• امروز : جمعه, ۵ مرداد , ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 26 July - 2024
4

حساب متولیان اقتصاد در سال 1402; انتظارات کاهش یافت + نمودار

  • کد خبر : 37038
  • ۰۱ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۶:۲۶
حساب متولیان اقتصاد در سال 1402;  انتظارات کاهش یافت + نمودار

اکوایران: شاخص کل مدیران خرید در بهمن ماه 1402 از مرز 50 عبور کرد و توانست منطقه رکود را رد کند. این شاخص نیز مانند شماکول در ماه های گذشته نوسانات زیادی را تجربه کرده بود اما در نهایت توانست وارد فاز رونق شود.

اخبار اقتصادی؛ ارزیابی شماکال در سال‌های 1402 و 1401 دچار تغییرات زیادی شد و در برخی ماه‌ها این شاخص از مرز 50 عبور کرد که نشان‌دهنده رونق اقتصادی بود و در برخی از ماه‌ها به زیر این مرز سقوط کرد و وارد منطقه رکود شد. در شاخص مدیران خرید اگر عدد شاخص بیشتر از 50 باشد نشان دهنده خروج اقتصاد از رکود است اما اگر عدد شاخص کمتر از 50 باشد به این معنی است که اقتصاد در مسیر انقباض و رکود قرار دارد.

روند کل در 2 سال

در گزارش شاخص مدیران خرید، پنج مولفه اصلی به همراه 7 زیرمولفه مورد بررسی قرار گرفته است که از جمله این شاخص ها می توان به «مقدار تولید محصول»، «مقدار سفارش جدید مشتری»، «مقدار فروش محصول» به همراه «انتظارات تولید» اشاره کرد. در ماه آینده.» را می توان معیار اصلی روند شاخص کل اقتصاد دانست.

از جمله مولفه هایی که در این دو سال مورد بررسی قرار گرفته است، سه معیار «مقدار تولید محصول»، «مقدار سفارش مشتری جدید»، «مقدار فروش محصول» در بسیاری از ماه ها در عددی کمتر از 50 قرار گرفته است. بهترین عدد به دست آمده برای این سه شاخص در اردیبهشت، اسفند 1401 و اردیبهشت و بهمن 1402 به ثبت رسیده است و در بقیه ماه ها این سه مولفه در مرز رکود و رونق قرار داشته اند.

«موجودی مواد اولیه خریداری‌شده» یکی دیگر از مؤلفه‌های مهم شاخص کل به‌شمار می‌رود و ارزیابی‌ها نشان می‌دهد که این مؤلفه در هر دو سال مورد تحلیل ماه‌ها زیر 50 بوده است. این شاخص یکی از معیارهای مهم در نرخ تولید واحدهای صنعتی است. به گفته فعالان اقتصادی، پایین بودن موجودی مواد اولیه در کارخانه ها می تواند در جهت گیری بخش تولیدی تاثیرگذار باشد. اگرچه این سه مولفه در این مدت روند قابل قبولی نداشته اند، اما مولفه «انتظارات تولید در ماه آینده» همواره روندی افزایشی داشته است. در این میان، فعالان اقتصادی همواره به این مولفه خوش بین بودند، اما پیش بینی آنها در بهمن ماه 1402 بر خلاف دوره های قبل رو به کاهش بود.

مجموع مقایسه ماهانه

اما مقایسه ماهانه کل شامخ در دو سال گذشته چگونه بوده است؟ ارزیابی ها نشان می دهد که روند ماهانه این شاخص در 1401 و 1402 نشان می دهد که این دو شاخص در یک سطح هستند. اما اگر به روند ماهانه کل شماخ نگاه کنید، نشان می دهد که با مقایسه اسفند 1401 با بهمن 1402، روند شماخ کل مقطع کمی بهتر از اسفند 1400 با بهمن 1401 بوده است. مقایسه ماهانه این بخش نشان می دهد. که بیشترین اختلاف این دو سال بین بهمن 1401 تا بهمن 1402 بوده است. تعداد این شاخص در بهمن ماه سال جاری 55.05 بوده در حالی که در سال قبل تعداد این شاخص 51.35 بوده است. تعداد این شاخص در سال جاری از 50.19 در سال گذشته به 54.15 رسید و رشد قابل توجهی را به ثبت رساند.

روند سکوت

منبع اکو ایران

لینک کوتاه : https://akhbareghtesadi.com/?p=37038

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.