• امروز : شنبه, ۵ آبان , ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 26 October - 2024
4

دولت سیزدهم در حوزه مسکن مسئولانه عمل کرد/تخصیص تسهیلات کم بهره برای دهک های 1 تا 4

  • کد خبر : 41122
  • ۱۲ تیر ۱۴۰۳ - ۱۶:۰۹
دولت سیزدهم در حوزه مسکن مسئولانه عمل کرد/تخصیص تسهیلات کم بهره برای دهک های 1 تا 4

به گزارش اخبار اقتصادی، هادی عباسی اصل معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی در نشست خبری امروز 21 تیرماه در ساختمان دادمان با موضوع ارائه گزارشی از عملکرد بخش مسکن در دولت سیزدهم وی به تشریح اقدامات انجام شده در این زمینه پرداخت و گفت: دولت سیزدهم وارد شد و در حوزه مسکن مسئولانه عمل کرد. این دولت سعی کرد با دید مسئولانه به نیازهای متقاضیان مسکن پاسخ دهد.

معاون مسکن و ساختمان ادامه داد: اکنون بیش از 2 میلیون و 600 هزار واحد وجود دارد. جنبش ملی مسکن وارد پروسه ساخت شده و بیش از 500000 واحد تکمیل شده است که نشان دهنده جهش قابل توجهی در تکمیل واحد در ماه های آینده خواهد بود.

عباسی عسل توضیح داد: دولت سیزدهم سه فرصت را در رابطه با حوزه مسکن در نظر گرفت. اولین فرصت تامین زمین برای کاهش قیمت تمام شده زمین بود و کارهای مهمی در این زمینه انجام شد و اکنون شاهد جهش عرضه زمین در محدوده شهرها، شهرستان ها و سواحل جنوبی هستیم.

وی ادامه داد: فرصت دسترسی به تسهیلات دومین فرصتی است که در دولت سیزدهم در نظر گرفته شد. بانک ها بیش از 350 وام بانکی را به بخش املاک اختصاص دادند که باید تقویت شود.

عباسی عسل سومین فرصت را دسترسی به ارزش افزوده نام برد و گفت: در این بخش تلاش شد تا با تامین زمین توسط دولت، قیمت تمام شده زمین کاهش یابد و سود سرمایه گذاری در حوزه مسکن نصیب مردم شود.

تسهیلات کم بهره برای دهک های 1 تا 4 که توان مالی مناسبی ندارند

وی یکی از تمهیدات دولت سیزدهم را اختصاص تسهیلات کم بهره برای دهک های 1 تا 4 که توان مالی مناسبی ندارند برشمرد و افزود: نرخ سود از 23 درصد به 18 درصد کاهش یافت. همچنین در تکمیل مسکن مهر دولت سیزدهم بیش از 130 هزار واحد را تکمیل و تحویل داد و 110 هزار واحد باقی مانده است که تا پایان امسال بدون موارد متناقض تکمیل می شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: در صورت رفع مشکلات بانکی و پرداخت تسهیلات می توانیم پاسخ مناسبی به تامین مسکن در کشور بدهیم.

وی افزایش سرمایه 100همتی بانک مسکن را یکی از موارد در دست پیگیری خواند و افزود: با متعهد ساختن بانک ها به پرداخت تسهیلات می توان به تکمیل واحدها تسریع کرد.

عباسی عسل صبح‌های خود در نشست خبری ساختمان دادمان در جایی دیگر گفت: عرضه زمین در 8 سال دولت یازدهم و دوازدهم صفر بود. این در حالی است که دولت سیزدهم تلاش کرد تا زمینی را با تمام توانمندی ها و امکانات خود فراهم کند و در این دولت بیش از 100 هزار هکتار زمین برای اجرای طرح نهضت ملی مسکن تحویل داده شد که در مقایسه با همه دولت های گذشته رقمی پیشرو بود. می رود.

وی تصریح کرد: وزارتخانه را در شرایطی فرض کردیم که راه حلی برای تامین مسکن وجود نداشت. اکنون راه حلی برای مشکل مسکن وجود دارد و راه حل در داخل است.

معاون وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر اینکه فرآیند تولید مسکن فرآیندی زمان‌بر است و همه نهادها و سازمان‌ها باید در این زمینه حضور فعال داشته باشند، تاکید کرد: سیاست‌های افزایش عرضه زمین، به دنبال ارائه تسهیلات بانکی است. و سایر سیاست های اتخاذ شده در چرخه تولیدی در دولت سیزدهم باعث حرکت مسکن شد و امیدواریم این سیاست ها در دولت بعدی نیز ادامه یابد.

وی با بیان اینکه از سال 1392 تا سه سال بعد افزایش مسکن در کشور مشاهده نشد، تصریح کرد: در دولت نهم و دهم با تولید مسکن و اجرای طرح مسکن مهر، بخش قابل توجهی از جمعیت نیاز مسکن برطرف شد، دلیلش هم افزایش قیمت نبود در آن سال ها. سیاست دو دولت گذشته توقف ساخت و ساز مسکن در کشور بود.

عباسی عسل گفت: سیاست ما در وزارت راه و شهرسازی تولید و عرضه 6 میلیون واحد مسکونی بود، اما چون تعهدی وجود نداشت، این سیاست مسکوت ماند و 4 میلیون واحد مسکونی به نهضت ملی ابلاغ شد. از این رو با در نظر گرفتن افق تولید و عرضه بیشتر مسکن، دولت سیزدهم تلاش کرد تا نیازهای مسکن متقاضیان بی پاسخ نماند.

وی در عین حال همکاری بانک ها را یکی از دلایل تکمیل و بهره برداری از واحدهای مسکونی در حال ساخت و سیاست کلان دولت برشمرد و گفت: بانک های خصوصی باید مسئولیت بیشتری در حوزه املاک و مستغلات و دادستان ها بر عهده بگیرند. سازمان باید مراقب باشد که بانک هایی که در حوزه املاک هستند همکاری کافی برای انجام درمان لازم را نداشته باشند.

منبع رکنا

لینک کوتاه : https://akhbareghtesadi.com/?p=41122

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.