• امروز : شنبه, ۶ مرداد , ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 27 July - 2024
4

تاثیر تنش بین یمن و آمریکا بر دلار/ زخم کهنه بورس تجدید شد

  • کد خبر : 32414
  • ۳۰ آذر ۱۴۰۲ - ۱۲:۵۱
تاثیر تنش بین یمن و آمریکا بر دلار/ زخم کهنه بورس تجدید شد

اکوایران: تنش در دریای سرخ باعث خروج آیزنهاور از خلیج فارس و افزایش قیمت جهانی نفت شده است.

اخبار اقتصادی، یمن با ایجاد اختلال در حمل و نقل کشتی های تجاری اسرائیل یا کشتی هایی که به نوعی با اسرائیل در ارتباط هستند در دریای سرخ به دنبال حمایت از مردم غزه است.

انصارالله یمن با توقیف برخی کشتی‌های تجاری مرتبط با اسرائیل و واداشتن بسیاری از شرکت‌های کشتیرانی به دنبال مسیرهای جایگزین، خطر کشتی‌رانی در دریای سرخ را افزایش داده است. همین اقدامات یمن واکنش آمریکا را برانگیخته و بر اساس اخبار منتشر شده، آمریکا به دنبال تشکیل ائتلافی علیه یمن برای کاهش خطرات کشتیرانی در دریای سرخ است. به همین منظور آمریکا ناو جنگی آیزنهاور را از خلیج فارس خارج کرد و برخی کشورها نیز به آمریکا پیوستند. این موضوع خطرات و رشد قیمت جهانی نفت را افزایش داده است. کشتی های تجاری اقیانوس هند و کشورهای عربی از طریق تنگه باب المندب وارد دریای سرخ می شوند و پس از عبور از این دریا با عبور از کانال سوئز به دریای مدیترانه و اتحادیه اروپا می رسند.

خطر کشتیرانی در دریای سرخ افزایش یافته است و آمریکا و یمن از تشدید فعالیت های نظامی در این منطقه صحبت می کنند و همین موضوع قیمت نفت را بالا برده است. تنگه باب المندب که بین یمن و جیبوتی قرار دارد، سومین آبراه مهم نفتی قابل کشتیرانی در جهان است که روزانه حدود پنج میلیون بشکه نفت از آن عبور می کند و کانال سوئز در انتهای کانال سرخ قرار دارد. این دریا مسیر انتقال روزانه حدود 4.6 میلیون بشکه نفت است. اکنون با تشدید تنش ها در این منطقه و افزایش تهدیدات جنگی در این منطقه، ریسک حمل و نقل افزایش یافته و نگرانی از جابجایی روزانه بخش قابل توجهی از نفت جهان باعث افزایش قیمت نفت شده است.

تاثیر افزایش قیمت نفت بر بازار

نفت بهانه دیگری برای صعود پیدا کرده است و در صورت ادامه این روند ممکن است درآمدهای نفتی ایران را تحت تاثیر قرار دهد. تحلیل نمودار قیمت جهانی نفت و دلار تهران حاکی از تثبیت قیمت دلار تهران است و همزمان با افزایش قیمت جهانی نفت و رشد آن افزایشی نداشته است. زیرا در این موارد با چشم انداز افزایش توانایی بازارساز در کنترل بازار، درآمدهای نفتی افزایش می یابد و تقاضای پیشگیرانه کاهش می یابد. به همین دلیل بررسی نمودار جهانی نفت و مقایسه آن با قیمت دلار نشان می دهد که با رشد قیمت جهانی نفت نمی توان انتظار رشد چندانی در دلار داشت.

اکنون با افزایش تنش ها در دریای سرخ و افزایش قیمت نفت، تا زمانی که تاثیر این اتفاق بر افزایش قیمت نفت مثبت باشد، انتظارات صعودی بازار ارز نیز سرکوب خواهد شد و دلار می توان آن را حذف کرد. علاوه بر این، با خروج آیزنهاور از خلیج فارس، تنش های ایران در خلیج فارس نیز سرکوب خواهد شد. کاهش یافته است که تاثیر کاهشی بر انتظارات بازار ارز دارد، بنابراین در حالی که تنش در دریای سرخ باعث کاهش تنش در خلیج فارس و افزایش قیمت نفت می‌شود، اثر تنش‌ها در یمن و دریای سرخ محدود کننده خواهد بود. قیمت دلار

دلار قبل از جنگ مرد.

اگرچه با شروع جنگ در اسرائیل، قیمت دلار تهران جهش قابل توجهی را تجربه کرد، اما اثر تنش بر بازار ارز خنثی شد و دلار تهران شروع به کاهش کرد تا اینکه یک روز قبل از رسیدن دلار تهران به قیمت قبلی مرحله. – قیمت جنگ در سرزمین های اشغالی .

حباب درهم طی روز گذشته افزایش یافت و در کانال 400 تومانی نشست، رقمی بالاتر از میانگین هفتگی حباب درهم در دو هفته اخیر.

این نسخه نشان می دهد که در آینده یا باید قیمت درهم کاهش جدیدی را تجربه کند یا دلار باید افزایش یابد تا میزان حباب درهم تعدیل شود.

کانال 13700 درهم پشتوانه مهمی است که در گذشته مقاومت مهمی برای درهم بود و مانع از رشد دلار می شد، اکنون پشتوانه مهمی است که می تواند از سقوط دلار جلوگیری کند. درهم روز گذشته کانال 13700 تومانی را از دست داد و باید دید آیا می تواند زیر حمایت 13700 تومانی تثبیت شود یا خیر.

زخم کهنه در بورس تجدید شد

این هفته منوچهر لگی معاون وزیر صمت از آزادسازی قیمت خودرو تا پایان سال خبر داد اما شورای رقابت این خبر را تکذیب کرد و اعلام کرد خودروساز نمی تواند قیمت ها را تغییر دهد.

احمد سانلو، مدیر مرکز تعزیرات گفت: شرکت بهمن موتور با افت پنج درصدی بازار سرمایه مواجه شد و این در حالی است که کارخانه ها به دلیل قیمت های دستوری همچنان در معرض ورشکستگی هستند.

به نظر می رسد اخبار خودرو در بازار سرمایه دوباره مد شده است که با توجه به کاهش چشمگیر ارزش معاملات خرد، ممکن است در کوتاه مدت زمینه اصلاح بازار سرمایه را فراهم کند.

بازار سرمایه مدت هاست که از زخم قیمت گذاری دستوری رنج می برد و زیان خودروسازان نیز دامنگیر رونق بازار سرمایه شده است اما در چنین شرایطی تجدید این زخم در بازار سرمایه است. برای رشد بازار مساعد نیست.

منبع اکو ایران

لینک کوتاه : https://akhbareghtesadi.com/?p=32414

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.