• امروز : شنبه, ۶ مرداد , ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 27 July - 2024
4

انتظارات تورمی باعث افزایش حجم فروش پلیمرها شد

  • کد خبر : 35857
  • ۰۵ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۵:۱۶
انتظارات تورمی باعث افزایش حجم فروش پلیمرها شد

افزایش انتظارات تورمی و تلاش دلار در بازار آزاد برای تثبیت در کانال قیمتی 57 هزار تومانی باعث شد تا رینگ محصولات پلیمری با رقابت شدید قیمتی بیش از 100 درصدی مواجه شود. این رقابت‌های هیجان‌انگیز مربوط به محصولاتی بود که قیمت پایه آن‌ها همچنان بر اساس ارز نیم‌هزار و 500 تومانی تعیین می‌شود و چارچوب کلی همه معاملات در این بازار نبود. نوسان نرخ ارز در بازار آزاد رفتار معامله گران در بازارهای کالایی را جهت می دهد و در نهایت قیمت معامله بر اساس انتظارات تورمی و دلار در بازار آزاد تعیین می شود.

اخبار اقتصادی، طی هفته منتهی به جمعه 13 اسفندماه بالغ بر 116 هزار تن انواع محصولات پلیمری در رینگ فیزیکی بورس کالای ایران به فروش رسید. برای این محصول 145 هزار تن تقاضا ثبت شد که در نهایت منجر به فروش 103 هزار تنی محصولات پلیمری در این بازار شد. به این ترتیب نسبت حجم معاملات و عرضه آن روز تقریباً 88 درصد بود.

کاهش رقابت با تعادل بین عرضه و تقاضا.

بررسی داده های تجاری حلقه پلیمرها نشان می دهد که اکثر محصولات بدون رقابت قیمتی یا محدود به بازار عرضه می شوند. فیلم پلی اتیلن سنگین، فیلم پلی اتیلن سبک، پلی اتیلن سنگین تزریقی، پلی استایرن منبسط شده، پلی استایرن معمولی، پلی وینیل کلراید، نخ پلی استر، استایرن بوتادین، پلی کربنات و حتی برخی از پیشنهادات پلی پروپیلن نساجی و پلی پروپیلن شیمیایی در هفته گذشته بدون رقابت قیمتی در رینگ فیزیکی. مواد اولیه معامله شده است.

تداوم عرضه و تعادل بین عرضه و تقاضا یکی از مهم ترین دلایل شل شدن حلقه پلیمری در هفته های اخیر است که خود را در کاهش رقابت نشان داده است. با این حال، مقبولیت محصولات برخی از واحدهای تولیدی باعث می شود که متقاضیان برای به دست آوردن سهمی از عرضه یک محصول، به رقابت شدید قیمتی متوسل شوند.

بیش از 100٪ رقابتی

رقابت پلی اتیلن ترفتالات بطری شده بار دیگر در هفته اول فوریه از 100 درصد فراتر رفت. این محصولات با 89 تا 110 درصد رقابت بسته به گرید به بازار عرضه شدند. رشد نرخ ارز در بازار آزاد و فاصله 100 درصدی بین نرخ ارز مورد استفاده برای تعیین قیمت پایه این محصولات با نرخ دلار در بازار آزاد عامل اصلی رقابت شدید قیمت‌ها روی بطری بود. از پلی اتیلن ترفتالات حلقه. در این شرایط امکان افزایش قیمت های پایه در میان مدت با حمایت سیگنال جهانی نیز از رقابت قیمتی بیشتر در این رینگ حمایت کرد.

منبع اکو ایران

لینک کوتاه : https://akhbareghtesadi.com/?p=35857

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.