• امروز : جمعه, ۵ مرداد , ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 26 July - 2024
3

رکود مهمانان دائمی فولادی ها

  • کد خبر : 30530
  • ۲۷ آبان ۱۴۰۲ - ۱۰:۵۰
رکود مهمانان دائمی فولادی ها

کاهش قیمت پایه شمش و محصولات فولادی تمایلی به خرید را در بین متقاضیان این محصولات افزایش نداد و رینگ فولاد در هفته چهارم آبان ماه دوباره با رکود مواجه شد.

به گزارش اخبار اقتصادی، کمتر از 50 درصد شمش و میلگرد فولادی فروخته شده در رینگ صنعتی بورس کالای ایران در هفته چهارم آبان ماه سال جاری معامله شد.

عرضه مقاطع در بورس به ضرر صادرات الزامی است

در هفته چهارم آبان ماه بالغ بر 284 هزار تن شمش فولادی در رینگ صنعتی بورس کالای ایران فروخته شد. گرچه روند بازاریابی هفتگی پروفیل های بلند فولادی حاکی از آن است که رکود شدید مصرف و سرمایه حاکم بر بازار به این معناست که بخش زیادی از این محصول عرضه می شود و بدون متقاضی می ماند، اما تقاضای منبع یابی از بورس کالا برای اخذ مجوز صادرات، صنایع تکمیلی با علم به عدم فروش محصول چاره ای جز عرضه کامل محصول در بازار فیزیکی ندارند. به این ترتیب در میان عدم فروش میلگرد در بورس کالا، عرضه قوی در این بازار ادامه دارد. اما این الزام نادرست باعث شده است که صنایع در صادرات با چالش مواجه شوند و مشتریان خارجی به دلیل کمبود تقاضای داخلی، فرصت چانه زنی بیشتری برای خرید محصولات ایرانی داشته باشند. اگرچه عرضه محصول در رینگ فیزیکی بورس کالا شفافیت معاملات را به همراه دارد، اما الزام به عرضه محصولاتی مانند پروفیل بلند فولادی که واحدهای تولیدی بدون مشتری بلندمدت هستند، نادرست بوده و صرفاً هزینه جعلی را تحمیل می کند. بر صنایع کشور

کاهش نرخ متقاضیان را قانع نکرد

برای 284 هزار تن شمش فولادی عرضه شده در بازار فیزیکی بورس کالا، 66 هزار تن تقاضا ثبت شد و در نهایت حدود 36 هزار تن محصول در این بازار معامله شد. به این ترتیب در هفته چهارم آبان ماه 12.6 درصد از عرضه میله های فولادی مذاکره شد.

میلگردهای تقویت کننده فولاد بسته به نوع محصول در بورس کالای ایران با نرخ پایه از 18000 تا 21300 تومان معامله می شد. تفاوت قیمت پایه عمدتا به نوع محصول تولیدی مربوط می شود. در نهایت 35 هزار و 920 تن میله از این بازار با میانگین قیمت 21 هزار و 100 تومان به فروش رسید. با احتساب مالیات بر ارزش افزوده و کمیسیون بورس، کل قیمت فروش میلگرد در این بازار به 23 هزار تومان می رسد. این در حالی است که در شرایط فعلی میلگردها در بازار آزاد تهران با همین قیمت به فروش می رسد و به دلیل رکود هیچ مشتری ندارد. هر کیلوگرم شمش فولاد چهارشنبه 3 آبان ماه در بازار آزاد تهران با میانگین قیمت 23 هزار و 300 تومان معامله شد.

قیمت پایه پروفیل بلند فولادی برای عرضه در بازار فیزیکی بورس کالا به طور مستمر کاهش یافته است اما این افت قیمت منجر به افزایش پروفیل بلند فولادی نشده است. ضعف تقاضای داخلی، نبود چشم‌انداز روشن برای آینده و انباشته شدن محصولات در انبارهای تجار با قیمت‌های کمتر باعث شده است که کاهش قیمت پایه نتوانسته این بازار راکد را تحریک کند.

فروش شمش فولاد به 50 درصد نرسید

در هفته چهارم آبان ماه، 297 هزار و 575 تن شمش فولاد در رینگ صنعتی بورس با قیمت پایه 17 هزار و 900 تا 18 هزار و 840 تومان فروخته شد. تقاضای ثبت شده برای این محصولات به 224 هزار تن رسید و در نهایت 147 هزار و 855 تن شمش بیلت فولادی از این بازار به فروش رسید. به این ترتیب نسبت حجم معاملات به عرضه در هفته چهارم آبان به 49.6 درصد رسید.

میانگین ارزش فروش شمش فولاد در این بازار 18 هزار و 580 تومان بود. با احتساب مالیات بر ارزش افزوده و کمیسیون اعضاء بورس، میانگین قیمت شمش فولاد به 20 هزار و 300 تومان می رسد.

منبع اکو ایران

لینک کوتاه : https://akhbareghtesadi.com/?p=30530

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.