• امروز : شنبه, ۶ مرداد , ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 27 July - 2024
5

برخلاف جهت تولید و فروش خودرو: رکورد دو سال کاهش تولید شکسته شد

  • کد خبر : 39255
  • ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۸:۰۱
برخلاف جهت تولید و فروش خودرو: رکورد دو سال کاهش تولید شکسته شد

اکو ایران: رشد «تولید» خودروسازان در فروردین ماه امسال به کمترین میزان خود در دو سال گذشته رسید. در عین حال رشد «فروش» این شرکت ها به بالاترین حد خود از مرداد سال گذشته رسیده است.

اخبار اقتصادی، مرکز پژوهش‌های مجلس هر ماه گزارشی با عنوان «نظارت بر بخش واقعی اقتصاد: صنعت و معدن» منتشر می‌کند که در آن به بررسی رشد «تولید» و «فروش» شرکت‌های منتخب بورسی در صنایع مختلف می‌پردازد. و فعالیت های معدنی

در آخرین گزارش منتشر شده از سوی این موسسه، سیر تحول صنعت و معدن در فروردین ماه سال 1403 مورد ارزیابی قرار گرفته است که بر اساس این گزارش، «تولید» کل گروه صنعتی در فروردین ماه امسال نسبت به مدت مشابه 1.3 درصد کاهش داشته است. دوره سال گذشته «فروش» در این بخش از اقتصاد نسبت به فروردین ماه سال گذشته 1.5 درصد افزایش داشته است. البته یکی از زیرمجموعه های گروه صنعت که مربوط به «خودروسازان و قطعه سازان» است، روند متفاوتی را دنبال کرده است.

در این بخش نه تنها تولید خودرو نسبت به فروردین ماه سال گذشته افزایشی نداشته، بلکه کاهش نیز داشته است. به عبارت دیگر رشد تولید در خودروسازان و قطعه سازان به کمترین میزان خود در دو سال گذشته رسیده است.

از سوی دیگر رشد فروش محصولات در این بخش افزایش یافته است که بالاترین میزان از مرداد سال گذشته است.

تولید شرکت های صنعتی به کجا رسید؟

صنعت یکی از بزرگ ترین بخش های اقتصاد است و به دلیل گستردگی مشاغلی که در بر می گیرد، تحلیل سریع و به موقع نوسانات آن از اهمیت ویژه ای برخوردار است. به همین دلیل مرکز پژوهش های مجلس برای تولید و فروش شرکت های صنعتی شاخص ماهانه محاسبه می کند. شرکت های صنعتی مشمول این محاسبه، شرکت های بزرگ بورسی در بخش صنعت هستند.

بر اساس گزارش حوزه پژوهشی مجلس، «تولید» بنگاه‌های منتخب در حوزه صنعتی در فروردین ماه امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱.۳ درصد کاهش داشته است. از سوی دیگر، «فروش» این شرکت ها 1.5 درصد بیشتر از فروردین ماه سال گذشته بوده است. در میان زیربخش های صنعت، شرکت های خودروسازی و قطعه سازی تغییرات قابل توجهی از خود بر جای گذاشته اند.

کاهش شدید تولید خودروسازان در ابتدای سال

منتخب شرکت‌های خودروسازی و قطعه‌سازی فهرست‌شده توسط مرکز پژوهش‌های مجلس در فروردین ماه امسال به نتایج جالبی دست یافتند. تولید این شرکت ها کاهش یافته اما فروش آنها افزایش یافته است. در زیر ابتدا روند رشد «تولید» این بخش و سپس رشد «فروش» آن را بررسی می کنیم.

رشد بین نقطه ای تولید خودرو و قطعات آن در فروردین 1401 14- درصد بود. یعنی تولید خودرو و قطعات آن در این فصل نسبت به مدت مشابه سال قبل 14 درصد کاهش داشته است. با گذشت زمان رشد تولید این بخش نوسانات زیادی را تجربه کرد و توانست طی سال 1401 در محدوده مثبت ثابت بماند و تولید خود را افزایش دهد. در سال 1401 بیشترین رشد تولید خودرو و قطعات آن در اسفندماه به ثبت رسیده است که 94 درصد بوده است.

پس از آن، رشد تولید خودرو و تولیدکنندگان قطعات یدکی به شدت کاهش یافت و از 40 درصد فراتر نرفت. تا زمانی که رشد در این بخش مثبت باشد، نشان دهنده افزایش تولید است. اگر رشد کاهش یابد، نشان می‌دهد که رشد تولید با سرعت کمتری اتفاق می‌افتد، اما وقتی رشد منفی می‌شود، به این معناست که خودروسازان و قطعه‌سازان در هر ماه محصولات کمتری نسبت به مدت مشابه سال گذشته تولید کرده‌اند. سال است و سبد تولیدی آن کوچکتر است. این دقیقاً همان چیزی است که از سپتامبر 1402 رخ داده و تا کنون ادامه داشته است.

از شهریور ماه سال گذشته رشد تولید خودروسازان به 15- درصد رسیده است و اگرچه در برخی ماه ها مثلا مهر و دی از شتاب این رشد کاسته شده است، اما هنوز نتوانسته تولید را نسبت به همین میزان افزایش دهد. دوره سال قبل

آخرین آمارهای موجود نشان می دهد که رشد تولید خودروسازان و قطعه سازان در فروردین ماه امسال به 24- درصد رسیده که کمترین میزان در دو سال اخیر است.

030226

روند مخالف رشد «فروش» خودروسازان با وضعیت تولیدی آنها

در حالی که طی 10 ماه گذشته رشد تولیدات خودرو و قطعه سازان روند نزولی داشته است، رشد «فروش» آنها رو به افزایش بوده است. به عنوان مثال رشد فروش این بخش که در مردادماه سال گذشته 31- درصد بود، در آذرماه به 19- درصد و در بهمن ماه 12- درصد رسید و در نهایت توانست از محدوده منفی خارج شده و در بازار جدید به 9 درصد برسد. سال. سال

رشد 9 درصدی فروش خودروسازان و قطعه سازان در فروردین ماه امسال بالاترین رشد ثبت شده در 9 ماه گذشته است. تا آن زمان به جز دو ماه متناوب این نرخ منفی نبوده و فروش شرکت های فعال در این بخش هر ماه بیشتر از مدت مشابه سال قبل بوده است. حتی در برخی از ماه ها مانند اردیبهشت 1401 رشد فروش آن به بیش از 100 درصد رسیده است.

بنابراین در یک بررسی اجمالی به نظر می رسد با وجود اینکه تولید خودروسازان و قطعات یدکی به طور مستمر روند نزولی داشته است، اما تقاضا در بازار باعث شده است که شتاب رشد فروش آنها در ماه های اخیر و حتی در فروردین ماه نسبت به فروردین ماه 1396 کاهش یابد. سال گذشته

منبع اکو ایران

لینک کوتاه : https://akhbareghtesadi.com/?p=39255

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.