• امروز : شنبه, ۶ مرداد , ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 27 July - 2024
2

ریشه یابی کاهش نرخ بیکاری فارغ التحصیلان دانشگاهی

  • کد خبر : 37221
  • ۰۶ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۶:۳۰
ریشه یابی کاهش نرخ بیکاری فارغ التحصیلان دانشگاهی

اکوایران: در ۶ سال گذشته نرخ بیکاری دانشگاهیان روندی نزولی داشته است. بررسی ها نشان می دهد فارغ التحصیلان آموزش عالی بیشترین نرخ بیکاری را در تابستان 97 تجربه کردند که این گروه کمترین نرخ بیکاری را در پاییز امسال تجربه کردند.

اخبار اقتصادی، در سال های اخیر همزمان با افزایش جمعیت، ظرفیت دانشگاه های کشور نیز افزایش یافته است. پس از افزایش پذیرش در مراکز آموزش عالی، فارغ التحصیلان آنها نیز افزایش یافته است. این در حالی است که بازار کار نتوانسته این فارغ التحصیلان را جذب کند و به همین دلیل نرخ بیکاری در این گروه افزایش یافته است.

با توجه به اینکه فارغ التحصیلان آموزش عالی در گروه شاغلان واجد شرایط طبقه بندی می شوند و حضور آنها در بازار کار به توسعه مشاغل کمک می کند، کنترل نرخ بیکاری آنها و جذب نیروی کار پیشنهادی به بازار حائز اهمیت است.

نرخ بیکاری نشان می دهد که چه تعداد از کل جویندگان کار دانشگاهی یا جمعیت فعال دانشگاهی نتوانسته اند در بازار کار شغلی پیدا کنند. بررسی ها حاکی از آن است که نوسان نرخ بیکاری از سال 97 تا پایان سال 98 بیشتر از نوسان این نرخ در فاصله سال های 99 تا پاییز 1402 بوده است.

مشاهدات نشان می دهد که فارغ التحصیلان دانشگاهی در تابستان 97 بیشترین نرخ بیکاری را به خود اختصاص داده اند و پس از این مدت روند نرخ بیکاری فارغ التحصیلان کاهش یافته و در پاییز 1402 در سطح 11.4 درصد بوده است. این رقم کمترین نرخ بیکاری ثبت شده در بین فارغ التحصیلان آموزش عالی در 6 سال گذشته بوده است. در زیر به بررسی نرخ بیکاری فارغ التحصیلان آموزش عالی از اوایل سال 97 تا پایان پاییز امسال می پردازیم.

چرا نرخ بیکاری تحصیلکردگان در ایران افزایش یافته است؟

در سال های اخیر جمعیت کشور افزایش یافته است. به دنبال افزایش جمعیت، پذیرش مراکز آموزش عالی نیز افزایش یافته و ظرفیت دانشگاه ها افزایش یافته است. بنابراین در مجموع خروجی فارغ التحصیلان آموزش عالی نیز نسبت به قبل افزایش یافته است. به نیروی کار فارغ التحصیل «جمعیت ماهر» می گویند.

اگرچه نیروی کار ماهر در طول سال ها افزایش یافته است، اما توانایی بازار کار برای جذب این افراد تغییر نکرده است. این تحولات باعث افزایش بیکاری نیروی کار ماهر شده است. نرخ بیکاری فارغ التحصیلان آموزش عالی از بهار 97 تا پاییز 1402 در زیر بررسی شده است.

تصویری از نرخ بیکاری فارغ التحصیلان آموزش عالی

فارغ التحصیلان آموزش عالی گروه مهمی از افرادی هستند که تمایل به کار در بازار کار دارند و استفاده از آنها در بازار کار به عنوان نیروی کار ماهر می تواند نقش مهمی در توسعه شغل ایفا کند.

بر اساس تعاریف مرکز آمار، در میان فارغ التحصیلان دانشگاهی 15 سال به بالا که به عنوان جمعیت فارغ التحصیل در سن کار شناخته می شوند، گروهی وجود دارند که تمایل و توانایی کار دارند. این گروه از افراد، جمعیت فارغ التحصیلان دانشگاهی «فعال» نامیده می شوند. البته باید در نظر داشته باشیم که همه این افرادی که جویای کار هستند نتوانسته اند کار پیدا کنند و به آنها افراد «بیکار» گفته می شود.

نرخ بیکاری جمعیت فارغ التحصیل یکی از شاخص های مهم بازار کار است و نشان می دهد که چقدر نیروی کار دانشگاهی ارائه شده به بازار جذب نشده است. شواهد آماری حاکی از آن است که روند نرخ بیکاری از اوایل سال 97 تا اواخر پاییز امسال رو به کاهش بوده است.

اولین برش؛

رکورد بالاترین نرخ بیکاری دانشگاهیان در سال 97

گزارش های مرکز آمار حاکی از آن است که نوسانات نرخ بیکاری دانشگاهیان از ابتدای سال 97 تا پایان سال 98 بیشتر از نوسانات سال 1378 تا پایان پاییز 1402 بوده است. به عبارت دقیق تر، دامنه نوسان نرخ بیکاری نرخ برای فارغ التحصیلان آموزش عالی از بهار 2017 تا بهار 2019 در محدوده 18.9 تا 13.5 درصد بوده است.

نرخ بیکاری دانشگاهیان در اوایل سال 97 17.9 درصد بوده است. این رقم در تابستان امسال به 18.9 درصد رسید که بالاترین نرخ بیکاری فارغ التحصیلان آموزش عالی در شش سال گذشته است. این میزان نشان می دهد که در تابستان 97 از هر 100 نفر فارغ التحصیل از آموزش عالی حدود 19 نفر بیکار مانده اند.

نرخ بیکاری این گروه پس از تابستان 97 کاهش و در تابستان 98 مجدداً افزایش یافت و تا پاییز 98 این نرخ به 17.4 درصد رسید. پس از این مدت، روند کاهش بیکاران دانشگاهی مجددا کاهش یافته است. یکی از دلایل این امر را می توان این بود که بازار کار توانست راهی برای به کارگیری موجی از فارغ التحصیلان بیکار بیابد که در این مدت به یکباره افزایش یافت.

برش دوم؛

ثبت کمترین نرخ بیکاری در پاییز 1402

دامنه نوسان نرخ بیکاری از سال 1999 تا پاییز امسال 14.9 تا 11.4 درصد بوده است. به طور دقیق تر، در تابستان 2019، 14.9 درصد از تمام فارغ التحصیلان جویای کار بیکار مانده اند.

از تابستان 1378 نرخ بیکاری طلاب در محدوده محدودی نوسان داشته و در پاییز 1401 این نرخ به کمتر از 13 درصد رسیده است. بهار امسال بیکاری این گروه به 12.1 درصد رسیده است. شواهد آماری حاکی از آن است که نرخ بیکاری در سال جاری به طور مداوم در حال کاهش بوده است. این نرخ در پاییز امسال به زیر 12 درصد رسید و به 11.4 درصد رسید. این رقم کمترین نرخ بیکاری ثبت شده در بین فارغ التحصیلان آموزش عالی در 6 سال گذشته است.

منبع اکو ایران

لینک کوتاه : https://akhbareghtesadi.com/?p=37221

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.