به گزارش اخبار اقتصادی، در دنیای بازی های بلاک چین، بازی های Play-to-Earn، Move-to-Earn، Play-to-Collect و دیگر سبک ها به مفهوم «کسب درآمد» از طریق انجام بازی ها توجه دارند. در دنیای بازی های ویدیویی هرگز این دیدگاه به عنوان دلیل اصلی توسعه و معرفی یک بازی در نظر گرفته نشده است. حال آنچه مشاهده می شود کاهش اهمیت رضایت ناشی از «قدرت انتخاب و نقش آفرینی»، «خرد جمعی و گروهی»، «حل مسئله و پیروزی در چالش ها» و مواردی از این دست از دیدگاه توسعه دهنده است. این موارد در بازی های ویدیویی مورد انتظار است و در بازی های بلاک چین کمتر رایج است. بنابراین، آیا می توانیم بگوییم که بازی های بلاک چین مانند سایر بازی های ویدیویی به نیازهای سطح بالاتر ما پاسخ می دهند؟ آیا آنها بیشتر نگران کسب درآمد هستند؟ این دید چه مشکلاتی ایجاد کرده است؟

چرا تحقیق در زمینه بازی های بلاک چین بسیار مهم است؟

این بخش از صنعت بلاک چین بسیار مهم است زیرا به طور مداوم در شاخص کیف پول های فعال منحصر به فرد (UAW) عملکرد قابل توجهی از سایر بخش ها داشته است. به عبارت دیگر، این شاخص جذابیت گروهی از محصولات (اینجا بازی ها) را نسبت به سایر محصولات و لطف کاربران نسبت به آنها نشان می دهد. بهتر است برای درک بهتر این موضوع نگاهی به داده های وب سایت آمار رادار Dapp بیندازید.

3

بررسی شاخص های مهم بازی های بلاک چین

بررسی نمودار «بازی‌های فعال»، «بازی‌های فعال» و «سرمایه‌گذاری در بازی‌های بلاک‌چین» به‌دست‌آمده از وب‌سایت FootPrint نشان می‌دهد که این بخش نیاز به یک بازنگری اساسی در فلسفه ارائه محصول، شناخت بازار و بازتعریف هدف شما دارد. انجمن.

فهرست بازیکنان فعال: مقایسه H2 2022 و H1 2023:

4

فهرست بازی‌های فعال: مقایسه H2 2022 و H1 2023:

5

شاخص سرمایه گذاری (تامین مالی) در بازی های بلاک چین از سال 2020 تا نیمه اول سال 2023:

6

حال پس از تعیین وضعیت شاخص های فوق به بررسی علل اصلی این پدیده می پردازیم. لازم به ذکر است که میانگین طول عمر بازی های بلاک چین به طور کلی کوتاه تر از بازی های ویدیویی سنتی است (حتی با در نظر گرفتن طول عمر کوتاه بازی های بلاک چین). ابتدا نگاهی به تاریخچه کسب درآمد از بازی های ویدیویی، که دقیقاً در همین جاست. وابستگی ما بازی های بلاک چینی را که در بالا به آن اشاره کردیم را انجام خواهیم داد.

داستان کسب درآمد از طریق بازی های ویدئویی.

کسب درآمد از طریق بازی منحصر به سالهای اخیر نیست. این یک واقعیت ملموس و رو به رشد در دنیای امروز است که سال هاست به روش های مختلف انجام می شود. به عنوان مثال، شرکت های بزرگ بازی های ویدیویی افرادی را استخدام می کنند تا بازی ها را قبل از انتشار آزمایش کنند تا باگ های احتمالی را تشخیص داده و رفع کنند و برای این کار به آنها پول پرداخت می شود. افراد دیگر، مانند بازیکنان با تجربه، برای شرکت در نظرسنجی های درون بازی دعوت می شوند و برای پاسخ دادن به سوالات پاداش دریافت می کنند. انواع مسابقات در سطوح مختلف و در اقصی نقاط جهان برگزار می شود و در بالاترین سطح به عنوان مثال شرکت هایی مانند eSports با برگزاری مسابقات قهرمانی دوره ای میلیون ها دلار به برنده هر دوره پرداخت می کنند. همچنین کسب درآمد از طریق کوچینگ، آموزش، استریم (پخش مستقیم مراحل بازی در شبکه های اجتماعی مانند توییچ) و فروش حساب های کاربری امری رایج و پذیرفته شده است.

متذکر می شویم که شرکت های بازی سازی سنتی نیز روش هایی را برای تشویق بازیکنان و کسب درآمد ارائه کرده اند. بنابراین، متوجه شدیم که استفاده از چنین روش‌های تشویقی به تنهایی نمی‌تواند باعث نوسان دائمی در تعداد بازیکنان فعال بازی‌های بلاک چین شود.

چرا نوسان بازیکنان فعال بازی های بلاک چین زیاد است؟

اتخاذ رویکرد اشتباه

می توان گفت مشکل اصلی ناشی از رویکرد کاملا مستقیم ناشران بازی های بلاک چین به بحث درآمدزایی به جای قرار دادن آنها در جایگاه اصلی خود یعنی «بازی به عنوان یک ابزار سرگرمی» است. در این صورت بازیکنان دیگر به خاطر جذابیت ذاتی، نوآوری ها و لذت بازی دسته جمعی یا انفرادی به بازی نمی آیند و به محض اینکه سود کافی نبرند، برای مدت طولانی زمین را ترک خواهند کرد. زمان یا برای همیشه نباید فراموش کنیم که هدف بازی نباید کسب درآمد باشد زیرا بخش کوچکی از جامعه بازی مانند اشکال زدا، رانر، مربی و استریمر، «بازی ها» را منبع درآمد می دانند.

در مقایسه بازی های ویدیویی و بلاک چین می توان به دو مورد مهم و فرعی دیگر اشاره کرد:

مورد اول؛ نوسانات بازار ارزهای دیجیتال

به طور کلی، نوسان قیمت در بازار ارزهای دیجیتال به دلایل غیرمرتبط با خود بازی، همیشه بر ارزش جوایز کسب شده توسط بازیکنان تأثیر می گذارد. تصور کنید بتوانید پس از مدتی با صرف زمان، پرداخت هزینه اینترنت، برق و سایر هزینه ها مانند استهلاک تلفن همراه یا رایانه، مقداری درآمد کسب کنید. این خطر وجود دارد که قبل از برداشت و تبدیل توکن ها به یک استیبل کوین مانند تتر، به دلیل نوسان ناگهانی قیمت آن توکن، بخش قابل توجهی از پاداش شما از بین برود. این وضعیت قطعا بر تصمیم مردم برای ادامه فعالیت تاثیر خواهد داشت. علاوه بر این، اگر فشار فروش طولانی‌مدت در بازار آن توکن وجود داشته باشد، جذابیت نقدینگی در این پاداش‌ها ممکن است در میان مدت برای کاربران از بین برود.

مقاله دوم؛ نرسیدن به سطوح بالاتر از نظر مفهوم بازی.

بسیاری از بازی های بلاک چین از نظر مفهومی «بازی» نیستند. اصولاً بخشی از مشکل عدم وفاداری بازیکنان و رشد کند جامعه کاربران خود همین بازی ها هستند که از نظر تئوری واقعاً بازی نیستند. تعریف آقای کریس کرافورد نظریه پرداز و طراح بازی معروف در این زمینه را ببینیم:

بر اساس این تعریف، اثر خلاق اگر صرفاً با هدف ایجاد زیبایی خلق شده باشد، «هنر» است و اگر مفهوم پول به ساختار معنایی آن اضافه شود، «سرگرمی» است. این سرگرمی دو نوع است: تعاملی و غیر تعاملی. حالت غیر تعاملی آن مانند فیلم، کتاب و موسیقی است و حالت تعاملی آن «ابزار بازی» است.

اگر برای کنترل یک وسیله سرگرمی یا وسیله بازی در نظر گرفته نشده باشد، به آن «اسباب بازی» می گویند. به عنوان مثال، وقتی یک مرد آهنی را روشن می کنید و سپس آن را تماشا می کنید، تنها دلیل این کار نیاز به سرگرمی است. حال، اگر هدف اضافه شود، با یک “چالش” روبرو خواهید شد. اگر چالش شما تک نفره است، “معما” یا بازی فکری وجود دارد. مانند زمانی که میز یا سودوکو را حل می کنید یا قطعات لگو را کنار هم می گذارید.

اما اگر این سرگرمی هدفمند شامل رقبا باشد، با یک “نبرد” روبرو می شوید که دوباره به دو نوع تقسیم می شود. نوع اول مسابقاتی مانند پرتاب دیسک یا شنا هستند که در آن هیچ تعامل مستقیمی با حریف خود ندارید، اگرچه هدف شما برنده شدن است. به این نوع سرگرمی «مسابقه» می گویند و در نهایت اگر در نبردی که رخ می دهد، تعاملی بین شما و رقبا ایجاد شود و «حمله» رخ دهد، با یک «بازی” شما روبرو هستید

برای مرجع، تعریف آقای کرافورد به وضوح نشان می دهد که بسیاری از بازی های بلاک چین از نظر مفهومی هرگز یک «بازی» نبوده اند. در واقع، یافتن نمونه های موفق بازی های بلاک چین برای مقایسه با بازی های ویدئویی معمولی بسیار دشوار است. زیرا حتی نمونه های بسیار موفقی مانند بازی بلاک چین بی نهایت Axie تجربه ناقصی از تعامل بین بازیکنان، رقابت، نبرد و حمله را نشان می دهد. حس این تجربه کاربری بد قطعا برای بازیکنان سخت گیر و امتیاز آنها در عصر تکنولوژی و در سال 2023 خوشایند نخواهد بود.

با این حال، آیا بازی های بلاک چین نیازهای سطح بالاتر ما را برآورده می کنند؟

پاسخ کوتاه و قطعی خیر است. انسان مدرن مدام در حال کاهش فاصله بین زندگی واقعی و مجازی است و روز به روز تجربیات ما در دنیای مجازی شکل واقعی تری به خود می گیرد. بنابراین؛ گاهی حتی بخشی از نیازهای اولیه ما در این فضا پوشش داده می شود. بازی های ویدیویی در حالی که برخی از نیازهای سطح بالاتر ما را برآورده می کنند، مانند: احساس موفقیت و سعادت، اهمیت و مسئولیت، همکاری و پیروزی، فداکاری و ایثار، اما در پرورش قوای فکری ما نیز موثر هستند. بدیهی است که این اثر در بهبود سرعت تصمیم گیری و افزایش دیدگاه استراتژیک افراد موثر است. علاوه بر برآورده نکردن نیازهای سطح بالاتر ما، بسیاری از بازی‌های بلاک چین بر رفع نیازهای سطح پایین‌تر، یعنی کسب درآمد (در این مورد، توکن‌های ارزهای دیجیتال) تمرکز کرده‌اند.

مزایای تغییر رویکرد به سلامت صنعت بلاک چین

کاهش تبعیت از جریان عمومی بازار ارزهای دیجیتال.

با توجه به شاخص زیر، می بینیم که ارزش بازار پروژه های Gamefay همیشه با ارزش بازار بیت کوین همگرا بوده است. این امری طبیعی و قابل انتظار است. اما همگرایی بی چون و چرا جای چندانی برای انتقاد ندارد. اگر این رشته بتواند با توجه به موارد ذکر شده در این مقاله به جایگاه و محبوبیت واقعی و گسترده ای در بین جامعه هدف خود دست یابد و تعداد گیمرهای فعال و روزانه به تعداد بازیکنان بازی ویدیویی افزایش یابد، این همگرایی و شهروندی روز به روز کاهش می یابد. روز این نشان دهنده بلوغ و استقلال این منطقه از جریان اصلی است.

7

  • افزایش جذب سرمایه نهادی و عمومی.

اگر بازی‌های بلاک چین موفق‌تر از قبل به نظر برسند، قطعاً توجه شرکت‌های بزرگ بازی‌های سنتی را برای سرمایه‌گذاری جلب خواهند کرد. علاوه بر این، با توجه به کاهش شدید تمایل به سرمایه گذاری خرد (عمومی) در این حوزه، پروژه هایی که می توانند توجه مخاطبان را به خود جلب کنند، می توانند از پیشنهادات اولیه موفق عبور کنند.

  • پوشیدن NFT هاروش ها و پلتفرم های پرداخت در بازی های ویدئویی غیر بلاک چین

یکی از نشانه‌های مهم پیشرفت در این زمینه، بهره‌گیری از تجربه موفق انتقال مالکیت دارایی‌های مجازی درون بازی با استفاده از NFT و همچنین استفاده از روش‌های پرداخت ارز دیجیتال در پلتفرم‌ها و فروشگاه‌های بازی‌های ویدیویی است. مثل استیم و… این تنها زمانی محقق می شود که در گام اول، بازی های بلاک چین عملکرد قابل قبولی در خانه داشته باشند.