• امروز : شنبه, ۶ مرداد , ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 27 July - 2024
6

قیمت جدید انواع لاستیک خودرو + جدول قیمت اعلام شد

  • کد خبر : 25557
  • ۲۲ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۷
قیمت جدید انواع لاستیک خودرو + جدول قیمت اعلام شد

قیمت لاستیک. در ماه های اخیر با افزایش فراوانی همراه بوده است. افزایش قیمت لاستیک رایگان باعث شده مردم به دنبال لاستیک دولتی باشند اما در این زمینه نیز مشکلاتی وجود دارد. افزایش قیمت برخی مواد اولیه و عدم تخصیص ارز از دلایل افزایش قیمت لاستیک عنوان شده است. آخرین اخبار قیمت لاستیک را در زیر بخوانید.

قیمت لاستیک Kumho HS11 در سایز 205/60R15 به 7 میلیون و 500 هزار تومان رسید. ضمنا قیمت لاستیک ارزان قیمت برند گلدستون مدل GS2020 سایز 185/65R14 به 2 میلیون و 800 هزار تومب رسید.

برای خرید لاستیک های با کیفیت برند نکسن مدل N BLUE HD PLUS سایز 205/65/15 باید 7 میلیون و 400 هزار تومان هزینه کنید. قیمت لاستیک پراید مدل P648 سایز 185/65R14 از برند برز به یک میلیون و 720 هزار شات رسید.

اخیراً گزارش شده است که قیمت لاستیک از اردیبهشت سال گذشته تا شهریور امسال چهار برابر شده است. اما تولیدکنندگان می گویند با وجود افزایش قیمت مواد اولیه به ویژه پس از تصمیم اخیر دولت مبنی بر افزایش قیمت پایه محصولات پتروشیمی، هنوز مجوز افزایش قیمت را دریافت نکرده اند و قیمت بازار را در خدمت شما نیستند. این وضعیت نشان می دهد که سود اصلی افزایش قیمت لاستیک به جیب دلالان می رود که این روزها به دلیل کمبود ارز از کمبود لاستیک در بازار نیز سود می برند.

به گزارش تجارت نیوز، در روزهای اخیر برخی رسانه ها از افزایش چهار برابری قیمت لاستیک در فاصله اردیبهشت سال گذشته تا شهریور ماه امسال خبر داده اند. اگرچه لاستیک مشمول قیمت گذاری اجباری است اما بررسی ها نشان می دهد در شهریور ماه امسال قیمت برخی از پرمصرف ترین انواع این محصول نسبت به ابتدای سال جاری بیش از 200 درصد افزایش داشته است.

البته این افزایش قیمت برای برخی برندها بیشتر بود، اما به دلیل نبود لاستیک در بازار، فعلاً برخی از لاستیک های گران قیمت در فروشگاه های اینترنتی موجود نیست و امکان مقایسه قیمت ها وجود نداشت. در هفته های اخیر گزارش هایی مبنی بر کمبود تایر در بازار منتشر شده است که به نظر می رسد منجر به افزایش بیشتر قیمت ها شده است.

البته تولیدکنندگان می گویند هنوز مجوز افزایش قیمت در سال جاری را دریافت نکرده اند در حالی که قیمت مواد اولیه آنها از جمله استایرن، فولاد، دوده، آروماتیک و … افزایش یافته است. بنابراین به نظر می رسد سود اصلی افزایش قیمت لاستیک به جیب دلالان می رود.

دلیل افزایش قیمت لاستیک چیست؟

به طور کلی افزایش قیمت برخی مواد اولیه و عدم تخصیص ارز از مهم ترین دلایلی است که بازار لاستیک را ملتهب کرده است. تا جایی که عدم عرضه ارز و مواد اولیه به کارخانه ها باعث کاهش 20 درصدی تولید لاستیک در 5 ماهه امسال شده که به کمبود لاستیک تبدیل شده است.

از سوی دیگر قیمت فروش مرکز طلا و ارز بر اساس نرخ ارز خوراک و قیمت پایه بورس کالا و قیمت پایه محصولات پتروشیمی و پالایشی توسط شرکت ملی صنایع پتروشیمی اصلاح شد. که صنایع مختلف از جمله لاستیک را تحت تاثیر قرار داد.

به طور دقیق تر، بر این اساس قیمت پایه محصولات پتروشیمی که پیش از این 28 هزار و 500 تومان بود، به 37 هزار و 500 تومان معادل قیمت فروش محموله ها در مرکز مبادلات ایران تغییر یافت. به نظر می رسد این خبر انتظارات تورمی ایجاد کرده است. این در حالی است که وزیر اقتصاد و دارایی وعده داده است که تغییری در قیمت محصولات اساسی ایجاد نخواهد شد.

مصطفی تنها رئیس انجمن لاستیک سازان با بیان اینکه قیمت ارز پایه محصولات پتروشیمی اخیرا از 28 هزار و 500 به 37 هزار تومان افزایش یافته است، گفت: این تصمیم باعث افزایش 35 درصدی مواد اولیه محصولات پتروشیمی لاستیکی شده است.

وی با بیان اینکه قیمت استایرن در طول سال افزایش یافته است، تصریح کرد: البته استایرن تنها ماده اولیه مورد استفاده در صنعت لاستیک نیست. اساساً حدود 90 ماده برای تولید لاستیک ترکیب می شوند. از جمله این مواد می توان به قیمت فولاد، کربن بلک، محصولات معطر و … اشاره کرد که هیچ کدام کاهش قیمت نداشته اند.

وی با بیان اینکه اعلام رسمی از سوی مسئولان کشور تورم 45 درصدی است، گفت: البته این آماری است که اعلام می شود.

سخنگوی انجمن صنفی صنعت تایر در ادامه با تکذیب افزایش چهار برابری قیمت تایر در سال جاری گفت: طی یک دهه گذشته صنعت تایر افزایش تولید داشته اما در مجموع فروش کارخانه ها با قیمت های ثابت روند کاهشی داشته است. از سوی دیگر بهره وری چهار شرکت بورسی که اطلاعات مالی آنها شفاف است در دهه گذشته به طور میانگین 4.5 درصد افزایش یافته است. اما حاشیه سود این کارخانه ها بر اساس شاخص قیمت سال 2015 به طور متوسط ​​سالانه 1.7 درصد کاهش یافته است.

این آمارها نشان می دهد که قیمت ریال افزایش یافته است، اما برای کاهش ارزش ارز یا پوشش تورم کافی نیست. ما نمی توانیم در مورد بازار اظهار نظر کنیم. اصولاً دولت قیمت تولیدکنندگان را تعیین می کند و قیمت ها در بازار دست تولیدکنندگان نیست.

وی در خصوص مشکلات تامین ارز در صنعت تایر نیز گفت: در سه ماهه نخست امسال تولید تایر افزایش یافت زیرا مواد اولیه در کارخانه ها موجود بود. بنابراین در مجموع در 5 ماهه امسال تولید تایر 20 درصد کاهش داشته که بر بازار نیز تاثیر داشته است.

سخنگوی اتحادیه صنعت تایر با اشاره به اهمیت لاستیک به عنوان یک محصول استراتژیک تصریح کرد: تردد آمبولانس ها، توزیع مواد غذایی، دارو و …. آنها به لاستیک ها بستگی دارند. از سوی دیگر حدود 10 کارخانه در صنعت تایر در کشور فعال هستند و بین 15 تا 16 هزار نفر به طور مستقیم در این صنعت مشغول به کار هستند. اگر صنایع مرتبط مانند قالب، سیم گردنبند و … را در نظر بگیریم، می توان گفت که بیش از 100 هزار نفر از این صنعت امرار معاش می کنند.

وی تنها با تصریح اینکه این صنعت به طور متوسط ​​یک دلار برای هر کیلو لاستیک دارد، تصریح کرد: در حالی که واردات هر کیلو لاستیک چهار تا پنج دلار ارز دارد. اما این ارز به دست تولیدکنندگان نمی رسد، بلکه به راحتی برای واردات استفاده می شود، زیرا وقتی بازار آشفته می شود، مسئولان به دنبال راه حل سریع هستند: واردات.

به گفته وی، امسال 100 میلیون دلار برای واردات لاستیک و 60 میلیون دلار برای تولید هزینه شده است. این در حالی است که تولیدکنندگان در شرایط تحریم پروژه های عمرانی را اجرا می کردند اما اکنون به دلیل کمبود مواد اولیه نمی توانند از آن استفاده کنند و ظرفیت خود را کاهش داده اند.

تجارت نیوز

منبع رکنا

لینک کوتاه : https://akhbareghtesadi.com/?p=25557

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.