• امروز : جمعه, ۵ مرداد , ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 26 July - 2024
1

رئیس کل بانک مرکزی: درهم کم نداریم

  • کد خبر : 31365
  • ۱۲ آذر ۱۴۰۲ - ۱۴:۱۱
رئیس کل بانک مرکزی: درهم کم نداریم

محمدرضا فرزین در مراسم رونمایی از اولین اوراق ارزی کشور در مرکز مبادلات ایران اظهار داشت: این اولین اوراق جدید ارزی است که در داخل ایران معامله می شود. قبلا یکی دو بار اوراق قرضه را به خارج فروخته بودیم.

وی با بیان اینکه باید منابع لازم برای رشد تولید را تامین کنیم، گفت: این اوراق یکی از مهمترین منابع تامین مالی رشد تولید است.

فرزین با اشاره به اینکه بارها گفته ایم که سیاست اصلی ما در بانک مرکزی سیاست تثبیت است که بخش های مختلفی را شامل می شود، تصریح کرد: در حوزه سیاست ارزی منظور از تثبیت کاهش بی ثباتی پولی است. اگر به زیر 5 درصد برسد، ارز را به یک سطح باثبات خواهیم رساند. اکنون توانستیم نوسانات ارز را کاهش دهیم.

ما درهم کم نداریم

رئیس کل بانک مرکزی با تاکید بر اینکه مرکز مبادلات ارزی مرجع ما برای سیاست گذاری پولی بوده است، افزود: به زودی آثار فعالیت این مرکز را شاهد خواهیم بود. اکنون ما از درهم کم نداریم; در مرکز آنقدر درهم تهیه می کنیم که هیچکس خرید نمی کند و در آخر روز درهم های بیشتری می رسد.

فرزین گفت: تلاش می کنیم نشانه ای از پیشرفت بدهیم. ما نمی خواهیم سیگنالی به عقب بدهیم. ما می خواهیم معامله گران توانایی پیش بینی بازار را داشته باشند.

صندوق تثبیت پولی ایجاد می شود

وی به تصویب صندوق تثبیت پولی در بانک مرکزی اشاره کرد و گفت: صندوق توسعه ملی قبلا صندوق ذخیره ارزی بود اما برای اینکه مابه التفاوت درآمد دولت از نفت را به بخش خصوصی بدهیم توسعه را تشکیل دادیم. صندوق تثبیت پولی نیز برای پوشش ریسک و ریسک نوسانات نرخ ارز در آینده ایجاد می شود.

وی بیان کرد: تلاش ما این است که ارز مرکز مبادلات به نرخ مرجع تبدیل شود و نشانه های مرکز به سمت بازار باشد. ما باید یک تنظیم کننده بازار در ایران در حوزه طلا و ارز داشته باشیم. بازار طلا بازار بسیار بزرگی است و ما نمی توانیم فقط روی ارزها تمرکز کنیم و طلا را فراموش کنیم. بنابراین باید مقرراتی برای طلا وضع کنیم و از ظرفیت آن در مرکز مبادلات استفاده کنیم.

رئیس کل بانک مرکزی ادامه داد: مرکز مبادلات باید بتواند ثبات و آرامش را در بازار ارز ایجاد کند و ارز را قابل پیش بینی کند; لغزش نرخ ارز گاهی به ما آسیب می زند و تلاش ما این است که با ایجاد نهادهایی رفتار نرخ ارز در کشورمان را قابل پیش بینی کنیم. این را نمی توان با دستور انجام داد.

وی با اشاره به انتظارات منفی که برخی افراد در جامعه شکل می دهند، گفت: بررسی های ما نشان می دهد که انتظارات تورمی همچنان بالاست اما کاهش یافته است.

نرخ رشد نقدینگی به 26.4 درصد کاهش یافت.

فرزین نرخ رشد نقدینگی را 26.4 درصد اعلام کرد و گفت: در تلاش هستیم تا پایان سال این نرخ را به 25 درصد برسانیم.

وی ادامه داد: تجار باید با این مرکز در ارتباط باشند. کفت: تمام صرافی ها به مرکز صرافی ها می رسد و فقط در بانک مرکزی صرافی خواهیم داشت. ما باید در مورد طلا اقدامات ویژه ای انجام دهیم.

وی گفت: باید بتوانیم از منابع ارزی استفاده کنیم. نرخ 6 درصد برای ارزها بسیار جذاب است و سرمایه گذاران داخلی و خارجی می توانند از این اوراق (مرابحه) استفاده کنند.

وی گفت: نباید با سیاست های پولی به رشد آسیب وارد کنیم و انشالله این اقدام شروعی برای کمک خواهد بود. ما هم محصولات جدیدی داریم و هر ماه در صرافی منتظر محصولات جدید ارز و طلا هستیم. قیمت دارایی هایی مانند ارز، طلا و مسکن به شدت کنترل می شود. نوسانات نیز در کل بازار کاهش یافته است. تورم تولید زیر یک درصد و تورم صنعت زیر صفر درصد است که ما را به آینده و تداوم سیاست تثبیت امیدوار می کند.

وی تاکید کرد: انشالله با سیاست های جدید بانک مرکزی تورم سالانه کاهش می یابد و امیدوارم به متغیرهای بلندمدت اقتصاد کشور برگردیم. زیرا در چند سال گذشته با نوسانات دارایی محدود بودیم، اما اکنون فرصت مناسبی برای سیاست گذاری برای متغیرهای اقتصادی بالا است.

تسنیم

منبع رکنا

لینک کوتاه : https://akhbareghtesadi.com/?p=31365

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.