• امروز : شنبه, ۶ مرداد , ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 27 July - 2024
4

حواشی مبادلات تجاری ایران و عراق؛ معاملات ارز متوقف می شود

  • کد خبر : 33319
  • ۱۴ دی ۱۴۰۲ - ۱۳:۴۴
حواشی مبادلات تجاری ایران و عراق؛  معاملات ارز متوقف می شود

اکوایران: 10 روز پیش عراق اعلام کرد که این کشور هرگونه مبادله کوچک و بزرگ با ارزهای خارجی را ممنوع می کند. بر اساس تصمیم این کشور، این ممنوعیت مبادله با 5 ارز خارجی را شامل می شود و ریال ایران نیز در این گروه قرار می گیرد. یکی از اعضای اتاق بازرگانی عراق در واکنش به اخبار امروز اعلام کرد که این اقدام یک محدودیت موقت است.

اخبار اقتصادی؛ اظهارات ضد و نقیضی درباره توقف مبادلات تجاری ایران و عراق در حالی منتشر شده که چندی پیش آمریکا 14 بانک عراقی را به دلیل ارتباط با کشورهای تحریم شده (از جمله ایران) محدود کرد و در این شرایط بانک مرکزی اقدام به توزیع ارز خواهد کرد. عراق از اوایل سال 2023 محدود شده است و باعث شده است که دسترسی تجاری با ایران به پایین ترین سطح خود برسد. بر اساس این محدودیت، بانک مرکزی عراق به طور ناگهانی توزیع ارز روزانه را از 200 میلیون دلار به 48 میلیون دلار کاهش داد.

این اقدامات در حالی صورت گرفت که رامین پولادگر، یکی از اعضای اتاق بازرگانی مشترک ایران و عراق امروز اعلام کرد که طرح ممنوعیت ارز در تجارت ایران و عراق به هیچ وجه صحت ندارد.

این عضو اتاق بازرگانی مشترک ایران و عراق در گفت و گو با ابنا، گفت: نکته قابل ذکر در این زمینه نوع اطلاع رسانی و اظهار نظر برخی رسانه ها و کارشناسان است که خواسته یا ناخواسته بحث ممنوعیت ارز در ایران و عراق را مطرح کرده اند. . مطرح کرده اند، این موضوع به هیچ وجه صحت ندارد، بنابراین تصویب قانون جدید توسط دولت عراق تنها با محدودیتی بسیار جزئی و موقت، روند صادرات و واردات ایران و عراق را مواجه خواهد کرد و متوقف نخواهد شد.

رامین پولادگر; عضو اتاق بازرگانی مشترک ایران و عراق در خصوص تصویب قانون جدید دولت عراق در مورد فرآیند خرید و فروش ارز و تأثیر آن بر مبادلات تجاری، همچنین خاطرنشان کرد: مهمترین اثر این قانون بر … در مبادلات تجاری دو کشور افزایش جزئی در هزینه های صادرات و واردات مشاهده می شود که بسیار کوتاه مدت نیز خواهد بود. در نتیجه منعی وجود ندارد و این موضوع به زودی با رایزنی های ویژه بانک مرکزی با همتایان عراقی خود حل خواهد شد.

اظهار نظر فعالان اقتصادی با اعلام این خبر، پیش بینی کرد که این سیاست باعث کاهش ۲۲ درصدی ارزش صادرات ایران به عراق شود. از سوی دیگر محصولات ایرانی برای عراقی ها 20 درصد گران می شود. موضوعی که عبور عراق از ایران را برای دستیابی به بازارهای ارزان‌تر آسان‌تر می‌کند.

علاوه بر این، در حال حاضر شاهد کاهش حجم مبادلات تجاری با عراق هستیم و فعالان تجاری از دشوار شدن دسترسی به این بازار خبر می دهند.

دادستان چیست؟

اما ماجرای ممنوعیت هرگونه صرافی خرد و کلان با ارز چیست؟ در همین راستا، جهانبخش سنجابی، دبیرکل اتاق بازرگانی ایران و عراق چندی پیش اعلام کرد که درآمدهای نفتی عراق در بانکی تحت نظارت فدرال رزرو آمریکا واریز می شود و عراقی ها می توانند پول خود را تحت نظارت فدرال رزرو آمریکا خرج کنند. نظارت ایالات متحده از سوی دیگر، چندین بانک خصوصی عراقی که تحت چارچوب آمریکا فعالیت نمی کردند و به کشورهای تحریم شده در نقاط مختلف جهان حواله ارسال می کردند، از سهمیه تخفیف ارز خارج شدند و به همین دلیل به صورت کتبی تحریم شدند که این امر باعث ایجاد مشکلاتی در این زمینه شد. فرآیند مبادلات تجاری با ایران

اما سومین اتفاقی که در این کشور افتاد ایجاد سامانه ای مانند سامانه نیما برای تخفیف ارزی است که به تجار این کشور تعلق می گیرد که از آن اطلاعات تجاری در آن سامانه بارگذاری می شود تا ارز به آنها اختصاص یابد.

دبیرکل اتاق بازرگانی ایران و عراق در ادامه خاطرنشان کرد: عراق چندین مقصد نقل و انتقال ارز از جمله کشورهای ایران، سوریه و روسیه را به عنوان مقصد ممنوع اعلام کرد.

با توجه به سابقه ای که آمریکا از چند ماه پیش در عراق آغاز کرد، توقف یا عدم توقف مبادلات ارزی ایران و عراق جای سوال دارد و اکنون به محل اختلاف فعالان اقتصادی این کشور تبدیل شده است.

منبع اکو ایران

لینک کوتاه : https://akhbareghtesadi.com/?p=33319

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.