• امروز : شنبه, ۶ مرداد , ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 27 July - 2024
1

افزایش رشد اقتصادی در 6 ماهه نخست سال جاری؛ صنعت و کشاورزی باقی ماند

  • کد خبر : 32495
  • ۰۲ دی ۱۴۰۲ - ۱۳:۱۵
افزایش رشد اقتصادی در 6 ماهه نخست سال جاری؛  صنعت و کشاورزی باقی ماند

اکوایران: آخرین اطلاعات بانک مرکزی نشان می دهد که رشد کل و رشد غیرنفتی اقتصاد ایران در شش ماهه اول سال 1402 نسبت به مدت مشابه سال 1401 افزایش یافته است. در میان زیربخش های اقتصاد تنها بخش های صنعت، صنعت معدن و کشاورزی نسبت به شش ماهه سال قبل با کاهش رشد مواجه بوده است.

اخبار اقتصادی، بانک مرکزی در آخرین به روز رسانی داده های خود، آمار رشد اقتصادی شش ماهه اول سال ۱۴۰۲ را منتشر کرد. بر اساس این گزارش، تولید ناخالص داخلی به قیمت ثابت سال 95 در شش ماهه نخست سال جاری بالغ بر 811.67 میلیارد تومان بوده است. همچنین تولید ناخالص داخلی بدون نفت در این مدت 735.544 میلیارد تومان برآورد شده است.

بر این اساس رشد اقتصادی کل در شش ماهه نخست امسال معادل 4.7 درصد و رشد اقتصادی بدون نفت معادل 3.6 درصد است.

دور کردن کشاورزی، صنعت و معدن از رشد اقتصادی در 6 ماه 1402

تولید ناخالص داخلی یکی از شاخص های مهم اقتصادی است و نشان می دهد که در یک بازه زمانی معین چه تعداد کالا و خدمات در یک کشور تولید شده است. این شاخص اندازه پای اقتصادی نیز نامیده می شود. تغییر در حجم پای اقتصاد یا به عبارتی افزایش و کاهش تولید ناخالص داخلی نشان دهنده رشد اقتصادی است.

برای اندازه گیری این شاخص 3 روش وجود دارد که یکی از آنها روش ارزش افزوده است. در این روش محاسبه، کل اقتصاد به چند فعالیت اصلی تقسیم می شود و مجموع ارزش افزوده کالاها و خدمات تولید شده در هر بخش برابر با تولید ناخالص داخلی در نظر گرفته می شود. این فعالیت‌های عمده شامل «کشاورزی»، «نفت»، «صنعت و معدن» و «خدمات» است.

آخرین گزارش بانک مرکزی حاکی از آن است که در شش ماهه نخست سال 1391 رشد بخش کشاورزی به 0.7 درصد رسیده که نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهش داشته است. همین رویه در بخش صنعت و معدن دنبال شده است که شامل معدن، تولید صنعتی، تامین برق و گاز، تامین آب و مدیریت پسماند و ساخت و ساز است.

به طور مشخص رشد بخش صنعت و معدن در شش ماهه نخست سال جاری 3.8 درصد برآورد شده است، در حالی که این رقم در مدت مشابه سال قبل 4.3 درصد بوده است.

نفت موتور رشد اقتصادی در آمار بانک مرکزی

داده های آماری حاکی از آن است که تولید نفت در شش ماهه نخست امسال بالغ بر 75 هزار و 523 میلیارد تومب بوده است. این رقم در شش ماهه سال قبل معادل 64487 میلیارد تومب بوده است. در نتیجه رشد شش ماهه بخش نفت از 6.7 درصد به 17.1 درصد رسید. این رقم بالاترین رشد ثبت شده در بین بخش های اقتصادی در شش ماهه اول سال 1402 است.

مرکز آمار پیش از به روز رسانی اطلاعات بانک مرکزی نیز گزارشی از رشد اقتصادی ارائه کرده بود. بر اساس اطلاعات مرکز آمار، رشد اقتصادی نفت با قیمت ثابت سال 90 در تابستان امسال به بیش از 25 درصد رسید. بر اساس آمارهای به روز بانک مرکزی، رشد اقتصادی بخش نفت در تابستان سال جاری 17.8 درصد برآورد شده است. بنابراین، بر اساس محاسبات هر دو مرجع آماری، بخش نفت در تابستان 1402 بیشترین رشد را در بین سایر بخش‌های اقتصاد داشته است.

پس از بخش نفت، دومین رشد اقتصادی مربوط به گروه «خدمات» بوده است. رشد شش ماهه این بخش که بزرگ‌ترین بخش اقتصاد ایران است، از 2.4 درصد در شش ماهه نخست سال گذشته به 4.2 درصد در شش ماهه نخست امسال رسیده است.

منبع اکو ایران

لینک کوتاه : https://akhbareghtesadi.com/?p=32495

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.