• امروز : شنبه, ۶ مرداد , ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 27 July - 2024
1

اختصاص 600 میلیارد تومان منابع بانکی و غیربانکی برای ساخت مسکن

  • کد خبر : 39543
  • ۰۵ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۵:۱۷
اختصاص 600 میلیارد تومان منابع بانکی و غیربانکی برای ساخت مسکن

به گزارش دولت رکنا، در این دیدار محمد مخبر ضمن تسلیت و گرامیداشت یاد و خاطره آیت الله رئیسی و شهدای ایشان تاکید کرد که دولت سیزدهم به تمام تعهدات و توافقات رئیس جمهور فقید با مردم پایبند است. یکی از وعده های مهم رئیس جمهور بر اساس قانون جهش تولید مسکن مجلس بود که دولت با پیگیری های مکرر خود در سه سال اخیر توانست موضوع مسکن را به جایی برساند که کشور اکنون به طور جدی برای ساخت 4 مسکن برنامه ریزی کرده است. میلیون واحد مسکونی در حال ساخت است.

سرپرست رئیس جمهور در این جلسه که وزرای راه و شهرسازی، کشور، کار، تعاون و رفاه اجتماعی، نفت، نیرو، جهاد کشاورزی، صنعت، معدن و تجارت و روسای سازمان برنامه و بودجه حضور داشتند، بانک مرکزی و مسئولان نهادهای ذیربط. وی تصریح کرد: اقدامات و برنامه ریزی های دولت در زمینه مسکن پیام امیدواری را به مردم به ویژه اقشار آسیب پذیر داده است و برای تحقق آن متعهد هستیم. مراحل طولانی دولت زمانی عملیاتی و قطعی می شود که دولت جدید با تلاش مضاعف تشکیل شود.

مخبر با اشاره به اهمیت نوسازی بافت های فرسوده به دلیل ایمن سازی بافت های ناپایدار و همچنین تولید مسکن جدید برای متقاضیان خرید مسکن و بهسازی فضای شهری، تاکید کرد: با نوسازی بافت های فرسوده باید زیرساخت های لازم و همچنین زیرساخت های لازم را فراهم کرد. بسته های تشویقی در این بخش از بافت شهری، امکان تکمیل و جذابیت بیشتر این پروژه های عمرانی باید مورد توجه قرار گیرد.

اختصاص 600 میلیارد تومان منابع بانکی و غیربانکی برای ساخت مسکن

سرپرست رئیس جمهور با اشاره به برنامه تخصیص 600 میلیارد تومان منابع بانکی و غیربانکی برای ساخت و ساز مسکن، بر اجرای هرچه سریعتر تعهدات بانک ها در ماده (4) قانون جهش تولید مسکن تاکید کرد: رئیس جمهور بانک مرکزی باید که تاکنون نتوانسته به تعهدات خود عمل کند، ظرف یک هفته آینده مشخص و تعهدات لازم را بپذیرد تا در روزهای باقیمانده دولت در پرداخت تسهیلات و مشارکت بانک‌ها تسریع شود.

این مخبر به وزارتخانه های نیرو و نفت دستور داد در این خصوص در رابطه با ایجاد زیرساخت های لازم برای واحدهای مسکونی در حال ساخت، قرارگاه حمایتی تشکیل دهند.

در این جلسه مهرداد بذرپاش وزیر راه و شهرسازی با اشاره به برگزاری 17 جلسه شورای عالی مسکن در دولت سیزدهم، گفت: برگزاری منظم این جلسات نشان از تلاش آیت الله رئیسی برای رفع مشکلات مسکن بود. . در جامعه.

92 هزار پروانه ساخت در پارچه های فرسوده صادر شده است

وی با اشاره به بسته های تشویقی توسعه شهری به ویژه بسته 19 گانه در 588 شهر بافت فرسوده، تاکید کرد: عملکرد دولت در سال گذشته در صدور پروانه به ویژه در بافت های فرسوده منحصر به فرد بوده است که تا چه حد 92 هزار دستگاه صادر کرده است. پروانه های ساختمانی در بافت های فرسوده در فارسود در سال 1402 رکورد سال 2009 را شکست.

وی همچنین تکمیل 131 هزار مسکن مهر در دولت سیزدهم را مورد تاکید قرار داد و تاکید کرد: اکثر 110 هزار مسکن مهر باقی مانده در سال جاری تکمیل می شود.

120 هزار خانه خالی به سازمان امور مالیاتی ارائه شده است

در این جلسه، وزارت راه و شهرسازی به تشریح اقدامات انجام شده برای ساماندهی تقاضای بازار و مسکن و اجاره، از جمله عرضه 182 هزار خانه خالی به بازار و معرفی بیش از 120 هزار خانه خالی به بازار پرداخت. سازمان امور مالی وصول مالیات اجرای سامانه خود امضای و انعقاد مستقیم و رایگان 369 هزار قرارداد اجاره در این سامانه، پرداخت 453 هزار فقره تسهیلات ودیعه مسکن، ساماندهی و مدیریت بسترهای تبلیغاتی املاک مسکونی، تشکیل دبیرخانه کارگروه برای. تنظیم و کنترل بازار املاک در 31 استان، راه اندازی بازرسی مشترک از مشاوران املاک و بازرسی 110000 مشاور املاک.

در این جلسه گزارشی از عملکرد بانک های عملیاتی در رابطه با ماده (4) قانون جهش تولید مسکن نیز ارائه و اعلام شد که تسهیلات ساخت مسکن در ابتدای سال 1402 از 205 قرارداد منعقد شده به مبلغ. 68 میلیارد تومان به حدود 800 هزار قرارداد منعقد شد. تا پایان اردیبهشت ماه امسال به مبلغ 275 میلیارد تومان و رشد 304 درصدی رسیده است. همچنین صندوق های کمکی برای سپرده های مسکن از 224 هزار فقره به ارزش 13 میلیارد تومان در ابتدای سال گذشته به حدود 462 هزار فقره به ارزش 36 میلیارد تومان افزایش یافته است که تا پایان اردیبهشت ماه سال جاری 175 درصد رشد داشته است.

رئیس کل بانک مرکزی همچنین در این جلسه اعلام کرد که تورم نقطه‌به‌نقطه میانگین قیمت مسکن در تهران که در اردیبهشت ماه سال 1402 معادل 107 درصد بود، در اردیبهشت ماه امسال به حدود 12 درصد رسید که نشان‌دهنده کنترل نسبی قیمت مسکن است. رشد قیمت مسکن در کشور

همچنین وزارت نیرو اعلام کرد که طی سه سال گذشته و با تلاش این وزارتخانه تمامی واحدهای مسکونی تحویل شده با زیرساخت کامل به شهرک رسیده و وزارت نیرو، راه و شهرسازی و استانداری ها مجبور شده اند تعهدات و مشارکت های خود را انجام دهند. پرداخت 10 میلیارد تومان زیرساخت های آب، برق و گاز.

در پایان این جلسه تدابیری برای تسریع روند پیشرفت نهضت ملی مسکن به تصویب رسید که بر این اساس بانک مرکزی و وزارت اقتصاد مجبور به پرداخت مشارکت های مصوب در پروژه های نهضت ملی مسکن در شهرها و شهرها شدند. شهرداری ها حداکثر تا هفته آینده روستاها نسبت به انعقاد قرارداد اعتبار بانکی واحدهای نهضت ملی مسکن تا یک ماه آینده اقدام و پیگیری کنند.

همچنین در راستای افزایش سرمایه بانک مسکن برای تامین مالی بخشی از منابع مالی نهضت ملی مسکن، مقرر شد به فوریت جلسه ای با حضور سازمان برنامه و بودجه، وزارت راه و شهرسازی تشکیل شود. بانك مركزي و وزارت اقتصاد پيگيري لازم را براي انتشار 100 هزار ميليارد تومب اوراق مالي در يك هفته به عمل خواهند آورد و بانكهاي خريدار اوراق مزبور بايد مبلغ مذكور را به عنوان سهميه ابلاغي در صدور تسهيلات لحاظ كنند. ماده (4) قانون تولید مسکن جامپینگ بانک مذکور.

همچنین به منظور افزایش سرمایه بانک تخصصی و توسعه مسکن و همچنین تقویت بنیه مالی این بانک برای تسریع در پرداخت تسهیلات مورد نیاز نهضت ملی مسکن، مقرر شد سازمان برنامه و بودجه و صندوق توسعه ملی نسبت به تخصیص منابع جهت راستی آزمایی بانک مسکن و ارائه آن به دبیرخانه شورای عالی مسکن اقدامات لازم را انجام خواهد داد.

در خصوص ساماندهی بازار اجاره، طبق قانون جدید مجلس برای ساماندهی اجاره بها و مسکن به شورای مسکن استان ها اعلام شد تا 48 ساعت آینده میزان سقف اجاره بها تعیین می شود. به وزارت راه و شهرسازی اعلام شد تا تصمیم نهایی توسط دبیرخانه شورای عالی مسکن ارائه شود.

همچنین مقرر شد موضوع اختصاص تسهیلات ارزان قیمت برای نوسازی بافت های فرسوده به متقاضیان به پیشنهاد وزیر راه و شهرسازی و دبیر شورای عالی مسکن بررسی شود.

منبع رکنا

لینک کوتاه : https://akhbareghtesadi.com/?p=39543

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.