• امروز : شنبه, ۶ مرداد , ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 27 July - 2024
3

بهره برداری و آغاز عملیات اجرایی پروژه 40 میلیارد تومانی بندر چابهار.

  • کد خبر : 32767
  • ۰۶ دی ۱۴۰۲ - ۱۶:۰۹
بهره برداری و آغاز عملیات اجرایی پروژه 40 میلیارد تومانی بندر چابهار.

«مهرداد بذرپاش» امروز (چهارشنبه) در پایان نشست هیات دولت با جمعی از خبرنگاران افزود: بزرگ ترین پروژه ریلی تاریخ کشور قطعه زاهدان تا چابهار است که در تلاش هستیم آن را قرار دهیم. این پروژه در پایان سال آینده به طور کامل عملیاتی می شود.

وی بیان کرد: این پروژه با کوه های صعب العبور مواجه است که از این نظر 39 تونل در این مسیر به بهره برداری رسیده است.

وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: 2100 کیلومتر پروژه راهسازی در استان سیستان و بلوچستان به بهره برداری رسیده یا در حال اجراست که با اجرای این پروژه ها استان سیستان و بلوچستان به کارگاه بزرگ راهسازی تبدیل شده است. .

وی یادآور شد: روز گذشته شاهد اجرای قرارداد هشت هزار و صد میلیارد تومانی بین بخش خصوصی و بندر شهید رجایی چابهار بودیم و پروژه هایی به ارزش نزدیک به 40 هزار به بهره برداری رسیده و یا شروع به اجرا شده است. میلیون ها تومان

بازرپاش گفت: روز گذشته همچنین مقرر شد فاز دوم توسعه این بندر به کنسرسیومی از شرکت های ملی با محوریت حمل و نقل دریایی یا کشتیرانی واگذار شود.

وی ادامه داد: در این زمینه مذاکرات خوبی انجام شده تا هر چه سریعتر فاز 2 طرح توسعه این بندر 40 هکتاری آغاز شود.

این عضو کابینه دولت سیزدهم خاطرنشان کرد: بندر شهید رجایی چابهار در حوزه ترانزیت بار از ارزش بالایی برخوردار است و اتصال آن به شبکه ریلی چابهار – زاهدان ارزش آن را افزایش می دهد. بندری که نزدیک ترین دسترسی را به بنادر و آب های آزاد و بین المللی داشته باشد و اتصال آن به محور کریدور چابهار و زاهدان و فراتر از یونسی و سرخس می تواند ارزش مضاعفی به این بندر ببخشد.

وی پروژه چابهار به زاهدان را بزرگترین پروژه راه آهن کشور عنوان کرد و خاطرنشان کرد: سال گذشته قطعه زاهدان به خاش به بهره برداری رسید که اکنون زیر بار ترافیک حمل و نقل ریلی قرار دارد و در حال حاضر خاش زاهدان نیز در حال انجام است. به سرعت در حال پیشرفت است. .

بذرپاش گفت: اگرچه این پروژه ها در نگاه اول آسان به نظر می رسند اما در مسیر با کوه های صعب العبور و ناهموار مواجه هستیم.

وی افزود: در روز آخر در جریان بازدید از کارگران 39 تونل مسیر به طول 18 کیلومتر، تونل هایی که عملیات حفاری و لاینینگ آنها تقریباً یک ماه پیش به پایان رسید، تقریباً 80 درصد زیرساخت قسمت های 1 و 2 تکمیل شده و پیشرفت کلی 70 درصدی در تمامی بخش ها حاصل شده است.

وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: با توافقات انجام شده و منابعی که تزریق شد، کار برای تکمیل این پروژه راهبردی و مهم که مورد تاکید رهبر معظم انقلاب و رئیس جمهور بود، در حال انجام است تا علاوه بر ارتباط آن با بندر چابهار، توسعه اقتصادی این منطقه را دنبال کنید.

وی گفت: امروز 2100 کیلومتر پروژه بزرگ راهسازی و بزرگراهی در استان سیستان و بلوچستان به بهره برداری رسیده یا در حال اجراست.

بذرپاش ادامه داد: روز گذشته 96 کیلومتر از این بزرگراه به بهره برداری رسید که 58 کیلومتر آن در پایان کریدور ساحلی کشور و 38 کیلومتر دیگر در پایان کریدور شمال به جنوب است. ضمن اینکه تا پایان سال 80 کیلومتر دیگر اضافه می شود و تکه تکه تکمیل و اضافه می شود.

وی یادآور شد: سیستان و بلوچستان استان بسیار وسیعی است که یکی از نیازهای اصلی آن راهسازی است و با طرح ها و پروژه های تعریف شده امروز این استان به یک کارگاه بزرگ راهسازی تبدیل شده است.

وزیر راه و شهرسازی خاطرنشان کرد: البته این غیر از پروژه های راه روستایی است و بیش از سه هزار روستا در استان سیستان و بلوچستان وجود دارد.

وی گفت: پروژه های مسکن مهر نیز در این استان با سرعت خوبی در حال انجام است.

عملیات منطقه ترانزیتی آستارا به سمت جمهوری آذربایجان در روزهای آینده

بازرپاش تصریح کرد: در روزهای آینده دومین محور ترانزیتی اصلی کشور در منطقه آستارا به سمت جمهوری آذربایجان به بهره برداری می رسد و تلاش همه دست اندرکاران و همچنین گمرک، مرزبانی، گذرنامه. پلیس و … باید هر چه سریعتر این محور ترانزیتی را به بهره برداری برساند.

وی گفت: بر اساس اعلام معاون نخست وزیر جمهوری آذربایجان که مسئولیت کمیسیون مشترک اقتصادی دو کشور را نیز بر عهده دارد، رشد حمل و نقل بین دو کشور در سال 2023 نسبت به سال گذشته بیش از 40 بوده است. و رشد ترافیک بیش از 57 درصد بوده که ثمره توافقات و تعاملات را نشان می دهد و در سایر کشورهای همسایه نیز شاهد این رشد هستیم.

این عضو کابینه دولت سیزدهم تصریح کرد: علاوه بر توسعه زیرساخت های ریلی و جاده ای، توسعه نرم افزاری برای رشد ترافیک نیز در دستور کار قرار دارد که یکی از تاکیدات اصلی دولت است.

وی درباره طرح «حرام تا حرم» نیز گفت: تامین مالی این پروژه از محل تهاتری با منابع عمومی دولت در حال انجام است و استانداری خراسان رضوی نیز پیگیر آن است. همچنین به دنبال تزریق مقداری کار از خط لوله تولید برای تسریع در پروژه هستیم.

از سرگیری پروازهای ایران و عربستان از حج عمره

وزیر راه و شهرسازی در پاسخ به سوالی درباره از سرگیری پروازهای ایران و عربستان گفت: با آغاز حج عمره پروازهای ایران و عربستان از سر گرفته می شود.

ایرنا

منبع رکنا

لینک کوتاه : https://akhbareghtesadi.com/?p=32767

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.