• امروز : شنبه, ۶ مرداد , ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 27 July - 2024
2

بهبود بازار کار برای زنان تحصیل کرده

  • کد خبر : 33521
  • ۱۸ دی ۱۴۰۲ - ۱۳:۴۷
بهبود بازار کار برای زنان تحصیل کرده

پژواک ایران: نرخ بیکاری فارغ التحصیلان آموزش عالی در پاییز 1402 به 11.4 درصد رسید، این در حالی است که نرخ بیکاری زنان تحصیلکرده بیشتر از مردان بوده است. این در حالی است که تحلیل سه سال اخیر نشان می دهد که وضعیت اشتغال زنان دارای مدرک دانشگاهی بیش از مردان بهبود یافته است.

اخبار اقتصادی، مرکز آمار نتایج طرح جامع سرشماری نیروی کار در پاییز 1402 را منتشر کرد که در این گزارش به آمار بیکاری جمعیت 15 ساله و فارغ التحصیلان آموزش عالی پرداخته شده است. بیکاری یکی از مهمترین معضلات اقتصادی کشور است که در برنامه هفتم توسعه برای کاهش آن تعریف شده است. نرخ بیکاری در پاییز امسال 7.6 درصد بود. در این میان یکی از انواع بیکاری که مورد توجه ویژه قرار می گیرد، بیکاری فارغ التحصیلان آموزش عالی است که میزان آن در پاییز امسال معادل 11.4 درصد بوده است. یعنی از هر صد فارغ التحصیل دانشگاهی فعال در بازار کار 11.4 نفر بیکار بوده اند.

در این گزارش نرخ بیکاری فارغ التحصیلان آموزش عالی بر اساس جنسیت مورد تحلیل قرار گرفته است. آمارها نشان می دهد که بیکاری تحصیلی هم در بین مردان و زنان در سه سال گذشته کاهش یافته است.

بیکاری در میان افراد تحصیل کرده در میان زنان بیشتر است

افزایش اشتغال و کاهش بیکاری یکی از مهمترین مسائل اقتصادی است که آرزوی مسئولان دارد. زیرا کاهش بیکاری در واقع به معنای افزایش درآمد، افزایش رفاه و کاهش معضلات اجتماعی مانند جرم و جنایت است. در این میان برخی از انواع بیکاری از اهمیت بیشتری برای جامعه و سیاستگذاران برخوردار است، مانند بیکاری فارغ التحصیلان دانشگاهی، زیرا بیکاری این گروه نیز به معنای استفاده کافی از استعداد نیروی انسانی کشور و یا مهارت های مناسب برای بازار کار در کشور است. در دانشگاه ها آموزش داده نمی شود و بین بازار کار و دانشگاه فاصله وجود دارد.

در پاییز 1402، 875679 بیکار در کشور وجود داشت که با وجود داشتن مدرک دانشگاهی نتوانستند کار پیدا کنند. از این تعداد 408684 نفر مرد و 466995 نفر زن بودند. بنابراین نسبت مردان در بیکاری در این گروه 46.6 درصد و زنان 53.3 درصد است.

همچنین نرخ بیکاری فارغ التحصیلان دانشگاهی، یعنی نسبت افراد بیکار دارای مدرک دانشگاهی به کل افراد دارای مدرک دانشگاهی فعال در بازار کار، در بین زنان بیشتر از مردان بوده است. این میزان برای مردان 7.7 درصد و برای زنان 19.4 درصد است. این تفاوت نشان دهنده نابرابری جنسیتی در بازار کار برای زنان و مردانی است که از دانشگاه فارغ التحصیل می شوند.

اما روند تغییرات اشتغال فارغ التحصیلان نشان می دهد که در سه سال اخیر زنان و مردان بیشتری در بین فارغ التحصیلان دانشگاهی وارد بازار کار شده اند و نرخ بیکاری این گروه کاهش یافته است.

بهبود اشتغال زنان تحصیل کرده بیش از مردان در سه سال اخیر

وضعیت بازار کار به دلیل شیوع ویروس کرونا دستخوش تغییرات شدیدی شد، اما پس از آن وضعیت به تدریج بهبود یافت. این بهبود را می توان در نرخ بیکاری فارغ التحصیلان دانشگاهی نیز مشاهده کرد. بررسی ها نشان می دهد که نرخ بیکاری این گروه در کشور طی سه سال گذشته کاهش یافته و در پاییز امسال به کمترین میزان خود رسیده است.

این نرخ برای تمام فارغ التحصیلان دانشگاهی در پاییز 2019 برابر با 14.3 درصد بود که در پاییز امسال با 2.9 درصد کاهش به 11.4 درصد رسید. در بین مردان نیز از 10.3 درصد در این دوره به 7.7 درصد رسیده است، بنابراین 2.6 درصد کاهش داشته است. این در حالی است که نرخ بیکاری زنان از 23.4 درصد به 19.4 درصد رسیده و 4 درصد کاهش یافته است. بنابراین می توان گفت در سه سال اخیر وضعیت اشتغال زنان تحصیل کرده بیش از مردان بهبود یافته است.

منبع اکو ایران

لینک کوتاه : https://akhbareghtesadi.com/?p=33521

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.