• امروز : شنبه, ۶ مرداد , ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 27 July - 2024
2

تشدید فشار بر بانک مرکزی؛ آیا کریدور نرخ بهره افزایش می یابد؟

  • کد خبر : 35109
  • ۱۸ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۴:۵۸
تشدید فشار بر بانک مرکزی؛  آیا کریدور نرخ بهره افزایش می یابد؟

اکوایران: با وجود اینکه بانک مرکزی برای پنجمین هفته متوالی حدود 145 همات اعتبار به بازار آزاد تزریق کرد که رقم قابل توجهی است، هفته گذشته وام دهی منظم به بانک ها به بالاترین سطح خود از 10 ژوئن رسید.

اخبار اقتصادی، با وجود میزان تزریق اعتبار به بازار آزاد از سوی بانک مرکزی در هفته های اخیر، وام دهی بانک های مرکزی نیز افزایش چشمگیری داشته است. برخی کارشناسان این موضوع را به محدودیت جدی منابع نقدی بانک ها در ماه های پایانی سال 1391 و برخی دیگر از شکل گیری فشار برای افزایش کریدور نرخ سود می گویند.

عملیات بازار باز، بازوی اجرای سیاست های پولی بانک مرکزی

عملیات بازار آزاد یکی از ابزارهای اصلی بانک مرکزی برای اجرای سیاست های پولی سازمان است. در حال حاضر این عملیات با هدف گسترش نقدینگی و تامین منابع نقدی مورد نیاز بانک ها انجام می شود، اما گاهی برعکس این سیاست نیز اجرا شده است.

ساختار این عملیات به گونه ای است که بانک ها اوراق خود را به صورت موقت در بانک مرکزی وثیقه می گذارند و در ازای آن منابع مالی دریافت می کنند.

تقاضا برای 163 سجاف در مقابل تزریق 145 سجاف اعتبار به بازار آزاد

آخرین گزارش از اجرای سیاست های پولی بانک مرکزی حاکی از آن است که در هفته گذشته ارزش سفارش های ارسالی بانک ها به بانک مرکزی بیش از 163 میلیارد تومان بوده است. اما چون بانک مرکزی چارچوبی برای گسترش پول در بازار آزاد دارد، مانند یک ماه گذشته، حدود 145 میلیارد تومان به این بازار تزریق کرده است.

بر اساس بررسی ها، ۲۴ بانک و موسسه اعتباری در هفته منتهی به ۲۵ بهمن ماه در عملیات بازار آزاد شرکت کردند و اوراق ۷ روزه خود را با نرخ سود ۲۳ درصد گزارش کردند.

به طور کلی هدف بانک مرکزی از اجرای این نوع عملیات بازار آزاد، تامین نیاز نقدینگی بانک ها به گونه ای است که نرخ سود در بازار بین بانکی کاهش یابد، زیرا این نرخ سود بالاترین نرخ سود محسوب می شود. می تواند نرخ بهره را در سایر بازارها تغییر دهد.

ثبت نام اعتبارسنجی منظم پس از 10 ژوئن

در حالی که نرخ سود بین بانکی در هفته‌های اخیر حدود 23.5 درصد بوده و بانک‌ها در ازای آن، منابع را بین خود مبادله می‌کنند، بانک مرکزی متعهد می‌شود در ازای دریافت سود 24 درصدی، به هرگونه تقاضای اعتبار از سوی بانک‌ها پاسخ دهد. آمارها حاکی از آن است که در هفته گذشته حدود 44 هزار و 100 میلیارد توکن اعتبار تحت عنوان اعتبار سیستماتیک به بانک ها از سوی بانک مرکزی به بازار شبانه تزریق شده است.

با توجه به اینکه سررسید این نوع وام ها کوتاه مدت و 1 یا 2 روزه تعیین شده است، مشاهده می شود که در هفته گذشته 40.6 درصد از این اعتبارات وام داده شده به بانک مرکزی برگشت داده شده است.

بر اساس بررسی های انجام شده، از هفته دوم خردادماه که بانک مرکزی اعلام کرد سیاست های پولی خود را با اجرای جدی تر عملیات بازار آزاد اجرا می کند، حجم اعتبارات عادی بانک مرکزی بسیار کم و حتی افزایش یافته است. . برابر صفر در چند هفته این در حالی است که در یک ماه گذشته با وجود تزریق 145 اعتبار به بازار آزاد که رقم بسیار بالایی در سال جاری محسوب می شود، نرخ سود عادی بانک مرکزی نیز افزایش چشمگیری داشته و حتی از 44 اعتبار نیز فراتر رفته است که به نوعی فایل The file است. بعد از 10 ژوئن در نظر گرفته شده است.

1402111801

آخرین ماه وام بانکی و افزایش فشار بر شبکه بانکی

در مجموع، با توجه به پتانسیل رکود تورمی در ایران، سیاست های پولی با احتیاط اجرا می شود. به همین ترتیب از ابتدای سال به دلیل تورم بالا و نیاز بیشتر شرکت ها به تامین مالی و سرمایه در گردش، بانک ها با محدودیت نقدینگی مواجه شده اند. علاوه بر این، تجربه تاکنون نشان داده است که از آنجایی که بهمن ماه تقریباً آخرین ماه اعطای وام بانک ها است، فشار بر بانک ها تشدید می شود.

به همین ترتیب دلیل تزریق اعتبار شدید هم در بازارهای شبانه و هم در بازارهای آزاد تحت کنترل بانک مرکزی همین موضوع است.

سوالی که مطرح می شود این است که آیا تشدید نیاز شبکه بانکی به اعتبار سیستماتیک می تواند نشانه حضور نیروهایی باشد که برای افزایش کریدور نرخ سود بین بانکی فشار می آورند؟

منبع اکو ایران

لینک کوتاه : https://akhbareghtesadi.com/?p=35109

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.