به گزارش اخبار اقتصادی، در شش ماه گذشته بازار نهاده های دامی با نوساناتی همراه بود و بر این اساس مصرف کنندگان به طور مداوم با افزایش قیمت در بازار مرغ مواجه بودند. رشدی که به ندرت در بازار تخم مرغ دیده می شد و در واقع یک بار اتفاق افتاد. وضعیتی که اخیرا وزارت جهاد کشاورزی از گلو درآمده است. علیرضا پیمان پاک، معاون وزیر جهاد کشاورزی در مصاحبه اخیر خود اعلام کرد: دلیل کمبود اخیر کنجاله سویا به دلیل مشکلی بود که برای یکی از بانک های اروپایی پیش آمد. این بانک وظیفه انتقال منابع درآمدی ما به حساب تامین کنندگان اصلی آرد سویا در کشورهای آمریکای لاتین را بر عهده داشت.

وی ادامه داد: این تاخیر یک ماهه که از اواسط اردیبهشت تا نیمه خرداد ادامه داشت، تعادل بازار را به هم زد. از سوی دیگر، افزایش ظرفیت تولید، افزایش تقاضا برای کنجاله سویا را به همراه داشت. همچنین تاخیر یک ماهه در واردات کنجاله سویا باعث تاخیر در تحویل شد.

به گزارش ایسنا، پیمان پاک گفت: در حال حاضر مشکلی در تامین کنجاله سویا نداریم و منابع خوبی برای آن در نظر گرفته شده است. ما همچنین سهم قابل توجهی برای کنجاله سویا از منابع TBI در عراق می پردازیم و واردات نیز انجام می شود.

120 تن کنجاله سویا جدید

در حالی که فعالان صنعت طیور نگران عرضه کنجاله سویا هستند. نگرانی ای که به افزایش قیمت مرغ در بازار دامن می زند. بر اساس اعلام وزارت جهاد کشاورزی، حمایت از دامپروری 10 کشتی آرد خریداری کرده است. حدود چهار کشتی رسیده و در حال تحویل هستند. حدود یک میلیون تن سویا نقد شده و ارز آن پرداخت شده است.

پیمان پاک درباره وضعیت حمل کنجاله سویای وارداتی گفت: تا اواسط مهرماه روزانه بیش از 14 هزار تن آرد بارگیری خواهیم کرد. ما همچنین منابع واردات کنجاله سویا را متنوع کرده ایم و در حال حاضر واردات از ترکیه، هند و آمریکای لاتین انجام می شود.

البته بر اساس داده های موجود، پس از تشدید تحریم ها، ایران در سال 1998 برای خرید نهاده های دام و طیور از آلمان، رومانی و فرانسه به کشورهای آمریکای لاتین روی آورد، به طوری که در سال 1998 بیش از 75 درصد نیاز کشور وارداتی بوده است. . از برزیل و آرژانتین

وی ادامه داد، بدهی کنجاله سویا را تا خرداد ماه در سیستم بازار به صفر رساندیم. این هفته 120000 تن تحویل جدید خواهد بود و هفته آینده نیز همینطور خواهد بود. همچنین هیچ نگرانی در مورد آن وجود ندارد.