• امروز : پنجشنبه, ۳ آبان , ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 24 October - 2024
6

اختیار تعیین قیمت بلیت هواپیما از وزارت راه و شهرسازی حذف شد/ دیوان عدالت اداری گزارش داد.

  • کد خبر : 40541
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۵:۵۲
اختیار تعیین قیمت بلیت هواپیما از وزارت راه و شهرسازی حذف شد/ دیوان عدالت اداری گزارش داد.

به گزارش اخبار اقتصادی، بر اساس رای دیوان عدالت اداری شرکت های هواپیمایی داخلی از اواخر آذرماه 1402 شروع به افزایش کردند. قیمت بلیط هواپیما در مورد راه های داخلی، وزارت راه و شهرسازی نامه ای مبنی بر اعمال ماده 91 برای تصمیم گیری دیوان ارسال کرد که با حضور رئیس دیوان، صدور رأی تا اطلاع ثانوی متوقف شد. در تاریخ 5 خرداد 1403 رئیس دیوان عدالت اداری طی نامه‌ای خطاب به وزیر راه و شهرسازی به درخواست اعمال ماده 91 قانون به رأی فوق‌الذکر هیأت کارشناسان رسیدگی نکرد. از نظر قانونی قابل اعتراض باشد .

بر اساس شکایت برخی شرکت های هواپیمایی، دیوان عدالت اداری اعلام کرد که ستاد تنظیم بازار مجاز به تعیین نرخ در بخش حمل و نقل هوایی کشور نیست.

در نامه حکمت علی مظفری رئیس دیوان عدالت اداری به وزیر راه و شهرسازی آمده است:

در خصوص صدور رأی شماره 140231390002458978 مورخ 21/09/1402 هیأت عمومی دیوان عدالت اداری و در رابطه با مفاد ماده 109 قانون اصلاحیه 1402 دیوان عدالت اداری مبنی بر اجرای م. تصمیمات صادره از سوی مجمع عمومی و با اشاره به اینکه اعمال ماده 91 قانون با توجه به مصوبه شورای کارشناسی مرتبط با پروژه و اعضای محترم شورای کارشناسی تشخیص ندادند رأی صادره دارای ایرادات قانونی است. ، لذا ضمن رفع اثر نامه رسمی شماره 200/25470/200/9000 مورخ 20/10/1402، اجرای تصمیم صادره ضروری بوده و مراجع ذیربط اقدامات لازم را انجام دهند.

دیوان عدالت اداری با توجه به آخرین اقدام دعوی در دیوان عدالت اداری، رأی ستاد تنظیم بازار مبنی بر اینکه «حمل هوایی بار و مسافر منوط به تعیین قیمت و قیمت تمام شده است» باطل اعلام کرد. افزایش منوط به هماهنگی با ستاد مذکور است.»

از این پس با اعلام رای قطعی دیوان عدالت، وزارت راه و شهرسازی و شورای عالی هواپیمایی نمی توانند قیمت بلیت هواپیما را کنترل کنند.

برخی از شرکت های هواپیمایی در اعتراض به محدوده قیمت مصوب دی ماه 1402 به دیوان عدالت اداری شکایت کردند و این دیوان با ابطال مصوبه نرخ بلیت پروازهای داخلی اعلام کرد «قیمت های حوزه حمل و نقل هوایی مشمول قیمت های دولتی نمی شود. ” قیمت گذاری اجباری «و عرضه و تقاضا تعیین کننده نرخ خدمت است» که با اعتراض وزارت راه و شهرسازی با درخواست اعمال ماده 91 مواجه شد و حکم صادره در تاریخ 5 خرداد 1403 تعلیق شد.

در مجوز صادره مقرر شده است که ستاد تنظیم بازار و شورای عالی هواپیمایی نقشی در تعیین قیمت پروازهای داخلی ندارند.

با این حال به نظر می رسد حل موضوع نیازمند برنامه ریزی در جلسه روسای قوا باشد.

با وجود گرانی بلیت هواپیما، شورای عالی هوانوردی وزارت راه و شهرسازی هیچ مجوزی برای افزایش قیمت بلیت هواپیما صادر نکرده است.

منبع رکنا

لینک کوتاه : https://akhbareghtesadi.com/?p=40541

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.