• امروز : شنبه, ۶ مرداد , ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 27 July - 2024
2

سایه سنگین ناوگان ارواح. چرا تحریم های غرب علیه روسیه باعث فروپاشی اقتصادی این کشور نشد؟

  • کد خبر : 33307
  • ۱۴ دی ۱۴۰۲ - ۱۲:۵۴
سایه سنگین ناوگان ارواح.  چرا تحریم های غرب علیه روسیه باعث فروپاشی اقتصادی این کشور نشد؟

اکوایران: این گزارش به بررسی اثربخشی تحریم های غرب علیه روسیه و تاثیر آن می پردازد.

اخبار اقتصادی، سناتور فقید آمریکایی جان مک کین در سال 2014 اظهار داشت: روسیه پمپ بنزینی است که به یک کشور تبدیل شده است، روسیه کشوری است که تنها به نفت و گاز وابسته است و بنابراین تحریم های اقتصادی بسیار مهم است. .

به گزارش ال پایس، این سخنان در سالی مطرح شد که روسیه به طور غیرقانونی شبه جزیره کریمه را ضمیمه کرد که با درگیری در منطقه دونباس و تحریم های نمادین علیه مسکو همراه بود. یک دهه بعد – و دو سال پس از جنگ اوکراین – محدودیت های اعمال شده علیه روسیه به میزان قابل توجهی افزایش یافته است، اما این تحریم ها علیرغم محدود کردن مسکو، نتوانسته کرملین را آنطور که ادعا می کند با مشکل جدی مواجه کند.

به گفته ولادیسلاو اینوزمتسف، اقتصاددان، بنیانگذار مرکز مطالعات فراصنعتی مسکو: “تحریم ها با این فرض اعمال شدند که اقتصاد روسیه دولتی و انعطاف ناپذیر است، بنابراین به سرعت فرو می پاشد. اما این یک اشتباه بود، زیرا اقتصاد روسیه تا حد زیادی یک اقتصاد بازار محور است.

هزینه های نظامی روسیه حدود 6 درصد از تولید ناخالص داخلی این کشور را تشکیل می دهد، تقریباً همان درصدی که در دوره اول ریاست جمهوری رونالد ریگان، رئیس جمهور سابق ایالات متحده، از سال 1981 تا 1985 برآورد می شد. اما در آن زمان هیچ کس نمی گفت که اقتصاد آمریکا یک اقتصاد جنگ محور است.

برخلاف اتحاد جماهیر شوروی، شرکت‌های خصوصی روسی توانسته‌اند راه‌هایی برای فرار از تحریم بیابند و کانال‌های فروش و زنجیره‌های تامین جدیدی مانند واردات غیرقانونی از کشورهای غربی ایجاد کرده‌اند.

پیش بینی ها از وضعیت اقتصادی روسیه نشان می دهد که رشد اقتصادی این کشور در سال 2024 بین 0.5 تا 1.3 درصد خواهد بود و پیش بینی دولت روسیه در این زمینه 1.4 درصد است. در حالی که رشد تولید ناخالص داخلی این کشور در سال 2023 حدود 2.3 درصد بوده است.

یکی از دلایل این کاهش، ناتوانی در یافتن نیروی کار بود (نرخ بیکاری در روسیه 2.4 درصد است) که به دلیل فراخوان عمومی برای جنگ در اوکراین و خروج بسیاری از روس ها از این کشور به دلیل جنگ است. دلیل دیگر تورم و نرخ بهره بالاست.

«یانیس کلوگه» اقتصاددان مؤسسه «امنیت و امور بین‌الملل» آلمان اعلام کرد که سال 2024 آزمون حساسی برای روسیه پس از سال‌های 2022 و 2023 است. دلیل اینکه روسیه در این سال‌ها توانست از پیامدهای مالی جنگ و تحریم‌ها در امان بماند. این به دلیل ذخایر ارزی اوکراین قبل از جنگ و درآمد اضافی پس از شروع جنگ است، زمانی که قیمت انرژی، از جمله گاز، به طور قابل توجهی افزایش یافت. .

افزایش نرخ تورم و کاهش ارزش روبل همچنان تهدیدهای بزرگی برای اقتصاد روسیه در سال 2024 است. ولادیسلاو اینوزمتسف همچنین استدلال می کند که کاهش ارزش روبل می تواند برای بودجه کشور مفید باشد، اما از آنجایی که 35 درصد دارایی ها، بازارهای مصرف روسیه به آن وابسته است. در واردات، این اتفاق می تواند فشار اقتصادی بر مردم را افزایش دهد و در عین حال قیمت دلار را افزایش دهد. نرخ تبدیل هر دلار آمریکا در برابر روبل از 66 به 91 در سال 2023 افزایش یافت، در حالی که این نرخ در ژانویه 2022 54 بود. گزارش ها حاکی از آن است که بانک مرکزی روسیه در تلاش است تا نرخ بهره را در سال 2024 روی 115 نگه دارد.

از سوی دیگر، کرملین نمی تواند کنترل کاملی بر اوضاع داشته باشد. اگرچه تولید اوپک پلاس کاهش یافته است، اما قیمت هر بشکه نفت برنت از حدود 100 دلار به 75 دلار کاهش یافته و درآمد روسیه را کاهش داده است.

همچنین تحریم های نفتی روسیه با هدف کاهش درآمد این کشور صورت گرفت تا مسکو قدرت مالی کمتری برای انجام جنگ در اوکراین داشته باشد. این تحریم ها که بیش از یک سال پیش اعمال شد، حداکثر قیمت 60 دلار در هر بشکه را بر صادرات نفت دریایی روسیه اعمال کرد که 24 دلار کمتر از میانگین قیمت بازار در 12 ماه گذشته است.

با این حال، این تحریم ها یک تجارت سودآور برای “ناوگان ارواح” ایجاد کرده است. اصطلاحی که به بازرگانان و شرکت های حمل و نقل اطلاق می شود که اگرچه ناشناخته هستند، اما ردیابی آنها نیز بسیار دشوار است. داده های جمع آوری شده توسط بلومبرگ نشان می دهد که از لحظه خروج نفت از روسیه و رسیدن به خریداران، سالانه حداقل 11 میلیارد دلار (دلار نفتی) ناپدید می شود.

هدف از تعیین حداکثر قیمت، جلوگیری از ارائه خدماتی مانند حمل و نقل و بیمه به روسیه توسط شرکت های مرتبط با گروه هفت بود، در زمانی که نفت روسیه بیش از 60 دلار فروخته می شد. در همان زمان، اتحادیه اروپا خرید تقریباً تمام نفت خود از مسکو را متوقف کرد، در حالی که مسکو تامین کننده اصلی نفت اروپا به حساب می آمد. این اتفاق باعث شد که مسکو خریداران دیگر را بپذیرد. چین و هند.

محاسبات بلومبرگ نشان می دهد که درآمد روسیه از مالیات دلارهای نفتی از آوریل تا اکتبر 2023 دو برابر شده است. درآمد خالص نفت روسیه در اکتبر سال گذشته بالغ بر 11.3 میلیارد دلار بود که 31 درصد از کل درآمد خالص بودجه روسیه در این ماه را به خود اختصاص داد. این بالاترین سطح درآمد نفتی کرملین از ماه می 2022 است و حتی از درآمد آن در تمام ماه‌های قبل از شروع حمله به اوکراین نیز بالاتر است.

مالکان روسی و خارجی ناوگان ارواح مجموعاً بیش از 70 درصد محموله‌های نفت روسیه را در 9 ماه اول سال 2023 جابه‌جا کردند و به مسکو اجازه دادند تا کنترل صادرات را حفظ کند و قیمت‌ها را به‌طور پیوسته افزایش دهد. آمارهای منتشر شده از سوی هند نیز نشان می دهد که میانگین قیمت پرداختی این کشور تا رسیدن نفت مسکو به بنادر خود در سال 2023، 72 دلار در هر بشکه بوده است که 12 دلار بیشتر از قیمت اعلام شده در مبدا صادرات روسیه است.

صادرات روزانه نفت روسیه در سال 2023 حدود 3.5 میلیون بشکه بوده است و می توان نتیجه گرفت که حدود 11 میلیارد دلار برای آنچه «تفاوت قیمت تحویل» نامیده می شود هزینه شده است. برخی از این هزینه ها به نظر می رسد هزینه های حمل و نقل قانونی باشد، اما تقریباً همه آنها از طریق بازرگانان ناشناس یا شرکت های حمل و نقل انجام می شود.

بنابراین شاید تحریم‌هایی مانند تحریم‌هایی که در صنعت هوانوردی اعمال می‌شود، تأثیر زیادی بر روسیه گذاشته است، اما تحریم‌های نفت و گاز این کشور اثری نیمه‌اثر بر جای گذاشته و هنوز نتوانسته ضربه جدی به روسیه وارد کند. صادرات انرژی

منبع اکو ایران

لینک کوتاه : https://akhbareghtesadi.com/?p=33307

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.