• امروز : شنبه, ۶ مرداد , ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 27 July - 2024
3

دولت چین قصد دارد خانه های خالی بخرد

  • کد خبر : 39229
  • ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۸:۰۰
دولت چین قصد دارد خانه های خالی بخرد

اکوایران: به گفته منابع آگاه بلومبرگ، دولت چین در نظر دارد به منظور کاهش بحران در بخش املاک و مستغلات این کشور، به دولت های محلی برای خرید خانه های فروخته نشده اعتبار بدهد.

اخبار اقتصادی، به نظر می رسد دولت چین در حال بررسی پیشنهادی است که دولت های محلی را ملزم به خرید خانه های فروخته نشده می کند که در صورت اجرا، یکی از جاه طلبانه ترین تلاش های این کشور برای نجات بازار بیمار مسکن خود خواهد بود.

به گفته بلومبرگ، در حالی که چین قبلاً برخی از پروژه‌های آزمایشی را برای پاکسازی خانه‌های خالی با کمک دولت اجرا کرده است، آخرین طرح در مقیاس بسیار بزرگ‌تری خواهد بود.

بر اساس این طرح، از شرکت‌های دولتی محلی خواسته می‌شود تا با استفاده از وام‌هایی که توسط بانک‌های دولتی پرداخت می‌شود، خانه‌های فروخته نشده را از سازندگان با تخفیف‌های عمیق خریداری کنند.

مقامات هنوز در حال بحث در مورد جزئیات این طرح و امکان سنجی آن هستند، بنابراین ممکن است ماه ها طول بکشد تا نهایی شود.

اگر مقامات تصمیم به اجرای این طرح بگیرند، مرحله جدیدی از کارزار دولت برای رسیدگی به بزرگترین چالش پیش روی دومین اقتصاد بزرگ جهان آغاز خواهد شد. فروش خانه در چین در چهار ماه اول سال 47 درصد کاهش یافت و خانه های فروخته نشده به بالاترین حد خود در 8 سال گذشته رسید و بحرانی را عمیق تر کرد که حدود 5 میلیون نفر را در معرض خطر بیکاری و کاهش درآمد قرار داده است.

به گفته یک محقق چینی مسکن، این طرح در صورت اجرا می تواند علاوه بر جذب سریع موجودی خانه های خالی، مستقیماً به سازندگان نقدینگی تزریق کند و شرایط مالی آنها را بهبود بخشد. این یک وضعیت برد-برد است، اما به منابع مالی زیادی نیاز دارد که می تواند حداقل به یک تریلیون یوان برسد.

یک تحلیلگر دیگر منابع مورد نیاز برای اجرای این طرح را حداقل 2 تریلیون یوان برآورد کرده است.

شاخص اموال CSI300 که هفت تولیدکننده اصلی چین را دنبال می کند، پس از این گزارش 5 درصد افزایش یافت. یوان خارجی و دلار استرالیا نیز افزایش یافت.

در حالی که پکن خریدهای دولتی آپارتمان های فروخته نشده را در گذشته تجربه کرده است، اکثر مشوق های کوچک در مقیاس کوچک موفقیت چندانی نداشته اند.

در اوایل سال 2023، بانک مرکزی چین حدود 100 میلیارد یوان از طریق یک تسهیلات وام ویژه در اختیار برخی مؤسسات مالی قرار داد. این پول به عنوان آزمایشی برای کمک به هشت شهر برای خرید املاک فروخته نشده برای استفاده در یک برنامه اجاره محلی با یارانه اختصاص داده شد. روزنامه اکونومیک آبزرور در ژانویه گزارش داد که چندین شهر چین شروع به استفاده از این بودجه برای خرید آپارتمان کرده اند. .

از زمان نشست کمیته اجرایی حزب کمونیست در ماه گذشته، چندین شهر بزرگ، از جمله هانگژو، محدودیت‌های باقی‌مانده در خرید خانه را در تلاش برای افزایش معاملات کلی لغو کرده‌اند.

مشوق هایی برای تجدید

در همین حال، بیش از 50 شهر برنامه هایی را اجرا کرده اند که مشوق هایی را به شهروندان ارائه می دهد تا خانه های قدیمی خود را به خانه های جدید تبدیل کنند. در این میان، 11 دولت محلی خانه های خالی را به صورت آزمایشی می خرند.

با این حال، به گفته بلومبرگ اکونومیکس، بعید است که بخش املاک و مستغلات چین تا زمانی که شکاف بین عرضه و تقاضا بسته نشود، شکسته شود.

بر اساس داده های رسمی، موجودی خانه های فروخته نشده در سال گذشته به 3.6 میلیارد فوت مربع رسید که بالاترین میزان از سال 2016 است. بر اساس یک برآورد، دولت چین حداقل به 7 میلیارد یوان برای جذب تعادل در 18 ماه نیاز دارد.

از سوی دیگر، طرح جدید دولت برای کاهش اشباع مسکن می تواند سطح بدهی آن را بدتر کند که سال گذشته به 56 درصد تولید ناخالص داخلی رسید. بانک ها نیز در این شرایط تحت فشار هستند، زیرا ترازنامه آنها در حال حاضر به دلیل وام های بد و کاهش حاشیه سود ضعیف شده است.

منبع اکو ایران

لینک کوتاه : https://akhbareghtesadi.com/?p=39229

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.