• امروز : پنجشنبه, ۳ آبان , ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 24 October - 2024
5

دولت کرامت انسانی متقاضیان مسکن ملی را زیر پا می گذارد/ می گویند همین است، شما به حرف من گوش کنید!

  • کد خبر : 40774
  • ۰۳ تیر ۱۴۰۳ - ۱۶:۰۰
دولت کرامت انسانی متقاضیان مسکن ملی را زیر پا می گذارد/ می گویند همین است، شما به حرف من گوش کنید!

به گزارش اخبار اقتصادی، چرا پس از گذشت حدود پنج سال از برنامه اقدام ملی و طرح ملی نهضت مسکن هنوز خبری از تحویل واحدها نیست؟ زیرا دولت سیزدهم بخصوص وزارت راه و شهرسازی آیا نتوانسته در زمینه ساخت خانه موفق باشد و تا به امروز به وعده های خود عمل نکرده است؟ چرا تجربه شکست خورد؟ خانه بیشتر آیا باعث نشد دولت ها عبرت بگیرند و برنامه های بعدی را با تدوین یک برنامه روشن و واقع بینانه آغاز کنند؟ پروژه مسکن مهر هنوز تکمیل نشده که دولت سیزدهم قول ساخت 4 میلیون مسکن در 4 سال را داده بود. ساخت واحدهای طرح نهضت ملی مسکن همچنان بلاتکلیف است. مشخص نیست چه تعداد واحد به متقاضیان تحویل داده شده است و چه تعداد واحد در حال ساخت است و همچنین قرار است واحدهای باقی مانده چه زمانی و با چه قیمتی به متقاضیان تحویل داده شود. در حال حاضر متقاضیان با مشکلات عجیبی روبرو هستند. از فقدان قرارداد، ابهام در زمان تحویل و قیمت قطعی گرفته تا شارژ مشاعات، محوطه ساختمانی، انشعابات جداگانه، اجباری به خرید پارکینگ و قیمت های غیر منطقی که در نهایت متقاضی را مجبور به انصراف و حذف واحد کرد. دیگر.

در همین رابطه گفتگوی رکنا با حسن محتشم، عضو هیئت مدیره انجمن انبوه سازان مسکن تهران را بخوانید:

تنها 13 درصد از اهداف مسکن مهر محقق شد

حسن محتشم وی ابتدا گفت: موضوع ورود دولت به حوزه املاک که از ابتدا اشتباه بود و این اشتباه همچنان ادامه دارد باید در اقدامات دولت بررسی شود. در مسکن مهر که اولین تجربه بود، توافقاتی انجام شد و قراردادهایی با عجله بسته شد تا کاری انجام شود، اما زیرساخت ها کاملا آماده نبود و برنامه ریزی دقیقی انجام نشد. در نتیجه کارهایی شروع شد که در همان زمان در مرحله اجرا سعی کردند مشکلات را حل کنند اما در نیمه راه متوجه شدند که باید همینطور ادامه دهند و از بانک مرکزی خط اعتباری بگیرند. و تزریق پول به جامعه باعث تورم می شود که بسیار نگران کننده است. سپس این اتفاق افتاد و پروژه مسکن مهر با 2 میلیون و 200 هزار قرارداد متوقف شد.

وی ادامه داد: زیرا در دنیا ثابت شده است که هر جا دولت و دستگاه های دولتی وارد شدند موفق نبودند و پروژه با موانع مختلفی از جمله زمان و قیمت بالا مواجه شد و در نهایت نتوانست به هدف مورد نظر برسد. اهداف در نتیجه برای پروژه مسکن مهر که در دولت نهم و دهم پیشنهاد ساخت سالانه یک میلیون واحد داده شد، می بینیم که حتی پس از 16 سال 2 میلیون و 100 واحد تحویل داده شده است. یعنی سالانه 13 درصد محقق شده است. وقتی هدف و برنامه ای به 13 درصد آن رسید، عملاً به این معناست که کارایی خود را از دست داده و موفق نبوده است.

حتی قرارداد ساخت یک میلیون واحد در سال هم به طور کامل بسته نشده است!

یکی از اعضای هیئت مدیره انجمن انبوه سازان مسکن شهر تهران در ادامه گفت: در این مدت و پنج سال پیش برنامه اقدام ملی مطرح شد و اعلام کردند در مدت دو سال 400 هزار واحد می سازیم. متاسفانه در خصوص این طرح نه طرح مناسبی از سازمان مسکن اخذ کردند و نه طرح مدونی تهیه و ارائه کردند. تنها پس از دو سال اقدام ملی منجر به عقد قرارداد شد.

و افزود: بعد از برنامه اقدام ملی، آقای رئیسی شعار سالانه یک میلیون واحد را دادند و ما در آن زمان اعلام کردیم. نگویید سالی یک میلیون دستگاه تولید می کنید، بلکه مازاد تولیدی در کشور را ما می سازیم. حداقل این بیانیه واقع بینانه تر است. یعنی اگر سالانه بین 350 تا 400 هزار دستگاه در کشور تولید شود، تا 1 میلیون دستگاه مازاد تولید می کنیم. نتیجه این شد که آقای رئیسی بدون تجربه مسکن مهر و اقدام ملی و باز، بدون برنامه ریزی زیرساخت ها و روبناهای چنین پروژه بزرگی، ناگهان اعلام کردند که سالانه یک میلیون واحد می سازیم و در نتیجه سال گذشته دو سال ها پس از تصویب طرح نهضت ملی مسکن، چندین واحد اقدام و مسکن ملی تحویل مهر دادند که واحدهای طرح نهضت ملی نبودند و ربطی به این طرح نداشتند.

وی با بیان اینکه قرارداد ساخت یک میلیون واحد نهضت ملی مسکن هنوز به طور کامل بسته نشده است، گفت: اگر بسته شود اجرای آن مهم است و پس از اجرا تحویل و در نهایت بهره برداری مهم است. این طرح و اگر این مراحل طی نشود، اگر انجام نشود هیچ اتفاق مثبتی در جامعه نمی افتد و فردی که خانه ندارد صاحب خانه نمی شود و فردی که با درد مستاجر زندگی می کند. نخواهد شد مالک خواهد شد. تا زمانی که خانه ای تحویل و آماده بهره برداری نشود، هیچ اتفاق مثبتی در جامعه نمی افتد. وقتی خانه ای به متقاضی بی خانمان داده می شود می توانیم مزایای مالکیت خانه را ببینیم که این اتفاق نیفتاد.

دولت پول ندارد، شاکی را مجبور به پرداخت پول عمومی کرده است

محتشم در پاسخ به خبرنگار رکنا، در خصوص بحث اقدام متقاضی گفت: نهضت ملی مسکن را نمی شناسم و نه تایید می کنم و نه تکذیب، اما در مورد مسکن مهر و متقاضیانی که کل هزینه را پرداخت کردند. مبلغ یا بیش از 15 میلیون تومان، در این بین وزیر راه دستور داده است که واحدها به آنها تحویل داده شود که تا امروز به آنها اعلام نشده است، اگر به عده ای اعلام کرده باشند، اینها واحدهایی هستند که . آنها در ساخت و ساز تاخیر داشته اند و قیمت آنها افزایش یافته است. از آنجایی که ادارات کل و دولتی موظف به محاسبه مابه التفاوت قیمت با نرخ روز با سازنده و پیمانکار هستند و اکنون پولی ندارند، به عناوین و بهانه های مختلف می خواهند مابه التفاوت قیمت را از متقاضی بگیرند و متقاضی باید پرداخت کند.

وی ادامه داد: اگر شاکی در آن زمان بین 15 تا 20 میلیون تومان پرداخت کرده و توانسته با آن خانه بخرد، اکنون می بیند که در صورت عدم پرداخت، بیش از یک میلیارد تومان باید پرداخت کند. بنابراین چاره ای جز دادن پول مشترک ندارد. چون قیمت مسکن گران شده و افزایش قیمت آن نه به خاطر ارزشش بلکه به دلیل کاهش ارزش پول و تورم است که قیمت ها را افزایش داده و حالا شاکی را گوشه دیوار نشانده اند. و متقاضی چاره ای ندارد، حتی اگر پول نداشته باشد، باید امتیاز خود را به دیگری بفروشد.

سازنده نباید برای ملک مشاع پول جداگانه بگیرد.

واحدهای نهضت ملی مسکن هنوز تحویل نشده است

یکی از اعضای هیئت مدیره انجمن انبوه سازان تهران در پاسخ به خبرنگار رکنا، به طور کلی رسم محاسبه دارایی های مشترک چگونه است؟ آیا باید جداگانه محاسبه شود؟ گفت: اصولاً اگر نقطه اشتراک نباشد، نمی توانی وارد خانه شوی. هنگام خرید خانه، ملک مشاع شامل آن می شود. ضمناً وقتی صحبت از مسکن مهر، اقدام ملی و نهضت ملی مسکن و ساخت هر مسکن دیگری در هر کجا می شود، وقتی می گویید یک متر مربع قیمت مشخصی دارد، هزینه آن مفید و غیر مفید است. یک متر مربع به سازنده پرداخت می شود. بنابراین در حال حاضر با توجه به طرح نهضت ملی مسکن در صورت خرید آپارتمان حدود 12 میلیون تومان به سازنده پرداخت می شود و اگر سازنده 100 متر بسازد 80 متر خالص است و سازنده پول را می گیرد. به ازای 100 متر و 80 متر آن را در اختیار متقاضی قرار می دهد و مابقی را برای مشاعاتی که جزء ساختمان است اعم از خطوط ارتباطی، راهروهای ارتباطی، فضای آسانسور، حیاط خلوت و … محاسبه می کند. و پول جداگانه نمی گیرد.

وی در خصوص انباری و پارکینگ نیز گفت: در داخل مشاعات و یا روی پشت بام ایجاد می شود، چون قراردادهای مسکن مهر، اقدام ملی و نهضت ملی مسکن به طور کامل بسته نشده است، مشخص نیست متقاضی دارد یا خیر. ذخیره سازی یا نه اگر دارند باید بدهند و اگر ندارند ندارند اما نظر من این است که چون سازنده با پول و منابع بانکی متقاضی واحدها را می سازد امتیاز بین آنها تقسیم شود. متقاضیان ، به جای دریافت پول مستقل از متقاضی. بنابراین از آنجایی که احتمالاً زمان واگذاری واحدهای 10 یا 15 سال پیش فرا رسیده است و می خواهند هزینه بیشتری برای خدمات خرج کنند، این راه را پیشنهاد می کنند.

محتشم در پاسخ به این سوال که چرا می گویید واحدهای 10 یا 15 سال پیش؟ وی گفت: چون این واحدهای مسکونی مهر و ابتکار ملی است و واحدهای طرح نهضت ملی مسکن هنوز تحویل نشده است.

قرار نبود یک واحد 55 متری بسازند/ متقاضی را گوشه دیوار می گذارند و می گویند همین!

یکی از اعضای هیات مدیره انجمن انبوه سازان مسکن شهر تهران در پاسخ به خبرنگار رکنا و ظلم مضاعف به متقاضیانی که مجبور به انتخاب واحد 55 متری هستند که هر متر آن نیز 5 میلیون تومب گران است. گفت: سوال اینجاست که چرا یک واحد 55 متری ساخته اند؟ قرار نبود واحدهای کوچک ساخته شود و مدل مسکن 75 تا 100 متر است اما همه این بی عدالتی ها به دلیل افزایش قیمت مسکن و کاهش ارزش پول است. لذا متقاضی را گوشه دیوار می گذارند و به او می گویند که همین است و به جای بهره مندی از نوعی امتیاز و کمک دولت، متقاضی باید تسلیم شود، اما این اقدامات باعث زیر سوال رفتن شده است. کرامت انسانی متقاضی متأسفانه این رفتار به صلاح دولت نیست که با شهروندان خود به گونه ای رفتار کند که کرامت انسانی آنها زیر سؤال برود. باید از دست اندرکاران پرسید که چرا این گونه رفتار می کنند.

با رضایت با متقاضی برخورد می کنند/ ماجرای افزایش قیمت مسکن ملی ادامه دارد

محتشم در پاسخ به خبرنگار رکنا، درباره اینکه چرا متقاضی مجبور به خرید پارکینگ و انبار در برخی پروژه ها شده است، گفت: به دلیل اینکه روبنایی کار برنامه ریزی نشده و پیش بینی نشده است و در برخی موارد با متقاضی برخورد می شود. اختیار.” از آنجایی که چیزی در دست متقاضی نیست و حقوق قانونی برای متقاضی تعریف نشده است، فقط به او می گویند پول بده و ما به او خانه می دهیم. حالا چرا این مشکل پیش اومد؟ چون وقتی کسی پارکینگ ها را نمی گیرد، جای پارک غیرقابل استفاده می شود و باید به واحدها اختصاص داده شود. در نتیجه از آنجایی که متقاضی پول ندارد و نمی خواهد پارک کند، دولت پارکینگ را اجباری کرده و پول را نگه می دارد و این یکی از عیب های اصلی قرارداد است.

وی با بیان اینکه هیچ قراردادی منعقد نشده و به متقاضی گفته نشده است که چه حقوق و تکالیفی دارد و طرف مقابل چه تعهداتی در قرارداد دارد، گفت: فقط به متقاضی گفتند بیا ثبت نام کن، خانه به تو می دهیم و ما به شما وام می دهیم. در واقع دولت اینجا کرامت انسانی متقاضیان را زیر پا می گذارد. چون به او می گوید که تو هیچ کاری نمی توانی انجام دهی و هیچ کاری نداری، پس باید به هر چیزی که به او می گویم گوش کنی.

یکی از اعضای هیات مدیره انجمن صنفی سازندگان تهران در پاسخ به خبرنگار رکنا: ماجرای افزایش قیمت تا کجا ادامه دارد؟ وی همچنین گفت: برای واحدهای خام بدون تسهیلات که تاکنون از متری 20 میلیون تومان گذشته است، تا زمانی که مداخله دولت ادامه داشته باشد و تکلیف ساخت و پایان کار واحدها از روز اول مشخص نشود، بحث افزایش قیمت است. ادامه خواهد یافت و مردم انتظار بیشتری خواهند داشت. متأسفانه هیچکس کاری از دستش بر نمی آید و دلیلش هم ورود غیرمنتظره دولت است.

منبع رکنا

لینک کوتاه : https://akhbareghtesadi.com/?p=40774

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.