• امروز : شنبه, ۶ مرداد , ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 27 July - 2024
3

روایت آماری پنج شاخص اقتصادی

  • کد خبر : 39400
  • ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۸:۰۵
روایت آماری پنج شاخص اقتصادی

اکوایران: بررسی های آماری عملکرد دولت در 5 شاخص مهم اقتصادی از افت 50 درصدی رشد هزینه های تولید در کشور حکایت دارد.

اخبار اقتصادی، سید ابراهیم رئیسی رئیس دولت سیزدهم روز گذشته در سانحه سقوط بالگرد به همراه تعدادی از همکارانش جان باخت. از این حیث، بررسی های آماری عملکرد اقتصادی این دولت از ابتدا (شهریور 1400) تا آخرین آمارهای منتشر شده، کنترل پنج شاخص مهم کلان اقتصادی را در این بازه زمانی نشان داده است. این دولت در تابستان 1400 قدرت را در دست گرفت و مهمترین تغییرات را در متغیرهایی مانند بیکاری، نقدینگی و … ایجاد کرد.

روند نزولی نرخ بیکاری تا زمستان 1402

به گزارش مرکز آمار، «نرخ بیکاری» در ابتدای دولت ابراهیم رئیسی 9.6 درصد بود، در حالی که بر اساس آخرین آمار منتشر شده این متغیر در زمستان 1402 با کاهش یک واحد درصدی به 8.6 درصد رسید.

دومین شاخص مهم وضعیت نوسانات قیمت را بررسی می کند. نرخ تورم مصرف کننده افزایش قیمت کالاها و خدمات در بازار مصرف است. بر اساس آمار این مرکز، نرخ تورم مصرف کننده سالانه در شهریور 1400 45.8 درصد بوده که در فروردین ماه امسال با 7 واحد درصد کاهش به 45.8 درصد رسیده است. این کاهش منجر به کاهش بی سابقه هزینه های تولید شده است.

کاهش 50 درصدی تورم تولیدکننده

تورم تولیدکننده با تغییرات در هزینه های تولید کالا و خدمات در هر زمان سروکار دارد. بر این اساس، داده های بانک مرکزی برای این شاخص نشان می دهد که تورم سالانه تولیدکننده در شهریور ماه 1400 معادل 82.6 درصد بوده و با کاهش 51.4 واحد درصدی در فروردین ماه سال جاری به 31.2 درصد رسیده است. به گفته برخی، این کاهش ممکن است یکی از دلایل کاهش عمومی قیمت ها در بخش مصرف باشد. از دیگر عوامل موثر بر تورم مصرف کننده، نقدینگی است که در این مدت روند نزولی را دنبال کرده است.

از دست دادن نقدینگی در ابتدای سال 1403.

در میان شاخص‌های کلان اقتصادی، «رشد بخش نفت در اقتصاد» یکی از مهم‌ترین متغیرهای اقتصادی محسوب می‌شود. دلیل اهمیت این متغیر به دلیل وابستگی اقتصاد ایران به نفت است که هر چه رشد این بخش بیشتر باشد، استخراج و صادرات طلای سیاه در اقتصاد ایران بیشتر می شود. بر اساس آمار، رشد این بخش در تابستان 1400 (ابتدای دولت سیزدهم) 10.1 درصد بوده است و با توجه به افزایش صادرات نفت در این مدت، «رشد بخش نفت در اقتصاد» به دست آمده است. سطح 21.8 درصد در پاییز سال گذشته بود. یعنی رشد این بخش 11.7 واحد درصد افزایش یافته است.

پنجمین و آخرین متغیر کلیدی اقتصادی که در این روزهای تورمی کشور زیر ذره بین قرار گرفته، «نرخ رشد نقدینگی» است. اعتقاد بر این است که نقدینگی یکی از مهمترین عوامل موثر بر تورم است.

از این حیث طبق آمار بانک مرکزی رشد نقدینگی در شهریور 1400 40.5 درصد بوده است. بر اساس آخرین اطلاعات بانک مرکزی اکو ایران، امسال در فرودین این شاخص به 24.1 درصد رسید و 16.4 واحد درصد کاهش یافت. به گفته بسیاری از کارشناسان، این کاهش ممکن است مقدمه ای برای کاهش تورم در کشور باشد.

منبع اکو ایران

لینک کوتاه : https://akhbareghtesadi.com/?p=39400

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.