که قاعده است و خواهد بود.

منبع رکنا

لینک کوتاه : https://akhbareghtesadi.com/?p=25464

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.