• امروز : شنبه, ۶ مرداد , ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 27 July - 2024
4

اطلاعیه مهم اتاق بازرگانی آبادان؛ خطای راهبردی شورای عالی نظارت بر اتاق بازرگانی

  • کد خبر : 37177
  • ۰۵ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۶:۳۱
اطلاعیه مهم اتاق بازرگانی آبادان؛  خطای راهبردی شورای عالی نظارت بر اتاق بازرگانی

اکو ایران: اواخر سال گذشته با دستور شورای عالی نظارت بر اتاق بازرگانی ایران، انتخابات اتاق بازرگانی آبادان لغو و ساختمان پلمب شد. در پی این اتفاق، اتاق بازرگانی آبادان در بیانیه ای این برخورد شورای عالی نظارت را محکوم و اعضای آن را به رعایت قانون دعوت کرد.

اخبار اقتصادی، در روزهای پایانی سال 1402، خبر رسید که شورای عالی نظارت بر اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران در جلسه 5 اسفندماه 1398 به لغو انتخابات اتاق بازرگانی آبادان رأی داد. ماه ها از انتخابات گذشته بود همچنین 6 ماه از صدور اعتبارنامه این اتاق توسط انجمن نظارت بر انتخابات اتاق بازرگانی می گذشت که انتخابات باطل شد و اتاق بازرگانی آبادان پلمپ شد.

در پی این اتفاق حسین سله ورزی، رئیس سابق اتاق بازرگانی ایران لغو انتخابات اتاق بازرگانی آبادان را غیرقانونی خواند.

امروز 14 فروردین 1403 اتاق آبادان طی بیانیه ای با امضای اسداله کردزنگنه رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی آبادان از اشتباه راهبردی شورای عالی نظارت بر بازرگانی اتاق صحبت کرد. در این بیانیه که منحصراً در اختیار «اکو ایران» قرار گرفته است؛ اتاق بازرگانی آبادان این رویکرد جدید شورای عالی نظارت اتاق را محکوم می کند.

در ابتدای بیانیه شماره یک اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی آبادان آمده است: اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی آبادان یکی از قدیمی ترین و مهم ترین اتاق های کشور است. اتاق آبادان در طول عمر خود با فراز و نشیب های متعددی روبرو بوده است. مروری بر رویدادهای دو دهه اخیر نشان می دهد؛ یکی از سخت ترین دوران آن 12 سالی بود که در سال 1401 به پایان رسید.

در ادامه این بیانیه آمده است: در این فصل به دلیل حاکمیت گروهی که صلاحیت و کفایت لازم را برای رهبری اتاق آبادان نداشتند، عقلانیت، کارآمدی، ظرفیت و قدرت از این اتاق رخت بربست. در این زمان جای اتحادیه ها و انجمن های آبادان به عنوان بازوها و مشاوران اتاق بازرگانی خالی بود. اعضا و بدنه فعالان اقتصادی در آبادان که بزرگترین سرمایه اتاق بازرگانی است از آن فاصله گرفتند. به همین دلیل آسیب جدی به بدنه این سازمان جامع وارد شد.

رئیس اتاق بازرگانی آبادان می افزاید: در مدت مذکور با رویکرد اشتباه رئیس اتاق بازرگانی آبادان، اموال سابق اتاق بازرگانی آبادان از بین رفت و این اتاق در ملکی راه اندازی شد. اجاره شده با این پیشینه فعالان حقیقی و حقوقی اقتصادی آبادان برای نجات اتاق بازرگانی در انتخابات 29 اسفند 1401 شرکت کردند. در آن زمان اتاق بازرگانی آبادان به همراه تمامی اتاق های بازرگانی کشور، طبق قانون انتخابات آزاد برگزار کردند. قبل از انتخابات، مراجع ذیصلاح در چندین نوبت احراز صلاحیت نامزدهای شرکت کننده را انجام دادند.

کردزنگنه می گوید: اما در نیمه اول اردیبهشت 1402 شورای عالی نظارت بر اتاق بازرگانی و صنایع و معادن و کشاورزی ایران بدون ارائه دلیل منطقی و تنها با نفوذ سیاسی افراد خارج از اتاق بازرگانی آبادان، این انتخابات را باطل کرد.

در ادامه این بیانیه آمده است: در خرداد 1402 فعالان بخش خصوصی آبادان بار دیگر برای حفظ آرای خود به پای صندوق های رای رفتند و نیروهای منتخب خود را انتخاب کردند. در دور دوم انتخابات، همان 15 نفر در دور اول رای دادند تا یکپارچگی و یکپارچگی بخش خصوصی واقعی، فعال، توانمند و ایران دوست این اتاق را به نمایش بگذارند و تمام ترفندهای پیشینیان را به نمایش بگذارند. لغو شد.

این بیانیه یادآور می شود که انتخابات دور دوم آبادان به همت انجمن نظارت بر دهمین دوره انتخابات اتاق های بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی کل کشور، نمایندگان اتاق بازرگانی و نمایندگان اتاق بازرگانی ایران برگزار شد. اتاق رئیس سمت آبادان و نماینده مدیرکل سمت خوزستان تحت نظر قرار گرفتند.

در ادامه اتاق بازرگانی آبادان تاکید می کند: پس از انتشار نتایج و بررسی های متعدد انتخابات، انجمن نظارت بر انتخابات اتاق های بازرگانی اعلام کرد که انتخابات آبادان با ضوابط مشخص شده است. مهرماه سال گذشته اعتبارنامه اتاق آبادان صادر شد.

این بیانیه می افزاید: اما متأسفانه جریانی که 12 سال اتاق آبادان را به سمت قاهره هدایت کرده بود، با ترفند جدیدی اقدام به برهم زدن انتخابات کرد. دوباره در شورای عالی نظارت نفوذ کردند و در کمال ناباوری تاریخ تکرار شد.

در اطلاعیه اتاق بازرگانی آبادان آمده است: در تاریخ 5/3/1402 شورای عالی نظارت بر اتاق بازرگانی با استناد به بند 16 ماده 5 آیین نامه عملکرد نمایندگی نمایندگان اتاق ایران. اتاق‌های بازرگانی و شهرستان‌ها (مصوب 10 شهریور 1397 شورای عالی نظارت اتاق ایران)، اعتراض به انتخابات اتاق بازرگانی آبادان را پذیرفته و به لغو آن رأی دادند.

کرد زنگنه می افزاید: این در حالی بود که بند 17 ماده 5 آیین نامه مذکور می گوید صحت انتخابات توسط انجمن نظارت بر انتخابات اتاق های بازرگانی تایید شده است. همچنین انجمن هوشیاری بارها انتخابات خانه آبادان را طبق ضوابط اعلام کرده بود. این انجمن حتی در آخرین نامه خود در 31 اسفند 1402 صحت انتخابات را تأیید کرد.

رئیس اتاق بازرگانی آبادان یادآور می شود: انتخابات اتاق آبادان در 29 خرداد 1402 برگزار شد و شورای عالی نظارت در فرآیند انتخابات بر اساس بند 16 ماده 5 اساسنامه اخیراً ذکر شده، مقرر داشت. مهلت پنج روزه برای رسیدگی به ایرادات و تصمیمات دانشکده حسابرسان.

و می افزاید: اما در کمال ناباوری شورای عالی نظارت تشکیل جلسه داد و پس از گذشت 10 ماه از مهلت قانونی به لغو انتخابات رای داد.

در بیانیه مجلس آبادان آمده است: متأسفانه سال 1402 سال سختی برای اقتصاد ایران و سال سخت‌تری برای بخش خصوصی واقعی بود. در این سال جریان‌هایی خارج از بخش خصوصی واقعی عمدتاً از درون گروه‌های شبه دولتی و یا بعضاً دولتی آشکارا وارد مدیریت بخش خصوصی شدند. این در حالی است که اتاق بازرگانی آبادان بیشترین آسیب را دید که امروز پلمب شد.

اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی آبادان در پایان این رویکرد جدید شورای عالی نظارت اتاق را محکوم کرده و اعضای شورای عالی را به رعایت قانون دعوت می کند.

منبع اکو ایران

لینک کوتاه : https://akhbareghtesadi.com/?p=37177

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.