• امروز : شنبه, ۵ آبان , ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 26 October - 2024
5

ریال دیجیتال از تیرماه به بهره برداری می رسد

  • کد خبر : 40587
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۷:۲۴
ریال دیجیتال از تیرماه به بهره برداری می رسد

با توسعه مرحله آزمایشی عملیاتی «ریال دیجیتال» در جزیره کیش، از تیرماه 1403، مشتریان شبکه بانکی می‌توانند از طریق کیف پول ریالی دیجیتال و با روش‌های جدید، خرید و یا به کیف پول سایر مشتریان انتقال دهند.

اخبار اقتصادی، بانک مرکزی اعلام کرده است که ریال دیجیتال از تیرماه در کیش اجرا می شود. اما ریال دیجیتال چیست و چگونه کار می کند؟

به طور کلی، ریال دیجیتال به عنوان یک رمز تعریف می شود. به عبارت دیگر، این اسکناس شکل دیجیتالی است و با همان قوانینی که بر انتشار اسکناس حاکم است، منتشر می شود.

آنچه اسکناس دارد، ریال دیجیتال هم دارد، با این تفاوت که در این پروژه دیگر فیزیک اسکناس وجود ندارد. همچنین امکان گنجاندن قراردادهای هوشمند در این نوع پول وجود دارد و به صورت هوشمند بین فرستنده و گیرنده ای که این پول را به صورت همتا به همتا مبادله می کنند، اجرا می شود.

صدور ریال دیجیتال در کیش

همانطور که بانک مرکزی امروز اعلام کرد، با توسعه مرحله آزمایشی سرویس جدید و عملیاتی «ریال دیجیتال» در جزیره کیش، از تیرماه 1403، مشتریان شبکه بانکی می توانند به سادگی و بدون استفاده از پول کاغذی از کیف پول دیجیتال ریالی استفاده کنند. یا کارت های بانکی: به سادگی با اسکن بارکد تولید شده توسط نرم افزار ارائه شده، می توانند خرید خود را انجام دهند و یا با روش های جدید وجه به کیف پول سایر مشتریان انتقال دهند.

در ادامه این گزارش آمده است که پس از طی مراحل اولیه مطالعه، طراحی پروژه ریالی دیجیتال از سال 1400 و پس از اخذ مجوزهای لازم از شورای پول و اعتبار در دستور کار مرکزی بانک قرار گرفت. متعاقباً اجرای مرحله پیش آزمایشی از ابتدای سال 1401 آغاز شد، پس از بررسی دستاوردهای مرحله مقدماتی، مرحله آزمایش محدود این پروژه از خرداد 1402 آغاز شد. طبق برنامه ریزی های انجام شده، با فعال شدن مشارکت شبکه بانکی و همکاری های لازم در شبکه پرداخت کشور، از تیرماه 1403 با مشارکت بانک ملت و تجارت، طرح مذکور با امکان بهره برداری عمومی وارد فاز گسترده مرحله آزمایشی می شود.

در این مرحله که از محدوده جغرافیایی جزیره کیش آغاز خواهد شد، مشتریان شبکه بانکی و گردشگران این امکان را خواهند داشت تا با استفاده از این ابزار پرداخت جدید، هزینه خرید کالا و خدمات را پرداخت کنند.

ریال دیجیتال چیست؟

در تعریف ساده ای که بانک مرکزی اعلام کرده است، ریال دیجیتال مشابه اسکناس، تعهد بانک مرکزی به صورت الکترونیکی است که می توان از آن برای پرداخت های عمومی استفاده کرد. برخلاف سایر انواع پول الکترونیکی رایج در کشور که از طریق حساب های بانکی و ابزارهای رایج پرداخت مانند کارت های بانکی استفاده می شود، ریال دیجیتال برای انتقال وجه بین خریدار و فروشنده نیازی به تسویه بین بانکی ندارد و به محض اینکه خرید انجام شده است. پس از انجام معامله، وجوه دریافتی به صلاحدید فروشنده است و قابل استفاده است.

علاوه بر این، به دلیل استفاده از ابزارهای مدرن برای انجام عملیات پرداخت، پرداخت با این روش بسیار راحت تر از روش های رایج پرداخت کارتی بوده و در عین حال امنیت پرداخت را افزایش می دهد.

در این راستا اهداف مهم دیگری مانند افزایش تاب آوری و پایداری زیرساخت های پرداخت کشور، بازآفرینی نقش بلیط های الکترونیکی در پرداخت های خرد در کشور، ارتقای کارایی و توسعه ابزارهای نوین پرداخت و مدیریت ریسک های ناشی از گسترش پول خصوصی نیز مورد توجه بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران است.

ویژگی های مهم ریال دیجیتال

بر اساس گزارش بانک مرکزی، بر اساس اقدامات اتخاذ شده، ریال دیجیتال قابلیت‌های لازم را برای توسعه پول قابل برنامه‌ریزی یا قابل برنامه‌ریزی که موتور شکل‌گیری مدل‌های جدید کسب‌وکار به‌ویژه در بخش الکترونیک کشور خواهد بود، تسهیل می‌کند. تجارت و اقتصاد دیجیتال

همانطور که در این گزارش آمده است، در این مرحله ریال دیجیتال صرفا برای استفاده در محدوده جغرافیایی کشور و تسهیل در پرداخت های خرد داخلی در نظر گرفته شده است.

منبع اکو ایران

لینک کوتاه : https://akhbareghtesadi.com/?p=40587

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.