به گزارش اخبار اقتصادی، تحلیلگران شرکت کننده در نظرسنجی رویترز پیش بینی های خود را برای رشد اقتصادی چین در سال های 2023 و 2024 کاهش دادند. نظرسنجی رویترز از 4 تا 11 سپتامبر بین 76 تحلیلگر مستقر در چین و خارج از کشور انجام شد و همه شرکت کنندگان در نظرسنجی برآورد خود را کاهش دادند. رشد اقتصادی چین در مقایسه با نظرسنجی قبلی در حالی که نظرسنجی جولای رشد 5.5 درصدی را در سال جاری تخمین زده بود، پیش بینی جدید به 5 درصد کاهش یافت. در عین حال، پیش‌بینی‌ها حاکی از احتمال کاهش رشد اقتصادی بزرگترین تولیدکننده کالای جهان در سال آینده از 5 درصد به 4.5 درصد است. کاهش رشد تولید ناخالص داخلی چین تأثیر مستقیمی بر بازارهای کالا دارد.

مسکن چالشی حل نشده برای اقتصاد چین است

این در حالی است که نظرسنجی جدید رویترز رشد اقتصادی چین در سال جاری را 5 درصد برآورد کرده است، هدفی که دولت این کشور نیز رشد اقتصادی 5 درصدی را هدف گذاری کرده بود و بنابراین تحقق این پیش بینی مغایرتی با اهداف تولید چین ندارد. با این حال، برخی از تحلیلگران شرکت کننده در این نظرسنجی احتمال رشد زیر 5 درصد را مطرح کرده و معتقدند بسته های محرک اقتصادی دولت چین تاکنون کافی نبوده و بنابراین اقتصاد چین به ثبات نرسیده است.

رکود اقتصادی در انگلیس در پیش است

البته، برخی از داده‌های جدید اقتصادی چین برای ماه اوت، بهبود در بخش‌های تولید و خدمات را گزارش می‌دهند. اما برخی از تحلیلگران بر این باورند که بخش املاک و مستغلات چین با چالش های بزرگی روبرو است و برای غلبه بر آنها به حمایت بیشتری نیاز دارد. بخش ساخت و ساز تقریباً یک چهارم تولید ناخالص داخلی چین را پشتیبانی می کند و بازگشت به مسیر رشد بدون بهبود وضعیت در این بخش امکان پذیر نیست.

در همان زمان، تحلیلگران شرکت‌کننده در نظرسنجی رویترز پیش‌بینی خود را برای رشد اقتصادی چین در سال 2025 از 4.5 درصد به 4.3 درصد کاهش دادند. رشد اقتصادی چین در سه ماهه دوم سال جاری 6.3 درصد بوده است، اما انتظار می رود چین در سه ماهه سوم سال جاری رشد 4.2 درصدی داشته باشد.

Bingnan Ye، اقتصاددان ارشد در China Merchants Bank International در هنگ کنگ، معتقد است که کاهش رشد اقتصادی چین فقط نوک کوه یخ است و هنوز خطرات بیشتری برای اقتصاد چین وجود دارد. اگر تقاضای مصرف خانوار چینی کندتر از حد انتظار بهبود یابد، باید منتظر کاهش بیشتر در اقتصاد چین باشیم.

همراه با کاهش رشد املاک و مستغلات و صادرات، تنش های تجاری بین ایالات متحده و چین زنجیره تامین را دشوار کرده است و بر فشار نزولی بر اقتصاد چین افزوده است.

اقتصاددانان شرکت کننده در نظرسنجی رویترز پیش بینی خود را برای تورم چین در سال جاری از 1.1 درصد به 0.6 درصد کاهش دادند و پیش بینی کردند چین در سال آینده با تورم 1.9 درصدی روبرو خواهد شد، در حالی که نظرسنجی جولای پیش بینی کرد که تورم تا سال 2024 به 2.1 درصد رسیده است.

با وجود تورم پایین و نیاز به تحریک اقتصاد، بانک خلق چین احتمالا کاهش نرخ بهره را در سال جاری متوقف خواهد کرد.