• امروز : شنبه, ۶ مرداد , ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 27 July - 2024
3

عدم تطابق بودجه آب، برق و انرژی هسته ای در سال 1403 با اهداف اسناد قبلی.

  • کد خبر : 34318
  • ۰۲ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۴:۲۰
عدم تطابق بودجه آب، برق و انرژی هسته ای در سال 1403 با اهداف اسناد قبلی.

اکوایران: با توجه به اینکه موضوع آب، برق و انرژی هسته‌ای یکی از زیرساخت‌های مهم کشور محسوب می‌شود، توجه به سیاست‌های تعیین شده در اسناد قبلی از طریق بودجه‌های سنواتی یکی از نیازها است.

اخبار اقتصادی و به نقل از مرکز پژوهش‌ها، بخش‌های آب، برق و انرژی هسته‌ای ردیف‌های بودجه ۱۴۰۳ با نارسایی‌هایی مواجه است که انتظارات اسناد قبلی را برآورده نمی‌کند.

با توجه به اهمیت این سه حوزه انرژی در ایجاد زیرساخت های توسعه کشور، از نظر ساماندهی وضعیت آن، توجه بیشتری لازم است.

مرکز تحقیقات با تبیین برخی از مشکلات این سه حوزه، پیشنهاداتی را در قالب اصلاح مصوبات بودجه سال 1403 ارائه کرد.

در حال حاضر تولید برق تقاضا را پوشش نمی دهد.

در سال‌های اخیر با توجه به افزایش تقاضای برق در تابستان، در حالی که ظرفیت تولید برق متناسب با تقاضا رشد نمی‌کرد، تفاوت معنی‌داری بین عرضه و تقاضای برق به وجود آمد، بنابراین برنامه‌های مدیریت مصرف را طراحی کردند. اجرا شد.

بررسی ها نشان می دهد حداکثر مصرف برق مورد نیاز در زمان پیک بار حدود 73 مگاوات بوده در حالی که حداکثر ظرفیت تولید برق در زمان پیک بار حدود 60 هزار مگاوات اعلام شده است، بنابراین 12 هزار مگاوات مازاد تقاضا وجود داشته است.

این در حالی است که در بخش آب، وقوع کم آبی و خشکسالی های متعدد در دو دهه اخیر و از سوی دیگر کمبود اعتبارات به دلیل شرایط نامناسب اقتصادی، تخصیص اعتبارات به آب بخش آب را بسیار بالا برده است. مهم. .

اجرای ضعیف بودجه 1403 برای ساماندهی بخش های آب، برق و انرژی هسته ای

با توجه به اینکه در برنامه پنج ساله هفتم توسعه و طرح رفع موانع توسعه صنعت برق برای رفع این مشکلات تدابیری اتخاذ شده است، انتظار می رود در قانون بودجه سنواتی بستر مناسبی برای اجرای این موارد فراهم شود. اسناد. قبلی

مهمترین اهداف کمی در صنعت برق در برنامه هفتم پیشرفت عبارتند از: دستیابی به ظرفیت تولید برق از 91000 مگاوات به 124000 مگاوات، تولید برق از 355 میلیارد کیلووات ساعت به 489 میلیارد کیلووات ساعت، راندمان تولید برق 39% 44 درصد افزایش می یابد و کل صادرات و واردات برق بیش از دو برابر مقدار فعلی خواهد بود. با توجه به بودجه مصوب این اداره کل در سال 1403 مشاهده می شود که اعتبارات پیش بینی شده در بودجه 1403 مطابق با اهداف برنامه هفتم توسعه محقق نشده است.

از این حیث نیروگاه اتمی بوشهر که حدود 1.1 درصد از کل برق تولیدی را تشکیل می دهد، همانند سال های گذشته در لایحه 1403 قیمت خرید برق بر اساس بهای تمام شده حسابرسی شده آن تعیین شده است. زیرا بر اساس گزارش مرکز تحقیقات، خرید برق بر اساس هزینه تولید، انگیزه تولید نیروگاه را برای دستیابی به حداکثر تولید کاهش می دهد.

در نهایت مرکز تحقیقات با ارائه نظرات کارشناسی، تغییراتی را در برخی از مفاد لایحه بودجه 1403 در بخش‌های آب، برق و انرژی هسته‌ای پیشنهاد کرد تا این بخش از لایحه بودجه 1403 با سیاست‌های طراحی شده در اسناد قبلی همخوانی داشته باشد. .

منبع اکو ایران

لینک کوتاه : https://akhbareghtesadi.com/?p=34318

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.