• امروز : شنبه, ۶ مرداد , ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 27 July - 2024
2

ایران پس از 46 سال میزبان «جلسه مجلس کشورهای اسلامی» است

  • کد خبر : 32198
  • ۲۶ آذر ۱۴۰۲ - ۱۳:۱۹
ایران پس از 46 سال میزبان «جلسه مجلس کشورهای اسلامی» است

اکو ایران: ایران پس از 46 سال میزبان مجمع عمومی اتاق بازرگانی، صنایع و کشاورزی کشورهای اسلامی بود. امسال (2023) این اجلاس توسط قطر برگزار شد و بر اساس توافق اعضا در دوحه، سال آینده (2024) این اجلاس در تهران برگزار خواهد شد.

اخبار اقتصادی، اتاق بازرگانی، صنایع و کشاورزی کشورهای اسلامی 10 سال پس از تأسیس سازمان همکاری اسلامی که قبلاً سازمان کنفرانس اسلامی (1969) نامیده می شد، تشکیل شد. در حال حاضر حدود 45 سال در این اتاق می گذرد که اعضای آن 57 کشور مسلمان هستند. در سی و نهمین مجمع عمومی اتاق بازرگانی، صنایع و کشاورزی کشورهای اسلامی در دوحه، سرانجام اعضا با برگزاری نشست بعدی در ایران موافقت کردند.

حسین سله ورزی، یکی از اعضای هیئت رئیسه اتاق بازرگانی، صنایع و کشاورزی کشورهای اسلامی در تیرماه 1402 در نشست قبلی هیئت مدیره در باکو، پایتخت آذربایجان، پیشنهاد پذیرایی از ایران را مطرح کرد.

در نشست اخیر، همزمان با تصویب درخواست تهران، اجلاس سران سازمان همکاری اسلامی بر ایجاد بازار مشترک اسلامی تاکید و تصویب کرد. پرداخت.

البته در نشست سپتامبر 2000 مجدداً بر این موضوع تاکید شد و اتاق‌های بازرگانی کشورهای عضو تشویق شدند تا از ابتکار خود برای ایجاد این بازار استفاده کنند.

صلاح ورزی در این جلسه از «نظام تعرفه ترجیحی» به عنوان یکی از مهم ترین طرح های کمیته دائمی همکاری های اقتصادی و تجاری سازمان همکاری های اسلامی یاد کرد. پروژه ای که پروتکل آن به امضای 16 کشور از جمله ایران رسید. در سال 2002 لازم الاجرا شد و برنامه ای برای اجرای آن در سال 2010 تنظیم شد. اما در سال 2019، تنها چند کشور لیست نقاط خود را به روز کردند. در نهایت این پروژه پس از گذشت این مدت طولانی هنوز اجرایی نشده است که از جمله دلایلی که به گفته رئیس اتاق بازرگانی ایران، حجم کم مبادلات تجاری بین کشورهای اسلامی و سرمایه گذاری اندک بین کشورهای عضو است.

به همین دلیل پیشنهاد کرد برای ایجاد بازار واحد و اجرای سایر قراردادهای تجاری، کمیته مشورتی کارشناسی به همراه سازمان همکاری اسلامی تشکیل شود تا ساختار حاکمیتی شامل شورای سیاستگذاری، دبیرخانه، تعیین تکلیف شود. مراجع قانونی و کمیته های فنی لازم.

سرمایه گذاری کوچک در پروژه های سبز

به گزارش اتاق بازرگانی ایران، یکی از موضوعات مطرح شده در این اجلاس سرمایه گذاری سبز است. به گفته وی، 58 درصد کل سرمایه گذاری ها در پنج کشور عضو انجام می شود و نسبت سایر کشورها بسیار ناچیز است. در همین حال، سهم سرمایه گذاری در پروژه های سبز حتی کمتر است.

صلاح ورزی در ادامه پیشنهاد می کند برای افزایش سرمایه گذاری در پروژه های انرژی پاک و سبز، این سیاست با پیروی از اتاق اسلامی از طریق بانک توسعه اسلامی یا سایر نهادها حمایت مالی شود.

منبع اکو ایران

لینک کوتاه : https://akhbareghtesadi.com/?p=32198

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.