• امروز : شنبه, ۶ مرداد , ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 27 July - 2024
5

مس از کف نرخ 45 روزه باز می گردد

  • کد خبر : 34415
  • ۰۴ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۳:۵۰
مس از کف نرخ 45 روزه باز می گردد

فلز قرمز از پایین ترین قیمت خود در 45 روز گذشته بازگشت. اگرچه نگرانی در مورد کمبود عرضه در دراز مدت سیگنال رو به رشدی را برای این فلز به همراه دارد. اما تضعیف تقاضای کوتاه مدت به قیمت فلز قرمز تمام شده است. در این شرایط افت شاخص دلار آمریکا به انتظار انتشار آمار تورم آمریکا به نفع معامله گران فلز قرمز پایان داد و از جریان صعودی این بازار حمایت کرد.

اخبار اقتصادی، مس در ساعات آغازین بازار آتی COMEX آمریکا در روز سه شنبه 23 ژانویه با قیمت 3.77 دلار به ازای هر پوند معامله شد و از حداقل قیمت ثبت شده در 17 ژانویه که در محدوده 3.73 دلار بود فاصله گرفت. از خودش فاصله گرفت. این در حالی است که کمترین قیمت معاملات دیروز (دوشنبه 22 ژانویه) مس 3.75 دلار در هر پوند و بیشترین قیمت 3.79 دلار در هر پوند بوده است.

کاهش ارزش دلار به نفع مس است

کاهش شاخص دلار آمریکا در روزهای اخیر و انتظار برای انتشار آمارهای اقتصادی از سوی ایالات متحده آمریکا از رشد قیمت مس در بازارهای جهانی حمایت کرد. به این ترتیب بازده هفتگی مس در ساعات بازگشایی بازار روز سه شنبه 2 دی ماه به 0.24 درصد رسید.

از آنجایی که بیشتر معاملات مس در بازار جهانی به دلار آمریکا انجام می شود. رشد شاخص دلار آمریکا این محصول را برای دارندگان سایر ارزها گران می کند، بنابراین طبیعی است که با افزایش شاخص دلار آمریکا تقاضا برای مواد اولیه کاهش یافته و این مشکل سیگنال منفی به بازارها خواهد آورد. و بالعکس.

چالش عرضه از افزایش قیمت حمایت می کند

اگرچه بازار فلز قرمز در حال حاضر تحت سلطه نیروهای رو به کاهش در حوزه تقاضای کوتاه مدت است. اما نگرانی در مورد عرضه بلندمدت از رشد قیمت این محصول به ویژه در میان مدت حمایت می کند. تحلیلگران معتقدند با توجه به افزایش جایگاه مس در جهان در سال های آینده، تقاضا برای این فلز افزایش خواهد یافت. این در حالی است که تولید معدنی این فلز افزایش نمی یابد. معدن کوبر در پاناما در ماه های اخیر با توقف تولید مواجه شد. علاوه بر این، معادن آنگولا از کاهش تولید مس در سال 2024 به دلیل افزایش هزینه های تولید خبر داده اند. بنابراین سایه کاهش عرضه بر بازار فلز قرمز سنگینی می کند و این سیگنال مثبتی را به بازارها می دهد.

افزایش سهام در بورس ها به ضرر معامله گران فلز قرمز

سهام فلز قرمز در بورس های چین افزایش یافته و این انتشار سیگنال منفی برای قیمت این فلز به همراه داشته است. داده ها نشان می دهد که ذخایر مس در انبارهای اصلی چین از ابتدای سال 40 درصد افزایش یافته و باعث کاهش قیمت مس در بازارهای رسمی چین شده است. در این شرایط تولیدکنندگان محصولات مسی در خرید مواد اولیه تردید دارند و تعویق خرید از افزایش قیمت ها حمایت می کند.

منبع اکو ایران

لینک کوتاه : https://akhbareghtesadi.com/?p=34415

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.