• امروز : جمعه, ۵ مرداد , ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 26 July - 2024
4

خداحافظ پلیمرها با رقابت احساسی

  • کد خبر : 32912
  • ۰۹ دی ۱۴۰۲ - ۱۳:۱۹
خداحافظ پلیمرها با رقابت احساسی

افزایش عرضه محصولات پرطرفدار از جمله پلی پروپیلن شیمیایی و نساجی در رینگ فیزیکی بورس کالا منجر به کاهش رقابت هیجانی در معاملات این محصولات شد. در این شرایط، شکاف بین نرخ ارز هنگام تعیین قیمت‌های پایه و نرخ ارز در بازار آزاد عامل مهمی برای رقابت قیمتی در حلقه فیزیکی پلیمرها است.

اخبار اقتصادی، در هفته اول زمستان امسال بیش از یک میلیون تن انواع محصولات پلیمری در رینگ فیزیکی بورس کالای ایران معامله شد که با وجود فروش یک میلیون و 112 هزار تنی محصولات در این بازار و بنابراین نسبت حجم معاملات و عرضه به 90 درصد رسید. سقف رقابت قیمتی برای دستیابی به سهمی از محصولات پرتقاضا در رینگ پلیمری در هفته اول زمستان به 86 درصد رسید. این در حالی است که در هفته های گذشته متقاضیان رقابت بیش از 100 درصدی را برای کسب سهمی از عرضه برخی محصولات پلیمری ثبت کرده بودند.

ریزش سقف مسابقه در رینگ پلی پروپیلن شیمیایی

افزایش عرضه محصولات پرتقاضا مانند پلی پروپیلن شیمیایی و پلی پروپیلن نساجی و کاهش رقابت بین متقاضیان برای کسب سهمی از عرضه این محصولات مهمترین ویژگی معاملات رینگ فیزیکی محصولات پلیمری در هفته اول زمستان امسال بود. این افزایش عرضه باعث کاهش رقابت قیمتی در بین متقاضیان این کالاها شد.

عرضه پلی پروپیلن شیمیایی در رینگ فیزیکی بورس کالا در هفته اول آذرماه منتهی به جمعه هشتم ماه جاری به بیش از 3743 تن رسید که این رقم تقریبا 3.8 درصد بیشتر از حجم عرضه این محصول در هفته گذشته است. ماه دسامبر همچنین این رقم بالاترین حجم عرضه این محصول از ابتدای تابستان امسال را به خود اختصاص داده است.

کمترین حجم عرضه پلی پروپیلن شیمیایی در رینگ فیزیکی بورس کالا در سال جاری در آخرین هفته آبان ماه به ثبت رسید که تنها یک هزار و 785 تن از این محصول عرضه شد. این کاهش حجم عرضه به صورت مرحله‌ای ایجاد شد و منجر به رقابت بیش از 100 درصدی قیمت بر روی حلقه پلیمری شد. اما پایان دوره اصلاحات در برخی از شرکت های پتروشیمی کشور و در تامین خوراک باعث رشد تولید پلی پروپیلن شیمیایی و کاهش رقابت در بخش فیزیکی این محصول شد.

بیشترین رقابت قیمتی ثبت شده برای پلی پروپیلن شیمیایی در رینگ فیزیکی مربوط به گرید EP548R این محصول و شرکت پتروشیمی جم بوده که با میانگین رقابت قیمتی 72 درصدی معامله شد.

نرخ ارز برای تعیین قیمت پایه محصولات پلیمری اصلی برابر با نرخ ارسال ارز در بازار مبادلات ارزی است. این نرخ ارز برای تعیین قیمت پایه در هفته اول زمستان معادل 39 هزار و 32 تومان در نظر گرفته شد. با توجه به نوسان نرخ ارز در بازار آزاد در انتهای کانال قیمت 50 هزار تومان؛ در شرایط فعلی حدود ۲۹ درصد فاصله بین نرخ ارز برای تعیین قیمت پایه و قیمت ارز در بازار آزاد وجود دارد. این اختلاف 29 درصدی رقابت قیمتی را برای دستیابی به سهم عرضه تا 29 درصد توجیه می کند. اما افزایش رقابت کاملاً تحت تأثیر عدم تعادل بین عرضه و تقاضا است.

بطری پلی فتالات پیشرو در رقابت قیمت است.

بیشترین رقابت ثبت شده در زمینه محصولات پلیمری مربوط به بطری های پلی ترفتالات بوده است. بررسی آمار معاملات این محصول در بازار فیزیکی بورس کالای ایران حاکی از آن است که متقاضیان برای سهمی از عرضه بطری های پلی اتیلن ترفتالات مرغوب BG785 و کیفیت BG821 تولید پتروشیمی تندگویان رقابت قیمتی 86 درصدی را به ثبت رسانده اند. تعیین قیمت پایه بطری های پلی اتیلن ترفتالات بر اساس نرخ مبادله ای 28 هزار و 500 تومان در شرایطی که نرخ ارز در سامانه مبادله ای 39 هزار تومان در کانال قیمت و نرخ ارز در بازار آزاد تقریبا 50 است. هزار تومان یکی از مهمترین دلایل رقابت قوی است. قیمت در معاملات این محصول می باشد.

نرخ ارز برای تعیین قیمت پایه بطری های پلی اتیلن ترفتالات تقریباً 36 درصد ارزان تر از نرخ ارز در بازار ارز است. همچنین نرخ ارز برای تعیین قیمت پایه این محصول تقریباً 99 درصد ارزانتر از نرخ ارز در بازار آزاد است و این تفاوت نرخ ارز عامل اصلی قیمت در رینگ پلیمری است.

منبع اکو ایران

لینک کوتاه : https://akhbareghtesadi.com/?p=32912

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.