• امروز : شنبه, ۶ مرداد , ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 27 July - 2024
3

عملیات اجرایی مرحله دوم فرودگاه امام (ره) آغاز شد/ حدود 2 میلیون واحد مسکونی در دست ساخت است.

  • کد خبر : 30753
  • ۰۱ آذر ۱۴۰۲ - ۱۴:۳۱
عملیات اجرایی مرحله دوم فرودگاه امام (ره) آغاز شد/ حدود 2 میلیون واحد مسکونی در دست ساخت است.

مهرداد بذرپاش روز چهارشنبه در حاشیه جلسه شورای دولت در جمع خبرنگاران وضعیت فعلی طرح ملی مسکن و پیشرفت آن را تشریح کرد: آمارهای مربوط به تامین زمین، عملیات ساخت مسکن روستایی و فرسودگی زیرساخت ها.

وی خاطرنشان کرد: نهضت ملی مسکن با جدیت کار ساخت و ساز را دنبال می کند به همین دلیل هم اکنون حدود یک میلیون و 900 هزار مسکن در کشور در دست ساخت داریم و حدود 400 هزار قطعه زمین به مردم واگذار شده است.

وزیر راه و شهرسازی یادآور شد: برنامه ما برای تحویل زمین در حوزه شهری در سال جاری 500 هزار قطعه است که تاکنون 400 هزار قطعه آن ساخته شده است و شاید در پایان امسال از این رقم هم عبور کنیم.

بذرپاش افزود: به همین میزان در حوزه روستایی پیش بینی شده تا 500 هزار قطعه زمین روستایی در اختیار متقاضیان قرار گیرد که هم اکنون در حال انجام است.

وی با اشاره به اینکه سال آینده نیز همین میزان به مناطق شهری و روستایی اختصاص خواهد یافت، رشد بخش صنعت و ساختمان در سه ماهه دوم سال جاری به حدود سه درصد رسید.

وزیر راه و شهرسازی این نرخ رشد را اتفاق خوبی برشمرد و گفت: در مجموع طی 6 ماهه نخست امسال رشد صنعت و ساختمان قابل قبول بوده است در حالی که در سال گذشته این رشد در برخی منفی بوده است. فواصل اما در بخش صنعت و ساختمان با وجود همه مشکلاتی که وجود دارد با رشد مثبت روبرو هستیم.

تورم آبان ماه در بخش املاک و مستغلات تهران منفی 1.4 بود

بذرپاش درباره تورم حوزه املاک در تهران گفت: بر اساس آمار بانک مرکزی تورم مسکن شهر تهران در آبان ماه منفی 1.4 بوده که خبر خوبی است و باید سیاست کاهش را ادامه دهیم. تورم در بخش املاک و مستغلات اگرچه این امر نباید منجر به رکود ساخت و ساز در کشور شود.

آغاز فاز دوم عملیات اجرایی فرودگاه امام (ره)

وی از آغاز عملیات اجرایی مرحله دوم فرودگاه امام (ره) با حضور اتباع خارجی در هفته آینده خبر داد و گفت: ارزش این پروژه بیش از 2 میلیارد دلار تعیین شده است و مذاکرات و قراردادهایی نیز در طول سال منعقد شده است. چند ماه پیش و با سفر معاون اول، این قراردادها از سوی رئیس جمهور به چین منعقد شد و جزئیات آن در همین مراسم در فرودگاه امام (ره) اعلام خواهد شد.

وی این طرح را یکی از بزرگترین، مهم ترین و استراتژیک ترین پروژه های کشور عنوان کرد و گفت: این رویداد گام بزرگی برای تبدیل شدن به قطب منطقه در حوزه فرودگاهی خواهد بود و یکی از نیازهای اصلی ما در حوزه فرودگاهی است. منطقه ای که سال هاست مطرح بوده اما به دلایل مختلف متوقف شده است.

وزیر راه و شهرسازی در جایی دیگر درباره کمیسیون مشترک ایران و ترکمنستان که این چند روز در عشق آباد برگزار شد، گفت: ترکمنستان پس از عراق بزرگترین مرز زمینی با ایران را دارد و یکی از کشورهای مهم در روابط همسایگی است. که در راستای توسعه سیاست است. محله در دستور کار دولت است.

بذرپاش با بیان اینکه کشورهای همسایه اولویت بالایی در برقراری ارتباط دارند که در دستور کار دولت است، ادامه داد: ترکمنستان در مسیر ترانزیتی شمال به جنوب و شرق به غرب در نقشه کریدور ایران تعریف شده است و ارتباط با این کشور یکی از اولویت های ما در کریدور اصلی کشورهای پروژه راه ایران است.

وی افزود: یکی از توافقات خوب، پیگیری تحقق ارتباط ترانزیتی مطلوب بین دو کشور برای تکمیل رابطه شرق-غرب و شمال-جنوب است که برای این منظور نشستی با چهار کشور عضو در عشق آباد یا برگزار خواهیم کرد. تهران. در سه ماه آینده توافق را نهایی خواهیم کرد.

وزیر راه و شهرسازی به یکی از بزرگترین پروژه های خدمات مهندسی و فنی و احداث بزرگراه به طول 242 کیلومتر در ترکمنستان اشاره کرد و گفت: در این زمینه شرکت های ایرانی قراردادی به ارزش 550 میلیون دلار منعقد کردند. یکی از بزرگترین پروژه های فنی، مهندسی در خارج از کشور است.

بذرپاش گفت: این پروژه پس از ارمنستان دومین پروژه بزرگ راهسازی در منطقه و خارج از کشور است که نشان از توان مهندسی خوب شرکت های ایرانی دارد.

وزیر راه و شهرسازی همچنین درباره طرح احداث خطوط برق به ارزش 200 میلیون دلار که به عنوان یکی از بزرگترین پروژه های منطقه و در حوزه انتقال برق تعریف شده است، اظهار داشت: این توافق نهایی و صادرات است. خدمات فنی و تجهیزات برقی به ارزش 140 میلیون دلار تمام شده است.

بذرپاش با اشاره به اینکه در حوزه گاز نیز توافقات خوبی انجام شده است که جزئیات آن اعلام خواهد شد، تصریح کرد: در سفر رئیس جمهور به ترکمنستان که طی ماه های آینده انجام خواهد شد، اسناد و مدارک مبنی بر توافق توافق شده خواهد بود. این دو کشور با حضور روسای جمهور ایران و ترکمنستان ارائه کردند.

ایرنا

منبع رکنا

لینک کوتاه : https://akhbareghtesadi.com/?p=30753

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.